13

De orderportefeuille bij Linssen Yachts is goed gevuld. Kunst- en vliegwerk Wendy Linssen van Linssen Yachts kan trots melden dat ze nog geen enkele boot te laat hebben opgeleverd. “Maar dat was wel met veel kunst- en vliegwerk, er was heel wat voor nodig.” Linssen bouwt seriematig. “Ontbreekt er ergens een onderdeel dan halen we alles uit de kast om het ergens vandaan te halen. Het onderdeel wordt er dan achteraf ingebouwd. Dat is dan wel tegen veel extra uren en efficiencyverlies hier of daar. Daarnaast hebben we aanvullende leveranciers gevonden. Onze inkoopafdeling draait nog altijd op volle toeren.” De seriebouw is mogelijk door het grotere volume maar vergt wel een zeer gestructureerde aanpak en de juiste planning. Volgens Linssen is dat zeker een uitdaging. Maar de orderportefeuille bij Linssen Yachts is goed gevuld. Vetus breekt record Marcel Borsboom, CEO bij Vetus: “Wij hebben het afgelopen fiscale jaar goed afgerond. Nog nooit in de historie van Vetus zijn er zoveel producten verkocht. Ons orderbook is op een extreem niveau, maar we hebben ook last gehad van vertragingen in leveringen. De supply chain is complexere materie geworden. Materialen zijn niet zomaar makkelijk verkrijgbaar en dat vergroot de complexiteit in het zaken doen.” Ook noemt hij de EU-sancties richting Rusland als een lastige factor. Lastige gesprekken voeren “Als de handtekening is gezet, dan staat ie.” En daarmee bedoelt Dennis Hennevanger de handtekening voor de bouw van een jacht. “Terwijl de prijzen stijgen, zijn contracten bindend. Normaal doe je na de najaarsbeurzen een correctie van 5-6 procent. Maar ten opzichte van anderhalf jaar geleden zijn de kosten al 20 procent hoger. Dan moet je heel lastige gesprekken met de klant gaan voeren. Je wilt geen contract afsluiten met een open einde.” Volgens Hennevanger worstelen veel ondernemers met deze gevolgen van de inflatie. Hij overlegt regelmatig met collega’s en overweegt om te werken met staffelprijzen; een jacht heeft een bepaalde prijs tot eind mei volgend jaar, het is dan nu al bekend dat die prijs per 1 juni bijvoorbeeld 5 procent hoger zal zijn. Bij Linssen Yachts gelden de huidige prijzen tot de zomer, in augustus gaan ze weer omhoog en gelden dan tot volgend jaar augustus. Ook Marnix Hameeteman van Nova Yachting, importeur van de merken Hallberg-Rassy, Beneteau, Monte Carl, Sargo en Excess, hanteert prijslijsten die een jaar geldig zijn. Hier gelden de prijzen van 1 januari tot 31 december. Bavaria geeft aan dat prijzen kunnen afwijken. Als dat meer is dan 10 procent kan de klant afzien van de koop. Ook bij Saffier Yachts overstijgt de vraag het aanbod. 03 2022 | HISWA MAGAZINE 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication