en Watersport bij HISWA-RECRON. ‘De afgelopen anderhalf jaar was het misschien lastiger om containers te laden, maar ook als de pandemie helemaal voorbij is, zijn er nog altijd handelsbelemmeringen en daardoor vertraagde leveringen. Overheden moeten daar iets aan doen, samen. De wereldhandel moet op gang komen en blijven.’ Lettinga: ‘De pandemie blijft nog wel even na-ijlen, maar we komen ook in een nieuwe realiteit. De langere termijn brengt goede vooruitzichten; de markt is booming. Mensen vinden watersport een fijne tijdsbesteding. Ze kunnen genieten, ondertussen genoeg afstand houden en ook nog eens herontdekken en beleven wat er allemaal kan. Dat is mooi.’ Overmacht Natuurlijk speelt ook de juridische kant van het verhaal een grote rol in deze tijd. Overmacht is een belangrijke factor in geschillen die ontstaan als boten niet op tijd afkomen, maar ‘op overmacht kun je niet altijd een beroep doen’, zo waarschuwt Edwin Slager, nautisch advocaat bij Slager & Emstede Advocaten, een HISWA-RECRON Kennispartner. ‘Natuurlijk, leveranciers leveren moeilijker, de grondstofprijzen stijgen en zelf kun je er als ondernemer misschien echt niets aan doen. Waar je echter wel invloed op hebt, is het sluiten van goede overeenkomsten. Mocht het toch tot een geschil komen, dan heeft een praktische oplossing natuurlijk altijd de voorkeur. Een goede overeenkomst is niet alleen prettig tijdens schikkingsonderhandelingen maar ook in een eventuele gerechtelijke procedure.’ In de huidige situatie merkt ook Slager dat er veel begrip is, maar hij hamert ook op ‘goed verwachtingsmanagement’. ‘Zorg ervoor dat je niet 1-0 achter komt, dat je de wensen van de klant weet en dat je goede afspraken maakt en vastlegt. Dat maakt zoveel verschil.’ 34 HISWA MAGAZINE 4
35 Online Touch Home