41

Vraag & Antwoord Een klant heeft een aanbetaling gedaan voor een boot, maar de restbetaling blijft uit. Ondanks dat er veel contact geweest met de klant en hij veel beloftes heeft gedaan voor de betaling. Wat kan ik doen? Antwoord van HISWA-RECRON Een mogelijkheid is om de overeenkomst te ontbinden en het eigendom weer terug te nemen. Dit betreft het toepassen van artikel 20 lid 2 juncto 16 lid 7. Dat kun je doen als je de klant nog één keer schriftelijk (per aangetekende post én per email) hebt gemaand (zie artikel 13 lid 1) om het openstaande bedrag te betalen. Daarbij vemeld je dat als de klant niet binnen één week na dagtekening betaalt, je gebruik zal maken van het ontbindingsrecht. Verder neem je in de brief het bedrag aan buitengerechtelijke incassokosten op volgens de staffel van artikel 13 lid 2. Als de klant alsnog betaalt, dan moet hij ook de incassokosten betalen. Als de klant niet betaalt, ontbind je de overeenkomst en moet je de gedane aanbetaling onder aftrek van kosten, waaronder de buitengerechtelijke incassokosten, terugbetalen. HISWA MAGAZINE 4 41 Vraag van een HISWA-RECRON-lid

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication