Jan Huibers Compensatiedraad Technisch is het in onbalans raken van batterijen door de verandering van interne weerstanden lange tijd te voorkomen door een compensatiedraad aan te leggen. Dit is redelijk onbekend en gebeurt dus lang niet altijd. Specialisten raden aan om accu’s als het kan in serie te schakelen waarmee het risico op verschillen in de interne weerstand van batterijen wordt verkleind. Bijvoorbeeld door 6 volt-cellen in serie te schakelen die vaak ook een hogere capaciteit van zichzelf hebben. Ellende voorkomen Hoe kan het zover komen dat accu’s waterstofsulfide (rotte eierenlucht) gaan afgeven? Om te beginnen moeten we dan kijken naar de samenstelling van de accupakketten. Een oorzaak kan liggen in het parallel schakelen van meerdere accu’s. Hierbij worden de plussen aan de plussen en de minnen aan de minnen verbonden. Echter, niet elke batterij heeft dezelfde interne weerstand, zeker niet als die van leeftijd verschillen. Dat kan er bij het opladen toe leiden dat de ‘slechtste’ accu met de meeste weerstand bij herhaling niet volledig geladen wordt. Die kan hierdoor gaan sulfateren. Dit is een chemisch proces waarbij cellen in de batterij niet meer volledig werken door de vorming van zuurkristallen op de platen. De accu gaat er in capaciteit nog verder op achteruit en er kan uiteindelijk kortsluiting in de accu ontstaan. Zo kan er overladen worden en dan ontstaat het levensgevaarlijke waterstofsulfide. Een monitoringsysteem kan veel ellende voorkomen. Dit maakt het mogelijk om gegevens van het jacht op afstand uit te lezen en alarmwaarden in te stellen. Bijvoorbeeld waarden voor onder- of overspanning. Zo kan de verhuurder ingrijpen als hij bij bijvoorbeeld het laden van de accu te lage waarden ziet. Een accu is bij een rustspanning van 11,64 volt volledig ontladen. Een veel gemaakte fout is dat gebruikers denken dat die waarde dan 0 is, maar zo werkt het dus niet. Als de accu geheel geladen is, is de waarde van 12,72 volt af te lezen. Een ander belangrijk advies is om de accu’s na ongeveer twee jaar gebruik te laten testen. Daarbij wordt onderzocht wat de gezondheid van de accu’s is (state of health) en of er sprake is van sulfateren. Zodat bekend is of de batterijen vervangen moeten worden of niet. Op die manier kunnen problemen en veiligheidsrisico’s worden voorkomen. Meer informatie HISWA-RECRON organiseerde afgelopen zomer een webinar over veilig verhuren. In dit webinar gaven specialisten antwoorden op vragen als: hoe kun je zo veilig mogelijk verhuren? Hoe maak je huurders bewust van de risico’s? Hoe kun je op afstand bepaalde informatie aan boord monitoren? Het webinar is terug te kijken op het YouTube-kanaal van HISWA-RECRON. Het wordt gevaarlijk als batterijen waterstofsulfide – rotte eierenlucht – gaan afgeven. De opbouw van een batterij. 05 2021 | HISWA MAGAZINE 31 Tekst: Michaël Steenhoff
32 Online Touch Home