NIEUWSMENS&BEDRIJF Grootste watersportconcern elektrisch Moederbedrijf Brunswick van Mercury, Mercruiser, de Advanced Systems Group waaronder ook de Nederlandse bedrijven Mastervolt en Lankhorst Taselaar vallen, wil een snelle transitie maken. Het gaat om een transitie van het aanbieden van boten met verbrandingsmotoren die door particulieren worden gekocht, naar het verzorgen van elektrisch aangedreven vaartuigen die door watersporters worden gehuurd. De aankondiging van Brunswick is opvallend robuust. Het concern is marktleider in Amerika, waar snelle motorboten domineren. De visie 2021-2023 die het in mei presenteerde heet ‘Next Wave’. Dat ook zo’n concern met gevestigde belangen de richting van service en uitstootvrij in slaat, geeft aan dat de transitie geen idealisme meer is maar de nieuwe markt. www.brunswick.com Sponsorzeilen levert 9.000 euro op Vrijwilligers en zeilers met een beperking zeilden in april een sponsor-estafettetocht van 24 uur op de Loosdrechtse plassen en haalden hiermee 9.000 euro op. De sponsortocht was bedoeld om geld in te zamelen voor de renovatie van het Watersporteiland Robinson Crusoë. De accommodatie en voorzieningen hier zijn ingericht op zeilen voor mensen met een beperking. Na jaren van intensief gebruik is een renovatie nodig. Het koude voorjaarsweer speelde de organisatie parten. Sailwise, oftewel de Stichting Watersport Gehandicapten Nederland, hoopte met de estafette 25.000 euro op te halen. Er is dus nog 16.000 euro nodig. Donaties zijn welkom. www.sailwise.nl Rijkswaterstaat vaart onbemand In april hield Rijkswaterstaat een proef met onbemand varen. De patrouilleboot RWS77 voer die dag semi-autonoom rond op het IJsselmeer. Bemanning was aan boord om zonodig te kunnen ingrijpen, maar hoefde bij een geslaagd experiment niets te doen. Het schip werd bestuurd vanuit een shore control centrum in Rotterdam, waar technici de besturing regelden. Het experiment was een demontratie van het Belgische bedrijf Seafar, die besturing van schepen op afstand aanbiedt als mogelijke innovatie in de scheepvaart. Rijkswaterstaat wilde de techniek met eigen schepen ervaren, als verkenning van mogelijkheden en de mogelijke implicaties voor regelgeving op het water. www.seafar.eu HISWA MAGAZINE 3 47
48 Online Touch Home