Onervaren stuurlui kunnen met precisie een groot jacht aanleggen dankzij een joystick. Processoren en moderne software maken het mogelijk om met een joystick aan te leggen en te manoeuvreren. vervangen door benzine, ontwikkelen wij grote buitenboordmotoren. De Verado 12 cilinder 600 pk die we afgelopen maand presenteerden, is ongelooflijk stil. Niet alleen het geluid is minimaal, ook de trillingen zijn voor een groot deel weg. Speciale rubbers voor de ophanging en de hub van de schroef zijn ontworpen om trillingsvrij te functioneren. Dat geeft heel veel rust aan boord.” Bluetooth Om in oudere jachten moderne apparatuur aan te brengen, is het erg handig als die draadloos is. “Het is ingewikkeld om in oudere jachten nieuwe bedrading te trekken,” merkt Kopper op. “De bluetooth- of wifi-verbinding met verlichting, de sensor van de windmeter en dieptemeter en log bespaart heel wat installatie-ellende. Naast het moderniseren van instrumenten, toiletten en watervoorziening zien we dat schippers investeren in geluidsinstallaties. Fusion is op het moment ons best verkopende merk.” Zekerheid Schippers en eigenaren willen stroomvoorziening waarnaar ze niet hoeven om te kijken. “Dat stelt ons als leveranciers van generatoren soms voor ingewikkelde opgaven”, stelt Maronier. “Als er vermogen wordt gevraagd, moet de generator automatisch aanslaan. Maar de vraag naar vermogen varieert. Daarom richten we de meeste sets voor stroomvoorziening in met peak shaving. Koen Maronier: “Jachteigenaren zijn langer aan boord en verlangen dat alles net zo werkt als thuis.” ” Dat betekent dat een generator een kleiner vermogen heeft dan de grootste vraag op enig moment aan boord. Als dan toch het volledige vermogen wordt gevraagd, werkt de generator volop en wordt de rest van het vermogen uit de accu’s gehaald. Als de stroomvraag dan weer minder wordt, blijft de generator op zijn ideale toerental door draaien, een toerental waarop de motor optimaal vermogen levert ten opzichte van het brandstofverbruik. Zo worden de accu’s weer geladen voor de volgende piek in stroom vraag. Als de accu’s vol zijn, slaat de generator automatisch af. Zo is voor de bemanning de elektriciteitsvoorziening zorgeloos en het brandstofverbruik minimaal in relatie tot het gevraagde vermogen. Dat kan dankzij automatisering. Maronier: “De eigenaar wil wel zeker weten dat de generator het altijd doet. Die betrouwbaarheid willen we leveren.” 05 2021 | HISWA MAGAZINE 25 Tekst: Hans Buitelaar
26 Online Touch Home