35

Buitenboordmotor op diesel en waterstof Diesel en waterstof worden gecombineerd in een dual fuel motor aan de spiegel van werkschepen en jachten door een samenwerking van Cox Powertrain en een samenwerkingsverband van bedrijven en kennisinstellingen in Engeland. De CXO300 dieselbuitenboordmotor wordt aangepast om op zowel diesel als op waterstof te kunnen draaien. Het eerste exemplaar wordt dit jaar getest in de haven van Portsmouth. Deze Engelse haven heeft de ambitie om in 2030 de eerste uitstootvrije haven ter wereld te worden. De ontwikkeling van de buitenboordmotor op twee brandstoffen gebeurt in het project SHAPE UK, een Brits consortium van twee universiteiten, Lloyds register, Cox Powertrain en nog vijf bedrijven. www.coxmarine.com Beheerst aanleggen met afstandsbediening Verbeterde software maakt het aanleggen met een afstandsbediening van het Belgische bedrijf Dockmate nog rustiger en beter controleerbaar dan met vorige versies. Soft Docking Technology, zoals de nieuwe aansturing van motor en boeg- en hekschroeven is genoemd, zorgt ervoor dat de vermogens van de stuwers rustig aangrijpen en dat de beweging van de boot direct aanwezig is, maar rustig opbouwt. De zogenaamde ‘kick’ is met de technologie verdwenen: het effect dat het even duurt voordat een schroef begint te stuwen maar dan direct vrij veel vermogen levert. Deze kick maakt manoeuvres nogal bruusk. De afstandsbedieningen die Dockmate levert, hebben knoppen om de verschillende stuwers en de hoofdmotor plus het roer te bedienen. Met zo’n afstandsbedieining kan de stuurman overal op de boot gaan staan, op een plek waar goed zicht is op de kade of steiger en de aanlegzijde van de boot. De installateurs stellen de stuwkracht van verschillende aandrijvingen vooraf in naar de voorkeuren van de schipper. In Nederland zijn Yachtcontrol en ASA Boot Elektro de erkende installateurs. www.dockmate.eu Ultragladde onderwaterverf Verffabrikant Hempel introduceert komend vaarseizoen Hempaspeed HF, een coating bedoeld om aangroei van onderwaterorganismen tegen te gaan zonder dat daarvoor gif wordt toegepast. Het principe van de werking is dat de coating heel hard en ultraglad opdroogt, zodat beestjes en planten zich niet aan het oppervlak kunnen hechten. Door een combinatie van technieken is het mogelijk de eigenschapen van gladtrekkende harde lak in dunne lagen te combineren met de ultragladde droging van siliconen. Hydrogel fouling release technology noemt Hempel dat. www.hempelyacht.com Koudwaterpak Te water tijdens poolexpedities of door het ijs zakken in een Nederlandse winter levert geen gevaar voor onderkoeling op voor wie het Arctic 10+ overlevingspak aan heeft. Daarin zou een drenkeling of gestrande poolreiziger tot vijf dagen in het water warm moeten blijven. Extra drijfvermogen zorgt ervoor dat de drenkeling meer boven dan in het water drijft. Een doorzichtige tent over hoofd en romp biedt de mogelijkheid om beschut te eten of andere handelingen te doen warbij de armen uit de mouwen kunnen worden getrokken en de rits vanaf de kin wat naar beneden kan. Wie in minder ijzige klimaten te water gaat, kan de temperatuur reguleren. Het overlevingspak beschermt ook tegen vuur. www.whiteglacier.com Buitenboord waterjet De diesel aangedreven buitenboordmotoren van OXE kunnen worden uitgerust met een waterjet in plaats van een schroef. Het Amerkaanse bedrijf Jet Tech ontwikkelde een speciale waterjet die onder aan de staart van buitenboordmotoren kan worden geschroefd. Voor werkboten, rib’s en tenders die over groter en ruiger water varen, biedt een jetaandrijving voordelen in de manoeuvreerbaarheid en hanteerbaarheid op golven. Tot nu toe was waterjetaandrijving alleen mogelijk met inboord motoren. De waterstuwer kan direct onder de buitenboordmotor worden geschroefd, het laatste eind van de staart waaraan de schroef zit, wordt dan simpelweg vervangen door een deel met stuwende impellers en een straalbuis. De buitenboordmotor kan dan ook nog draaien om te sturen. Het voordeel dat jetaandrijving biedt dat een boot met de straal recht naar beneden heel goed stationair blijft liggen, vervalt dan. Daarom is er ook een onder het staartstuk te schroeven installatie met een aanzuigmond die in de bodem van de boot wordt bevestigd. Achter de uitstroomopening van de straal komt dan een lepel om de straal te sturen. www.jet-tech.com 01 2022 | HISWA MAGAZINE 35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication