35

Boegschroeven voor langer gebruik Dankzij borstelloze inductie-elektromotoren kunnen de drie modellen uit de nieuwe Bow Pro Thruster-serie van Vetus langere periode draaien dan de gebruikelijke korte pulsen. Dat kan schippers goed van pas komen bij aanlegmanoeuvres bij harde wind. De gebruikte techniek in de elektromotoren maakt ze onderhoudsvrij en geeft ze een lange levensduur. Onderhoud is beperkt tot het regelmatig controleren van de elektrische aansluitingen en smeren van de eindoverbrenging. De werking van de boeg- en hekschroeven wordt digitaal geregistreerd, zodat de stuwers via een can-bus systeem kunnen worden gekoppeld aan de instrumenten. Vetus levert de nieuwe stuwers in een 12 volt, 48 volt en ‘boosted’ versie. Die laatste werkt op 24 volt en heeft daarvoor een eigen accu en lader, die kan worden gevoed uit een 12 volt dynamo. De tunnel voor de nieuwe Bow Pro-serie heeft dezelfde diameter als die van oudere Vetus-modellen en volgt de meest gebruikte diameter voor boegschroefbuizen, zodat het vernieuwen van een oudere boegschroef makkelijk is. Door de mogelijkheid om de stuwers voor langere perioden te laten draaien, is meer accucapaciteit nodig dan bij conventionele modellen. www.vetus.com Elektrische buitenboord gebruiksklaar E-class Outboards uit Australië introduceerde elektrische buitenboordmotoren van 5 tot 30 kW vermogen (vervangt benzinebuitenboordmotoren van 6 tot 50 pk) op de Europese markt tijdens de METSTRADE Show. Een groep ervaren watersporters werkte tien 10 jaar aan de ontwikkeling om een lichtgewicht, goed manoeuvrerende en efficiënte elektrische buitenboordmotor te kunnen presenteren. Standaard hebben de motoren een schroef die geschikt is voor snelle open motorboten, maar E-class Outboards levert ook schroeven voor langzamer varende motorsailers of niet-planerende motorjachten. www.eclassoutboards.com.au Sonar op telefoon Echozilla is een compact computertje dat weerkaatsingen interpreteert die een dieptemetersensor opvangt. Het apparaat zendt via een draadloze bluetoothverbinding de opgevangen signalen van de transducer onder de romp naar een smartphone of tablet. De software zorgt ervoor dat zelfs als Echozilla is aangesloten op een transducer van een gewone dieptemeter, een dynamisch beeld ontstaat van het diepteverloop van de waterbodem. Op de telefoon kan de schipper een app installeren die de diepte weergeeft, maar waarop ook nautische kaarten worden weergegeven. De ingebouwde satellietontvanger van de telefoon of tablet zorgt ervoor dat de positie op de kaart wordt weergegeven. De kaarten zijn op de Echozilla-app tegen lage tarieven te downloaden – het detailniveau is dat van een volwaardige nautische kaart. Ook werkt de app in combinatie met het veelgebruikte Navionics en het nieuwere SavvyNavvy. Met werkelijk gemeten dieptes is de telefoon of tablet als navigatieinstrument een stuk betrouwbaarder dan wanneer die uit de kaart moeten worden afgeleid. Echozilla is een product van Phillips Sonar Consulting, een Engels familiebedrijf dat al eerder de techniek achter sonar voor de pleziervaart vereenvoudigde en verbeterde. www.echozilla.co.uk Biologische vezels in voorzeilroller Door het gebruik van biologisch linnen en gehard staal waardoor minder materiaal nodig is, wil de Franse fabrikant Karver de rollers voor gennakers en code zero’s op zeiljachten op milieuvriendelijkere wijze produceren. De eerste versies van de Karver KF ecoconcept gennaker furler werden op de METSTRADE Show gepresenteerd. Voorheen werden de rollers gemaakt met koolstofvezels (carbon). Karver meldt dat na de ontwikkeling van de ecoconcept-furlers de hele productie van modern beslag op zeiljachten zal overschakelen op gebruik van biologische materialen en vermindering van grondstoffen. De eerste eco-rollers zijn in het voorjaar van 2022 beschikbaar. www.karver-systems.com 06 2021 | HISWA MAGAZINE 35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication