Tekst: Hans Buitelaar Ook elektrisch snelvaren is duidelijk in opkomst dankzij de mogelijkheid om op draagvleugels te varen. De Eldorado 7S Electric Powerboat voor het gebruik van onbekende soorten tropisch hout in de jachtbouw. Er zijn veel houtsoorten met superieure eigenschappen die helaas nogal onbekend zijn. Met de campagne voor deze ‘lesser known timber species’ wil de filantropische prins duurzame houtbouw in ontwikkelingslanden steunen terwijl de jachtbouw verantwoord kan bouwen met voorheen onbekende soorten. Kringloop aanjagen Jachten bouwen door materiaal opnieuw te gebruiken is in composiet nog niet gelukt, maar Vaan Yachts past dit al wel gedeeltelijk toe op hun aluminium zeilende kajuitcatamarans. Hergebruik is afhankelijk van een goede keten van inzameling van materialen na afloop van het eerste gebruik en van een efficiënte manier om het weer klaar te maken voor een tweede ronde. Bij staal is dat redelijk georganiseerd, bij aluminium al minder en bij composiet komt het dankzij de verwerking van oude windmolenwieken nu pas langzaam op gang. Wetenschappelijk Energieverbruik aan boord wordt serieus bestudeerd door jachtontwerpers en onderzoekers van het maritiem onderzoeksinstituut Marin. Projectmanager scheepsenergievoorziening Moritz Krijgsman bekijkt de kwestie grondig. “Veel mensen roepen ’groen!’, maar wij vragen dan door. Het Franse tendermerk Hynova levert al boten die enkel waterstof als energiedrager aan boord hebben. Wanneer en hoeveel energie wordt verbruikt? Is er vraag naar piekvermogen of een continu verbruik? In het Joint Industry Project Zero waarin we als Marin betrokken zijn, analyseren we dat voor acht schepen, waaronder twee jachten: een groot motorjacht en een megajacht. Heel duidelijk is dat de jachten weinig varen maar continu airco en luchtverversing aan hebben. In het gebruiksprofiel komt ook naar voren dat de jachten juist graag in beschermde natuurgebieden willen zijn waar uitstootbeperkingen zijn of uitstoot zelfs verboden is. De mogelijkheid om helemaal zonder uitstoot een stuk te varen moet daarom aan boord zijn. Dat zou kunnen door te varen met elektrische aandrijving. De stroom kan uit accu’s komen of uit een brandstofcel met waterstof. De beschikbaarheid van waterstof is nog beperkt. Standaarden voor de opslag en behandeling aan boord van schepen zijn er nog niet, certificering is daarom een probleem. Methanol als energiedrager kan de uitstoot 06 2021 | HISWA MAGAZINE 13
14 Online Touch Home