25

ook nog steeds daar aan voldoet (tenzij intussen geheel verbouwd). Makelaars, importeurs, handelaren en particuliere eigenaren kunnen hierdoor zwaar geraakt worden omdat de boten die het betreft, moeten zijn gecertificeerd conform de vereisten. Dit brengt een kostenverhoging met zich mee van naar schatting tussen de 500 en 5000 euro, afhankelijk van het type jacht. Voor bedrijven die nieuwe jachten naar het VK exporteren is het raadzaam een agent aan te stellen die alle formaliteiten voor zijn rekening neemt. Deze agent is dan ook formeel verantwoordelijk voor het op de markt brengen van het betreffende jacht in het VK. Sommige Britten halen hun boten al terug. Britse boten exit Vanaf 1 januari 2021 is voor Britse burgers het een en ander gewijzigd als ze naar Europa willen reizen. Vóór de Brexit konden Britse burgers vrij in de EU reizen, er gaan wonen, op vakantie gaan en er werken. Nu is het zo dat houders van een Brits paspoort visumvrij naar Europa mogen reizen, maar voortaan maximaal 90 dagen mogen doorbrengen in de Schengenzone in een periode van 180 dagen. Andersom geldt dat het VK wel toestaat dat EU-burgers 180 dagen aaneengesloten mogen verblijven. Er is dus geen sprake van wederkerigheid tussen de EU en het VK op dit punt. Veel Britten hebben in Nederland een jacht met een vaste ligplaats, naar schatting gaat het om 1.500 tot 2.000 jachten. Deze eigenaren zijn vaak ‘big spenders’. Per jacht besteden ze rond de 6.000 euro aan liggeld, stalling en onderhoud en nog eens 6.000 tot 8.000 euro aan bestedingen onderweg. Goed voor onze watersportbedrijven, de horeca en winkels in ons land. Maar met 90 dagen kunnen deze mensen niet uit de voeten. Inmiddels schreven vele tientallen Britse booteigenaren zowel HISWA-RECRON als ministeries aan met de vraag of deze Brexit-beperking kan worden heroverwogen. Ondertussen halen sommige Britten hun boten al terug en daar hebben leden van HISWA-RECRON last van. Daarom diende HISWA-RECRON een verzoek in bij de Taskforce Brexit – die is ingesteld door de Tweede Kamer – over het verstrekken van een verruimd visum voor 180 dagen. Aansluitend is overleg gevoerd met het Ministerie van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken. De uitkomst is teleurstellend. Het antwoord is niet meer dan een verwijzing naar de website met de bestaande regels. HISWA-RECRON werkt momenteel samen met een advocaat die namens de Britse booteigenaren optreedt om maximaal in te zetten op herziening van de regels. De kans op succes is beperkt en zal zeker nog enige tijd vergen. Met het huidige politieke klimaat in eigen land en de koele wederzijdse relatie tussen de EU en het VK krijgt dit onderwerp in Den Haag geen aandacht. Ondertussen is de kans helaas groot dat steeds meer Engelsen hun boot terughalen of overbrengen naar EU-landen die wel een verlengd visum verstrekken. Meer informatie In de Kennisbank op de website van HISWA-RECRON is voor leden veel informatie beschikbaar over de Brexit: www.hiswarecron.nl/brexit Alle regelgeving en procedures met betrekking tot een Schengen-visum vind je op www.schengenvisum.info Zien we straks nog Britse booteigenaren in Enkhuizen? HISWA MAGAZINE 3 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication