35

opende. Volgens Yoney bestellen klanten soms een sloep van 50.000 euro die ze alleen op de website hebben gezien, omdat ze zo snel mogelijk het water op willen. Nieuwe klanten moet het bedrijf op dit moment soms ‘nee’ verkopen. Er is nog een keerzijde: de benodigde grondstoffen zijn sterk in prijs gestegen. Verschuur Watersport levert hierdoor – net als andere spelers in de keten – een deel van de winst in. ‘Het gaat fantastisch, maar we verdienen nu minder aan een sloep. We weten dat er weer mindere tijden komen.’ Extra stapje zetten Regiomanager Van der Wel waardeert de aanpak van het familiebedrijf: door juist in mindere tijden te durven investeren en de klanten centraal te stellen, en net dat stapje extra te zetten. Wekelijks presenteert Yoney een vrolijke videoblog over uiteenlopende thema’s op sociale media. Voor alle watersporters – klant of geen klant – plaatst het bedrijf praktische video’s op de website, bijvoorbeeld over wat te doen bij pech of over onderhoud van een kap. Van der Wel geeft het bedrijf een compliment: ‘Video’s maken die aansluiten bij de behoefte van jullie doelgroep, het lijkt eenvoudiger dan het is. De ontvanger is de norm, dat is mijn motto. En ik vind het mooi om te zien dat het bedrijf juist nu profiteert van de investering in de nieuwe grotere locatie.’ Video’s maken die aansluiten bij de behoefte van de doelgroep, het lijkt eenvoudiger dan het is. HISWA MAGAZINE 3 In gesprek met Yoney Verschuur van Verschuur Watersport Informeel overleg Als oud-docent economie kent Van der Wel de voordelen van anticyclisch investeren. In vorige banen heeft hij werkervaring opgedaan die hem als regiomanager en belangenbehartiger voor leden goed van pas komt. Zo hij was teamleider van VVV Walcheren en Noord-Beveland, projectleider bij VVV Zeeland en strategisch citymarketeer bij Bergen op Zoom. Daarnaast was hij actief in het lokale bestuur van D66, en is hij voorzitter van de lokale ondernemersvereniging in Goes. ‘Aan formele besluiten gaat informeel overleg vooraf. Ik leg graag contact en luister goed naar de ander om te horen wat zijn of haar belang is. Het benadrukken van het gezamenlijke belang maakt vaak het verschil.’ In zijn nieuwe baan bij HISWARECRON moet hij zijn netwerk verder uitbouwen. In Zeeland - waar hij woont - heeft hij veel contacten, in Zuid-Holland minder. Ook is de watersportsector een nieuw werkterrein. Van der Wel zit nog in zijn inwerktijd. ‘Ik hou ervan om nieuwe dingen te leren. Ik ben als een kok in een nieuwe keuken. Ik ken de recepten, maar in het begin kost het tijd om een mes te vinden.’ Ik ben als een kok in een nieuwe keuken. Ik ken de recepten, maar het kost tijd om een mes te vinden. Telefoontje Omroep Zeeland Dan moet Van der Wel het interview – nog steeds bij Verschuur Watersport – even onderbreken: een telefoontje van Omroep Zeeland. Deze middag heeft Rijkswaterstaat overleg over de brug over de sluis bij Bruinisse die gerepareerd is, maar toch niet open gaat. En dat een dag vóór Hemelvaart waarop veel watersporters van de sluis gebruiken willen maken. Van der Wel maakte bezwaar, onder meer in een eerdere uitzending van de provinciale omroep. ‘Nog geen nieuws, ik heb nog geen bericht van Rijkswaterstaat. Maar ik heb met de redacteur afgesproken dat ik later deze middag live in de uitzending kom,’ vertelt hij als hij heeft opgehangen. Van der Wel houdt van de afwisseling in zijn werk. Van grote dossiers (onder meer het overleg met de Veiligheidsregio’s over de coronamaatregelen) tot vragen van individuele leden. Onderweg in de 35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication