39

NIEUWSMENS&BEDRIJF Autoconcern in elektrisch varen General Motors kocht 25 procent van de aandelen in Pure Watercraft, fabrikant van elektrische buitenboordmotoren en complete boten met elektrische aandrijving. Het autoconcern, fabrikant van de automerken Cadillac, Buick, Chevrolet en GMC, meldde kort gelden te willen investeren in elektrische mobiliteit. In totaal wil het bedrijf 35 miljard dollar vrijmaken om elektrische aandrijving van auto’s, vrachtwagens en dus ook boten te verbeteren. General Motors ontwikkelde al het Ultium Battery platform, voor snel laden en vergroting van de actieradius. Naar verwachting worden de boten en buitenboordmotoren van Pure binnenkort met dat systeem uitgerust. www.purewatercraft.com Waterstofcoachboot in Den Helder gebouwd De Proeftuin Den Helder gaat de ontwikkeling en bouw van de waterstof aangedreven coachboot voor trainers van wedstrijdzeilers verder begeleiden. Het Sailing Innovation Centre bouwde al een prototype van de boot. Nu wordt gewerkt aan de oprichting van een bedrijf dat de rib met brandstofcel zal gaan bouwen. Daarvoor kan een ruimte in gebruik worden genomen in Den Helder. Investeerders worden gezocht voor het bedrijf dat de boot niet alleen voor zeiltrainers, maar ook voor pleziervaarders zal gaan bouwen. Ook wordt gestudeerd op een aanpassing van de boot waarmee die op draagvleugels over het water zal kunnen scheren. Op initiatief van hoofdcoach Jaap Zielhuis van het Watersportverbond is een consortium gesmeed om de ‘schone’ trainersboot te ontwikkelen. De zeilsport vervuilt in principe niet, maar de coaches begeleiden hun sporters in ribs met zware brandstofmotoren. Bij het initiatief haakten de bedrijven Koedood, HyFly, Habbeké, de Stille Boot en de TU Delft aan. Torqueedo en Intelligent Energy leveren de elektromotor en brandstofcel. De Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland gaat de verdere ontwikkeling financieel ondersteunen. Wajer Yachts, het Watersportverbond en de Rijksrederij dragen ook bij. www.sailinginnovationcentre.nl Jachtregistratie van Nederland naar Polen Veel jachten van Nederlandse eigenaren die in andere landen varen, en ook jachten van eigenaren uit andere landen die een Nederlands IPC hadden, zijn overgestapt naar een Pools IPC. Het International Pleasurecraft Certificate, tot stand gekomen na internationale afspraken om de registratie van plezierjachten eenvoudiger te maken, wordt sinds begin 2020 niet meer door een aantal landen erkend als afdoende bewijs van eigendom als het door het Nederlandse Watersportverbond is uitgegeven. Onder andere Frankrijk en Italië legden jachten met een Nederlands IPC aan de ketting. Er zouden teveel jachten, betaald met zwart geld of betrokken bij smokkelpraktijken, een certificaat hebben gekregen. Een reportage van het programma Nieuwsuur in oktober 2020 bracht de tekortschietende controle aan het licht. Het Watersportverbond stopte daarna met de uitgifte van IPC’s. Eigenaren van jachten over de grens moesten een alternatief zoeken en vonden dat door hun jachten in Polen te registreren. Het registratiebureau Lorrendraaier (Top Supplier van HISWA-RECRON) deed onderzoek naar de registraties en becijferde dat 60 procent van de jachten dat met Nederlandse vlag in het buitenland vaart, is overgestapt naar een Poolse registratie. Inmiddels is de aanvraagprocedure voor een IPC bij het Watersportverbond aangescherpt en kan het daar weer worden aangevraagd. De bond meldt dat ook Frankrijk het (nieuwe) IPC erkent, maar Spanje, Italië en Griekenland staan niet op de lijst van erkennende landen. Een zeebrief is de sluitende oplossing om overal een erkend eigendomsbewijs te tonen. www.lorrendraaier.nl 06 2021 | HISWA MAGAZINE 39

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication