23

De grootste uitdaging, dat is en blijft de hoeveelheid energie die in een accu zit Een podmotor hangt onder de boot en is ruimtebesparend. De compacte motor hangt onder de boot, binnenin is alleen de accu(‘s) en de lader. nieuwe technieken. De overheid kan innovatie steunen, om bijvoorbeeld de romp van het schip verder te ontwikkelen voor elektrisch varen. Dat is echt nog een onderbelicht onderwerp. Daarnaast is het een dure grap om een boot om te bouwen. Met inruilacties, of financiële stimulansen kan de overheid dit aanjagen bij consumenten.’ Emissieloos varen De grootste uitdaging, dat is en blijft de hoeveelheid energie die in een accu zit, zeggen Steenhoff, De Groot, Koetsveld, Van Wijk én Visser. ‘Hoe autonomer de boot moet zijn, hoe groter de uitdaging is’, legt Visser uit. De ontwikkelingen zijn exponentieel hard gegaan, zegt hij: ‘In 2012 was het nadenken over een andere vorm van aandrijving dan dieselolie nog een paradigmashift. Nu zijn er zoveel alternatieve brandstoffen: methanol, ammoniak, opslag van energie in batterijen, waterstof. Over tien jaar alléén maar op batterij varende schepen in Nederland is een utopie, maar de meeste nieuwe boten zullen dan wel een elektrische aandrijflijn hebben. Range extenders als brandstofcellen op bijvoorbeeld waterstof gaan we dan wel zien.’ Steenhoff is overtuigd: ‘Over vijftien jaar kijkt iedereen je vreemd aan als je in je sloep of dagboot aan komt tuffen met je dieselmotor. De havens voor kleinere boten zullen dan volledig ingericht zijn op elektrisch varen, CO2-neutraal zijn.’ Van Wijk: ‘Je moet wel mee, anders ben je gewoon te laat.’ ‘Het gaat hard’, zegt ook Koetsveld. ‘Wij leggen nu dubbele Ook achter een bijboot kan prima een elektromotor gehangen worden. accupacks met zestien batterijen in boten. Ze kunnen dan acht uur varen, eigenlijk alleen nodig voor de verhuur, eigenaren van boten varen veel korter. Ook kijken we naar mogelijkheden in het ontwerp van boten. ‘Iedereen kan bedenken dat als je 600 kilo aan accu’s in een boot legt, deze zakt. Daar moeten we dus oplossingen voor verzinnen.’ 06 2021 | HISWA MAGAZINE 23 Tekst: Dominique van Dam

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication