29

bijvoorbeeld al ‘slow steaming’ toepast. Niet op vol vermogen de grote plas over maar op het meest efficiënte toerental met een aanpassing in het reisschema. Voor waterverplaatsende jachten een goed voorbeeld. Snelheidsreductie leidt meteen tot minder brandstofverbruik. Niets nieuws onder de zon maar het vergt soms net een andere manier van denken. Slow steaming: niet op vol vermogen de grote plas over maar op het meest efficiënte toerental met een aanpassing in het reisschema. Hotelbedrijf Niet alleen voor de voortstuwing wordt energie verbruikt – zeiljachten zijn hier in het voordeel – maar ook stilliggend voor de koelkast, koffiezetter, verlichting, airco en dergelijke. Het zogenaamde hotelbedrijf. Met de toepassing van ledverlichting en energiezuinige apparatuur valt hier nog veel winst te behalen. Zo mogelijk in combinatie met zonnecellen en een eenvoudige windmolen. Zeiljachten kunnen gebruikmaken van regeneratie van energie van een meedraaiende schroef tijdens het zeilen. Voor een juiste inschatting van energieverbruik en opwekking is het opstellen van een energiebalans aan te raden. Energietransitie De komende decennia staat de energietransitie centraal: de overstap van fossiele energie naar hernieuwbare, groene energie. Studie naar een 10 m. Lwl ‘standaard’ knikspant ten opzichte van een 10 m. Lwl rondspant en een verlengde versie hiervan in relatie tot het gevraagde motorvermogen en de bootsnelheid. De watersportsector krijgt hier natuurlijk ook mee te maken. Een energiedrager als waterstof biedt bijvoorbeeld nieuwe mogelijkheden die al worden toegepast in de praktijk. De ontwikkelingen komen in een stroomversnelling. Zo wordt in dit magazine op pagina 22 aandacht besteed aan de stand van zaken rond elektrisch varen. We moeten onze bakens verzetten want watersport- en recreatiebedrijven zijn afhankelijk van een duurzame en schone omgeving waarin watersporters en recreanten graag verblijven. Reden dus om samen onze impact op het milieu verder te verkleinen. Knikspantromp in aanbouw. Het verschil met een rondspant is duidelijk te zien. (A en B) Indelingsplan voor een knikspant en de alternatieve rondspant met LWL = 10 meter. Indelingsplan voor de verlengde rondspant romp met een lengte op de waterlijn van 11.375 meter. 1) ‘De ideale rompvorm van een recreatievaartuig’ door Van Oossanen Naval Architects, 2006. 06 2021 | HISWA MAGAZINE 29 Tekst: Michaël Steenhoff

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication