38

nieuws Recordaantal boetes voor watersporters Rijkswaterstaat hield in 2021 meer pleziervaartuigen aan dan ooit te voren en schreef ook meer boetes uit dan in enig ander jaar: 507 boetes. De meest beboete overtreding was te snel varen door motorjachten, dat leverde 212 boetes op. Het niet gebruiken van een dodemanskoordje was goed voor 107 bekeuringen. Rechtop staand aan het stuurwiel varen maar daarbij geen reddingvest dragen was de volgende overtreding in de ranglijst qua aantallen: 59 stuurlui op de bon. Varen zonder vaarbewijs op een boot of in een gebied waar dat wel verplicht is, leverde 41 pleziervaarders een prent op. Rijkswaterstaat meldt niet strenger te zijn geworden, maar doordat Nederlanders in de pandemie vaker en langer op het water waren in de zomer, werden meer overtredingen geconstateerd. www.boetebase.om.nl Amsterdamse H2-module gecertificeerdj Op het innovatieterrein Atlantech in het Franse La Rochelle bouwt Genevos kant en klare brandstofcellen in die als generator aan boord van jachten worden geïnstalleerd. De techniek daarvoor is getest en gekeurd door Lloyds Register en gecertificeerd voor maritiem gebruik. In het gamma zijn een 15 kW, 30 kW en 40 kW brandstofcel, die kunnen worden gekoppeld en zodoende voldoen aan een vermogensvraag van 15 tot 500 kW. Dat vermogen wordt in elektriciteit geleverd, als voeding voor huishoudfuncties, hybride aandrijving of als krachtbron voor de hoofdaandrijving. Tanks voor de waterstof moeten op maat worden geïnstalleerd. www.genevos.com grachtenbelasting Om met een plezierbootje te varen door Amsterdams binnenwater is vanaf 1 januari een ‘doorvaartvignet’ verplicht. Het vignet is een plastic plaatje met een chip erin zodat deze op afstand kan worden herkend door scanapparatuur. Dit moet aan de spiegel worden geplakt, bakboord van de kiellijn. Wie met een sloep door de grachten wil toeren kan online het vignet bestellen en deze op een gewenst moment activeren. Het vignet kost 40 euro en is drie jaar lang geldig voor onbeperkt rondtoeren. Het vignet is ook verplicht voor het gebruik van de Kostverlorenvaart, onderdeel van de Staande Mast Route door Holland. Op het IJ is het vignet niet verplicht. Aanleggen mag niet. Wie dat wel wil doen, moet de in het vignet ingebouwde mogelijkheid van 24 uur afmeren activeren. Dit kost nog eens 30 euro en kan per vignet één keer worden gedaan. Wie vaker wil afmeren moet ofwel steeds een nieuw vignet kopen of een BHGvignet (binnenhavengeldvignet) kopen. De kosten van onbewaakt langs de kade liggen in een Amsterdamse gracht met zo’n vignet zijn vergelijkbaar met een ligplek in en jachthaven. Voor een boot van bijvoorbeeld vijf meter lang en twee meter breed zijn de jaarlijkse kosten 634 euro. www.amsterdam.nl Werf breidt uit Een nieuwe dry-stack loods speciaal voor de winterstalling van Randmeren is één van de investeringen waarmee Jachtwerf Heeg uitbreidt. In de stalling van 70 meter lang, 15 meter diep en 6 meter hoog kunnen 170 van deze open zeilboten in drie lagen worden gestald. Bovenop de stallingsloods komen zonnepanelen voor energievoorziening op de werf. De panelen leveren naar verwachting meer elektriciteit dan de werf verbruikt, zodat groene energie wordt geleverd aan het net. Bezoekers die met elektrische auto’s komen, kunnen opladen op het parkeerterrein. Jachtwerf Heeg bestaat al 71 jaar en bouwt polyester zeilboten van het type Randmeer. Ook de jeugdwedstrijdboot Splash, de klassiek gelijnde G2, de Olympiajol en de Pointer 22 en 25 komen van deze werf. Een nieuwe Pointer 30 is in ontwikkeling. www.jachtwerf-heeg.nl 38 HISWA MAGAZINE | 01 2022

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication