25

het standpunt Elektrisch varen in Amsterdam per 2025 is onhaalbaar In deze rubriek behandelen we een standpunt over een actueel issue in de jachtbouw- en watersportsector. Dit keer het standpunt van HISWA-RECRON over elektrisch varen in Amsterdam. De Nota Varen Amsterdam van de Gemeente Amsterdam omvat veel maatregelen die de watersport raken. Het meest in het oog springend is de maatregel waarbij in 2025 op alle Amsterdamse binnenwateren een verbod komt voor boten die varen op fossiele brandstoffen. De jachthavens moeten daardoor herinrichten naar elektrisch dat torenhoge investeringen vraagt. In de nota wordt onvoldoende rekening gehouden met de belangen van watersportondernemers. De voorgestelde maatregelen hebben een dusdanig grote impact dat ondernemers hun klanten straks niet meer goed kunnen bedienen. HISWARECRON vindt dat de nota tot de volgende nadelen leidt. Negatief ondernemersklimaat Er komt een speciale zone voor commercieel verhuurde sloepen. Deze boten worden gescheiden van de andere pleziervaart en worden geweerd van de drukste locaties. Dit maakt het voor verhuurbedrijven in Amsterdam minder aantrekkelijk om te ondernemen. Te dure en onnodige maatregel De ontwikkeling van geluidsarme en schone motoren die varen op fossiele brandstoffen heeft enorme vooruitgang geboekt. Deze motoren zijn niet of nauwelijks vervuilend en geven hetzelfde effect als elektrische motoren. Het ombouwen van bestaande boten op fossiele brandstoffen naar elektrische aandrijving is een kostbare zaak voor bootbezitters. De kosten beginnen bij minimaal 3.000 euro en kunnen oplopen tot wel 25.000 euro. Dit is voor veel watersporters niet weggelegd. Slecht voor de lokale economie Watersporters zijn goed voor de lokale economie. Denk aan bestedingen bij winkels, musea en horeca. Veel watersporters die een ligplaats hebben bij jachthavens in Amsterdam varen op fossiele brandstoffen. Door deze boten te verbieden, verdwijnt de aantrekkelijkheid van een ligplaats in Amsterdam. Amsterdamse jachthavens krijgen te maken met leegstand. Daarnaast zijn ze niet meer bereikbaar voor boten die op fossiele brandstoffen varen en bijvoorbeeld via het IJsselmeer de stad binnenvaren. Ook andere watersportbedrijven lopen inkomsten mis op het gebied van reparatie, onderhoud en stalling. Jachthavens niet ingericht voor massaal elektrisch laden Als jachthavens verplicht worden om al hun ligplaatsen geschikt te maken voor het laden van elektrische boten, moeten zij forse investeringen doen om de benodigde elektrische infrastructuur aan te leggen. Deze zijn bijna niet op te brengen. Ook zijn er nog veel vragen over de risico’s die massale opslag van elektrische boten met zich meebrengt en de verzekerbaarheid daarvan. Amsterdamse elektriciteitsnetwerk is ongeschikt Er is een groot praktisch probleem: het Amsterdamse elektriciteitsnetwerk is er niet op berekend. Als het netwerk buiten het bedrijf niet geschikt is voor zware aansluitingen, bestaat er voor de ondernemer geen mogelijkheid om voldoende elektrische laadpunten te realiseren. Varen onaantrekkelijk door invoering vignet Vanaf 2022 moet iedere boot die in of door Amsterdam vaart, voorzien zijn van een doorvaartvignet. Een vignet dat inmiddels het dubbele gaat kosten in plaats van hetgeen eerder werd bepaald: 40 euro in plaats van 20 euro. Dit vignet maakt varen in Amsterdam zeer onaantrekkelijk. Gerdina Krijger, regiomanager Noord-Holland en Flevoland bij HISWA-RECRON, pleit voor intrekking van het gebod om uitsluitend elektrisch te varen op de Amsterdamse binnenwateren: “De gemeente gaat veel te snel met haar groene ambities. Over veel dingen is nog niet goed nagedacht en zijn onhaalbaar. De buitenproportionele maatregelen zijn ontzettend nadelig voor ondernemers in de watersport. Zij dreigen klanten te verliezen die stoppen met de watersport of niet meer met hun brandstofmotor naar hun ligplaats in de jachthaven of werf kunnen varen. Daarnaast is de infrastructuur in Amsterdam, zoals de aanlevering van voldoende energie en voldoende laadpalen om élke boot op te kunnen laden, niet ingericht op de nieuwe situatie. We willen een fatsoenlijk plan. Als eerste moeten de voorzieningen op orde zijn. En voor mensen die hun boot moeten ombouwen tot een elektrische boot willen we een goede regeling, waar ondernemers bij betrokken worden. Het is een illusie dat iedereen elektrisch gaat varen. Particuliere eigenaren worden gedwongen hoge kosten te maken als ze straks nog door en om Amsterdam willen varen. Velen zullen stoppen en keren niet meer terug.” Nieuwe rubriek 06 2021 | HISWA MAGAZINE 25 Tekst: Liane Jansen

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication