19

Tekst: Dominique van Dam WhisperPower kreeg een grote order van Princess Yachts voor een ‘hybride’ stroomsysteem voor de nieuwe X80. videobelsysteem geïnstalleerd, voor contact met klanten en leveranciers.’ Ook hij legde voorraden aan, in-house. ‘In het pand is – gelukkig – veel ruimte beschikbaar. Dat, samen met financiële buffers, zorgt ervoor dat veel voorraad bij onszelf ligt nu. En ik ben ook gaan kijken naar wat verder dichterbij huis kan. China blijkt gaandeweg steeds duurder, moeilijker en minder leverbetrouwbaarder te worden.’ ‘Er is 100% doorgewerkt, we hebben overal bovenop gezeten om daardoor aan de vraag - nu 40% hoger - te kunnen voldoen’, vult hij aan. Om het bedrijf meer slagkracht te geven, nam Ter Heide maar liefst twaalf mensen aan. ‘De online marketing is verbeterd, we maken instructievideo’s, er komt een nieuwe website en hebben meer techneuten en softwarespecialisten in dienst.’ De crisis was voor de kostenkant positief, lacht hij: ‘Geen beurzen, dus niet vijftien shows zelf en vijftien in support. Maar dat geld geef ik nu versneld weer uit, we reizen weer overal heen.’ Vervoer als onvoorspelbare factor Het vervoer van onderdelen, deze ‘simpelweg’ van bijvoorbeeld de Chinese fabrikant naar hier krijgen, blijft een onvoorspelbare factor. ‘Als de haven ineens dicht is’, zegt Grondstra, ‘dan kijk ik naar alternatieven. Als de containerschepen er gewoon niet zijn, is vervoer per trein of vliegtuig zeker een optie, maar daar zijn net zo goed wachttijden én hoge prijzen. Ik betaal soms toch de premiumprijs om voorraad binnen te krijgen. Tot nu toe was dat altijd gelukt zonder deze lasten door te rekenen naar de klant, Michiel Grondstra maar dat hebben we nu wel voor het eerst gedaan. Gelukkig is daar ook begrip voor. We blijven nog even in deze piek, niet alleen de komende maanden. Marktprijzen, daar doe je niets aan.’ Reshoring: omslag op de arbeidsmarkt nodig Reshoring, zoals het terughalen van productie uit lagelonenlanden officieel heet, is een trend. Marco de Vrind, ondernemer en docent International Business aan de IVA in Driebergen geeft aan dat we moeten nadenken over de voor- en nadelen van offshore, nearshore en reshore: ‘Reshoring moet wel mogelijk zijn’, legt hij uit. ‘Nederland heeft een kenniseconomie. We hebben meer mensen nodig die een vak willen uitoefenen, die willen maken en produceren.’ Om verder te kunnen met reshoring hebben we dus een omslag nodig: ‘Diversificatie van de arbeidsmarkt is noodzakelijk. Nederland heeft nu nog een prachtige leidende positie in de internationale jachtbouw, maar het gaat de kant op van de auto-industrie. In die branche zien we al dat er maar een paar grote dealers over zijn. Als je niet snel handelt, loopt net als in die branche de vakkennis weg. Helaas is de overheid vaak traag en inefficiënt.’ 05 2021 | HISWA MAGAZINE 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication