nieuws Waterstoftankstations Plan voor superjachtcampus Projectontwikkelingsbedrijf Larendael van ondernemer Wim Beelen presenteerde een plan voor de aanleg van een Superyacht Tech Campus op de voormalige ADM-scheepswerf in het Amsterdamse westelijk havengebied. De plannen schetsen de mogelijkheid om ter plekke jachten tot wel 200 meter lang te kunnen bouwen, voor ontwerpbureaus en toeleveranciers die nieuwe technieken ontwikkelen voor toepassing aan boord van de luxe jachten. Op het terrein van 53 hectare wil Larendael rond de havenkom zeven overdekte droogdokken aanleggen, vier met een lengte van 200 meter en drie van 155 meter. Naast nieuwbouw van jachten, wil de ondernemer de faciliteiten ook beschikbaar stellen voor refits aan grote jachten. De grootsten kunnen de opknapbeurt ondergaan in de droogdokken, maar voor jachten tot 80 meter lang moet er ook een kraan komen zodat die tijdens het werk op de wal kunnen staan. Het Havenbedrijf Amsterdam is intussen in een juridisch conflict verzeild geraakt met Larendael. De ondernemer wil een schadevergoeding van 130 miljoen van de gemeente Amsterdam, omdat die 21 jaar lang het gekraakte terrein niet ontruimde. Beelen is pas sinds augustus 2021 eigenaar van het terrein, terwijl dit in 2019 werd ontruimd. Het havenbedrijf eist dat de ondernemer in de havenkom bij het ADM-terrein zogenaamde kegelplaatsen vrijhoudt. Dat zijn ligplekken voor schepen die een kegel voeren als dagmerk voor het feit dat ze gevaarlijke stoffen vervoeren. Deze schepen moeten op een afgelegen plek kunnen aanmeren. Beelen wil die plaatsen niet langer beschikbaar stellen. Het havenbedrijf stelt dat hij daarmee de veiligheid in de Amsterdamse haven in gevaar brengt. De juridische strijd zal de komst van de superjachtcampus niet bespoedigen. www.larendael.nl langs Noors water Hynion en Hyrex gaan samenwerken om waterstoftankstations voor jachten in te richten langs de vaarwateren van Noorwegen. Hynion ontwikkelt al tankstations voor auto’s die waterstof als energiedrager gebruiken langs wegen in Noorwegen en Zweden. Hyrex ontwikkelde een waterstof-elektrische boot, de HyCruiser 28. Al sinds dit najaar heeft Hynion een station in het Noorse Porsgrunn waar boten op trailers hun waterstoftanks kunnen vullen. De 28 voet HyCruiser is nogal groot om achter een normale auto te traileren, dus zijn ook stations aan het water nodig. Met een waterstofbrandstofcel wordt elektrisch varen feitelijk een verbetering ten opzichte van motorbootvaren met een verbrandingsmotor, redeneren de partners. De HyCruiser heeft een topsnelheid van 20 knopen en haalt op kruissnelheid van 11 knopen een bereik van meer dan 200 mijl dankzij de vergrote actieradius die de waterstof biedt. www.hyrex.no Franse botenbouwer blijft uitbreiden De werf Starfisher die polyester kajuitmotorjachten bouwt, is de nieuwste aanwinst van Groupe Bénéteau. De werf in Campos, het noorden van Portugal tegen de Spaanse grens, bouwde al in opdracht van Bénéteau een aantal modellen en casco’s. Nu is de werf in het geheel deel gaan uitmaken van de Franse groep botenmerken. Binnen het concern is met de nieuwe werf meer productiemogelijkheid voor motorjachten tussen de zeven en elf meter lang. www.beneteau-group.com 42 HISWA MAGAZINE | 06 2021
43 Online Touch Home