29

en/of te beperken. Daarnaast hanteert een aantal landen ook een belasting op storten, soms afhankelijk van het materiaal dat wordt gestort. In 2017 hadden 24 van de 28 lidstaten een ‘stortbelasting’ en in 19 lidstaten is er een verbod op het storten van bepaalde afvalstromen. Een land waar we wat van kunnen leren is Noorwegen. Daar is een verplicht registratiesysteem opgetuigd voor boten boven de 15 meter zodat de eigenaar in elk geval achterhaald en aansprakelijk gesteld kan worden. Bij het verder toenemen van het aanbod van composiet afval zal ook de roep om regelgeving verder toenemen. Wellicht worden er dan ook eisen gesteld aan de hoeveelheid materiaal die gerecycled moet worden. Tegelijkertijd vergroot dit de kans op een sluitende business case aangezien er een grotere constante stroom van te verwerken materiaal te verwachten valt. Voor de jachtbouwindustrie biedt dit een kans om het initiatief én de verantwoordelijkheid te nemen en bij overheden aan tafel plaats te nemen om regelgeving te initiëren waarbij ook het industrieHISWA MAGAZINE 4 belang een verantwoorde plaats krijgt. Hierbij is samenwerking zowel binnen als buiten de branche van belang voor voldoende doorzettingsmacht. Bronnen: 1) Composites Waste - Demonstration of a new composites waste recycling process and of the use of the recycled materials in various industries, 2013 2) Stichting Jachtrecycling Reageer In dit artikel is aangegeven welke verdere stappen de jachtbouwindustrie kan nemen. Wil je als jachtbouwer actief bijdragen aan initiatieven om te komen tot een verantwoorde verwerking van end of use-boten? In internationaal verband staat deze vraag zeker op de agenda, zoals bij watersportkoepel ICOMIA. Welke rol zie je voor jezelf daarbij en hoe kunnen we hier mee aan de slag? Neem hiervoor contact op met Michaël Steenhoff: m.steenhoff@hiswarecron.nl. 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication