30

het standpunt Baggeren: overheden moeten beter hun verantwoordelijk nemen In de rubriek Het Standpunt behandelen we een standpunt over een actueel issue in de jachtbouw- en watersportsector. Dit keer het standpunt van HISWA-RECRON over baggeren in Loosdrecht. Als overheden verzaken hun verantwoordelijkheid te nemen, wordt het organiseren van baggeren een onmogelijke klus, vindt HISWARECRON. Het bedrijfsleven trekt zo aan het kortste eind. Tekst: Liane Jansen De Kievitsbuurt, onderdeel van de Loosdrechtse Plassen Bagger vormt een probleem voor de watersport. Al decennialang klagen watersportondernemers in bijvoorbeeld het Loosdrechts Plassengebied over toenemende ondieptes. Behalve het vastlopen van boten betekent dit dat door de jaren heen de boten steeds minder diepgang kunnen hebben in dit vaargebied. Dit is ongewenst. De bagger heeft een negatieve impact op de natuurwaarden en de drinkwaterproductie. Daarbij heeft de instelling van een flexibel peilbeheer de situatie ten aanzien van de ondieptes aanzienlijk verergerd. Hoewel het baggeren van de plassen een verantwoordelijkheid is van de overheid, leidde jarenlang getouwtrek tussen verschillende overheden en de lobby van HISWA Vereniging (nu: HISWARECRON) nooit tot resultaat. Vooruitgang kwam er nadat er in 2017 het Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen werd gesloten. Hiermee maakten publieke en private partijen samen een start om de Oostelijke Vechtplassen verder te ontwikkelen tot een aantrekkelijk en toegankelijk gebied waar mensen graag wonen, werken en recreëren. Het baggeren van de plassen én de jachthavens was een belangrijk onderdeel van het akkoord. HISWA Vereniging tekende destijds voor het baggeren van de havens. Slechts een fractie Inmiddels zijn we bijna vijf jaar verder en is de klus nog steeds niet geklaard. Wel is er een projectgroep bagger actief - waarin twee watersportondernemers zitten - en is besloten dat in het najaar van 2022 het baggeren van het westelijk gedeelte van de eerste tot en met de vijfde plas begint. Dit is fase 1 van het baggerproject en behelst slechts een fractie van wat oorspronkelijk was beoogd. In eerste instantie was er sprake van een opgave van drie miljoen m3 bagger. Dit werd later naar beneden bijgesteld naar twee miljoen m3. Het baggeren dat in het najaar start is slechts 125.000 m3. Wat is er mis gegaan? Gerdina Krijger, regiomanager Flevoland en Noord-Holland bij HISWA-RECRON: ‘Overheden lopen weg voor hun verantwoordelijkheid. Van het oorspronkelijke budget uit het Gebiedsakkoord is niet veel meer over. In de vijf jaar dat we bezig zijn, zijn de beschikbare budgetten verlaagd, dan wel opgemaakt aan dure onderzoeken. Daar werd wel 1 miljoen euro voor neergeteld! Daarnaast zijn de prijzen van het baggeren enorm gestegen. Ook juridisch zijn er veel zaken nog niet geregeld, zoals het aanstellen van een bakbeheerder. Dit terwijl de Waterwet verplicht dat er altijd een verantwoordelijke overheid moet zijn. Het waterschap is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het water, maar er is niets geregeld voor de waterbodem. Hierdoor blijven overheden veel te lang achterover leunen en naar elkaar kijken. Vervolgens gebeurt er niets.’ Fase 2 gaat over het baggeren van de jachthavens. Van groot belang hier is de hoeveelheid en de kwaliteit van de bagger die uit de jachthavens moet worden weggehaald. Met de overheden werd afgesproken dat jachthavens een marktconforme prijs betalen voor de afvoer van de bagger naar een depot. De hoogte van de prijs wordt bepaald door de locatie van de opslag en de kwaliteit van de bagger. Aan de jachthavens is onlangs gevraagd een opgave te doen 30 HISWA MAGAZINE | 02 2022

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication