NIEUWSINNOVATIE Stormvaste kussens Nieuwe bevestigingsclips maken het mogelijk om grote kussens op zonnedekken en banken zo vast te maken dat ze niet weg waaien in een storm of loslaten als iemand zich aan zijn zit- of ligplek vasthoudt tijdens een tocht over golvend water. De Nieuw-Zeelandse fabrikant van bevestigingssystemen voor wandpanelen Fastmount ontwikkelde deze clips voor textiel. Hun TC-F6H textielclip wordt aan een kussen genaaid en schuift dan over een ander deel. De connectie wordt vastgezet met een klik en kan dan per clip een last van 23 kilogram weerstaan. De verbinding komt weer los als een lip naar de zijkant wordt getrokken. Bij kussens is dat met een vinger onder de rand makkelijk te doen. www.fastmount.com Lichtgewicht elektrisch Er is een nieuw botenmerk: Magonis. Het merk werd in juni gepresenteerd op de Salone Nautico Venezia en maakt elektrisch varen beschikbaar voor watersporters met een beperkt budget. De Wave e-550 inclusief Torqueedo 4 kiloWatt motor blijft onder de grens van 35.000 euro meldt de botenbouwer. Daarmee is het een rustige grachtenboot met een topsnelheid van 5 knopen (9 km/h). De snelle versie met 30 kW motor kost een kleine 70.000 euro, bereikt 22 knopen snelheid (40 km/h) en blijft op kruissnelheid (12 knopen) tot wel 12 uur lang door varen voordat opnieuw moet worden geladen. Snelheid en actieradius met een elektromotor bereikt Magonis door een extreem lichtgewicht constructie met de door Magonis ontwikkelde bouwmethode Light X Pro. Daardoor heeft de 5,50 meter lange boot een drooggewicht van 335 kilo. www.magonisboats.com Schudwaarschuwing Vessel Impact and Motion Monitoring System (VIMMS) is een syteem dat Dyena Systems uit Southampton, Engeland ontwikkelde. Voor snelle boten is het beheersen van de bewegingen op golvend water een probleem. Het scheepsinslag- en bewegingscontrolesysteem registreert de intensiteit van het bokken en slingeren over de golven. Sensoren kunnen worden geplaatst bij de stoel van de stuurman, de passagiers en op een plek in de romp. De schipper kan de maximale waarden instellen, zodat er een waarschuwing komt als die worden bereikt of overschreden. Dan kan de schipper de snelheid aanpassen om wat rustiger over de golven te varen. De VIMMS geeft de intensiteit van de schokken weer in oplichtende series ledlampjes. www.dyena.com 44 HISWA MAGAZINE 4
45 Online Touch Home