Mercury Marine zich als doel gesteld om de emissies van de buitenboordmotoren met 80% verminderd te hebben in 2025. Het bedrijf wil de grootste worden op het gebied van de elektrische voorstuwing op het water. Infrastructuur Botenbouwer RS is al een stuk verder. Marieke Rot-Gijzel: “RS heeft nu elektrische rib’s, de Pulse-serie. Een echte coach- en rescueboot. Op dit moment zijn enkele showmodellen alleen nog te zien op high-key evenementen.” Deze rib’s hebben een range van zo’n 100 mijl en een topsnelheid van 23 knopen. Marieke: “Maar die moeten wel kunnen snelladen. Voor ons als zeilschool is dat op dit moment nog niet zo interessant. Wij hebben hier bijvoorbeeld geen krachtstroom, dus dan duurt het laden veel te lang.” Ook de prijs van deze CO2-neutrale boten is voorlopig nog stevig, de Pulse58 staat op de site voor een ton. Overstap Genoeg bezwaren. Maar wanneer zou een overstap wel interessant kunnen zijn? De instructieboten varen veel maar doen licht werk wat zeker geschikt zou zijn voor elektrisch varen. Laten we een ruwe berekening maken. Gaan we uit van de gegevens van van Wettum dan kost een dag instructievaren in 2022 ongeveer 50 euro aan brandstof. (10 uur, 2,4 liter per uur, benzine 2,42 euro per liter). De prijs van een vergelijkbare elektrische buitenboordmotor (3.000 W) met twee lithiumbatterijen en laders ligt rond de 10.000 euro. Voor laden rekenen we twee keer 6 euro. Trekken we de aanschafprijzen van elkaar af dan is de e-motor 8.400 euro duurder. De kosten voor acculaden verrekenen we met de benzineprijs (50 - 12 = 38 euro duurder per dag). Dan zouden de prijzen gelijk zijn na 221 dagen varen. Dat is iets meer dan een heel seizoen van zeilweken. Op zich geen gekke terugverdientijd. Michelle’s kinderen Een zeilschool kan natuurlijk maar een keer overstappen en een dergelijke grote investering doen. Met de huidige prijs-kwaliteitverhouding houden de zeilschoolhouders hun kaarten nog tegen de borst. Maar de vooruitzichten zijn goed en de ontwikkelingen in volle gang. En als Michelle’s dochter straks naar haar eerste zeilkamp gaat, dan vraagt ze vast een keer aan haar moeder: “Mam, jij hebt toch nog zeilles gegeven met een benzinemotor?” Zeilschool Aquavitesse In het Zeeuwse Bruinisse vertelt Marieke Rot-Gijzel over het bedrijf. “Bij Zeilschool Aquavitesse geven we zeilles aan kinderen en volwassenen. Daarnaast verhuren we boten. En de derde tak is het importeurschap van RS Sailing, de bouwer van lesbootjes die op de meeste zeilscholen worden gebruikt. Daarnaast verhuren we drijvende huisjes.” Brandstof vormt een belangrijke kostenpost voor het bedrijf. Zeilschool De Veenhoop Erik Zandstra van Zeilschool De Veenhoop in het Friese plaatsje De Veenhoop geeft aan dat naast brandstof vooral ‘warm water’ zijn grootste kostenpost is. Hij is de derde generatie zeilschoolhouders op de locatie waar ooit zijn oma begon met het organiseren van zeilkampen voor kinderen. Op een zomerse dag geven de 40 instructeurs van de zeilschool les aan 140 kinderen. Onlangs breidde Erik het bedrijf uit met de overname van de naastgelegen camping met kampeerplaatsen en chalets. Zeilschool De Vuntus Zeilschool De Vuntus werkt op een andere manier. Martin en Maria van Wettum hoeven geen kinderen met heimwee te troosten, de cursisten zijn alleen overdag op de zeilschool en slapen thuis. Martin: “Instructeurs overnachten wel op het terrein.” De Vuntus verhuurt aluminium sloepen en supboards voor dagtochten op de natuurrijke Vuntus-plas. De kosten voor brandstof drukken zwaar op de begroting. Martin: “Je stelt aan het begin van het jaar je prijzen vast, dat de brandstofkosten nu zo stijgen kun je natuurlijk niet voorzien. Ik ben er niet blij mee.” 02 2022 | HISWA MAGAZINE 23
24 Online Touch Home