Hexcel introduceert G-Vent technologie Composietspecialist Hexcel komt met een nieuwe technologie voor out-of-autoclave verwerking. Deze G-Vent technologie levert een reductie in procestijd en kosten, zonder afbreuk te doen aan mechanische prestaties. Om de nieuwe G-Vent technologie te ontwikkelen, gebruikte Hexcel ervaringen die zijn opgedaan in de lucht- en ruimtevaart en windenergie. Voor maritieme toepassingen gaat het om zwaar belaste constructies met een dikke doorsnede, zoals masten, foils, en wind-assisted ship propulsion componenten. De volledige reeks marine prepregs van Hexcel is nu beschikbaar met geïntegreerde G-Vent technologie. Deze garandeert een extreem lage porositeit (<1%), ongeacht de dikte van het laminaat. Debulking, het verwijderen van luchtinsluitingen tijdens het oplegproces van de composietstructuur, is niet meer nodig. www.hexcel.com Gratis extra functie op Dockmate Dockmate, de fabrikant van geavanceerde draadloze afstandsbedieningssystemen voor jachten voegde Throttle+ toe aan alle analoge en CAN-bus afstandsbedieningen. Vanaf nu kan elke Dockmate op drie niveaus van motorbediening functioneren. Daarmee bouwt Dockmate voort op de recente release van Dockmate’s gepatenteerde SoftDocking functie. Throttle+ biedt een vooraf bepaalde extra boost van het gas op elke SINGLE+, TWIN+ en TWIST Dockmate afstandsbediening. Deze vooraf ingestelde hoeveelheid gas kan per richting worden gekalibreerd om precies te voldoen aan de behoeften van elke klant en het type vaartuig. www.dockmate.eu Suzuki’s nieuwe buitenboordmotor De nieuwste buitenboordmotor van Suzuki is het paradepaardje in de Sport Serie-range. De Suzuki DF250SS heeft een 250 pk 4-takt motor waarvan het blok is gebaseerd op het standaard V6 motorblok. Door het Thrust Mount System waarbij op de bovenste en de onderste bevestigingspunten een combinatie van zachte en hoge druk rubber bussen wordt gebruikt, worden trillingen geabsorbeerd. Het luchtinlaatsysteem is opnieuw ontworpen. En omdat de motor meer koppel heeft, kan Suzuki’s nieuwe lijn van Watergrip-schroeven worden gebruikt. Deze schroeven zijn vooral groter. De DF250SS is compatibel zijn met Suzuki’s Precisie Controle (SPC), de elektronische gashendel, en kan ook integreren met het Digitale Pro-Pedal Foot Throttle. Een andere opvallend kenmerk is een nieuwe onderkast met een asymmetrische skeg. Dit nieuwe ontwerp snijdt als het ware door het water dat leidt tot betere prestaties maar geeft vooral meer stuurstabiliteit. www.suzuki.nl 02 2022 | HISWA MAGAZINE 33
34 Online Touch Home