22

jaar. ‘We bereiken dit jaar steeds meer mensen die uit prijsoverweging een tweedehands boot willen aanschaffen. Van de Z44 bijvoorbeeld hebben wij altijd een aantal demoboten op voorraad gehad, of inruilers van klanten die wilden upgraden. Ze is al sinds 2014 uit productie, maar nadat het model in 2019 de ‘Power Boat of the Year’-award won, waren ze in 2020 allemaal uitverkocht. Op de tweedehandsmarkt zijn ze moeilijk te krijgen. Fijn, want dan bereikt het model de status van collectors item.’ Expertise werpt vruchten af De expertise, het vakmanschap en de investering die gedaan is in Zeelander Yachts werpen hun vruchten af. Met zusterbedrijf DutchCraft richt de werf zich veel meer op de ontwikkeling van ecologische en duurzaamheidsaspecten van de jachten. ‘Van DutchCraft vaart inmiddels een volledig elektrische 25-footer rond, de tender DC25, naast een catamaran met een centre cosole en een foil’, vertelt Koopmans. Het nieuwste model dat DutchCraft ontwikkelt – nog niet op de markt – is héél energiezuinig. ‘Een brandstofmotor kan maar liefst 34 keer verder varen dan een elektrisch aangedreven motor met dezelfde capaciteit. Door middel van CFD-onderzoek (Computational Fluid Dynamics, red.) zorgen we ervoor dat je met dit nieuwe model wel veel verder kunt varen, echt een enorme sprong. Verder werken we aan milieuvriendelijker composiet en fibrematerialen en kijken we naar de mogelijkheden met kurk.’ 22 We werken aan milieuvriendelijker composiet en fibrematerialen en kijken naar de mogelijkheden met kurk. De ontwikkelingen bij DutchCraft kunnen als er vraag is ook bij Zeelander worden gebruikt. ‘Maar bij Zeelander Yachts zien we dat klanten dit soort aspecten niet als prioriteit hebben. Daar willen mensen toch gewoon het water op met een glas rosé. Model en kwaliteit zijn veel belangrijker in de beslissingen die ze nemen.’ Marketing op gevoel Bedrijfs- en marketingtechnisch doet het bedrijf volgens Koopmans niet veel bijzonders. ‘We hebben een goede website met veel beeld. Sommige van onze klanten hebben van tevoren helemaal alles uitgeplozen. Anderen hebben niet eens een computer en komen langs en beslissen.’ Zoon Floris vult aan: ‘De volumes zijn niet zo hoog dat marketingtechnisch nu echt te meten is wat onze online activiteiten doen, ik doe alles op gevoel. Ik kijk als Brand Manager wel graag naar de vooruitlopende branches in online marketing als technologiebedrijven, retail, fashion en automotive. Wat zij doen, probeer ik dan te vertalen.’ Beurzen In september staat de werf weer op Cannes Yachting Festival en in oktober in Fort Lauderdale. ‘In coronatijd deden we wel bezichtigingen op de boot en bij de bouw via FaceTime, maar ik laat toch echt veel liever live de boot zien aan de koper’, zegt Koopmans. ‘We hopen ook op deze beurzen natuurlijk weer boten te verkopen. Aan mensen die een afspraak met ons maken, maar ook aan mensen die de boot zien liggen en er een bestellen.’ HISWA MAGAZINE 4

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication