20

techtalk Get Energized! HISWA Jachtbouwsymposium op 14 en 15 november De energietransitie houdt ons allemaal bezig. Ook de jachtbouw- en watersportindustrie moet stappen zetten. Daarom is ‘Get Energized!’ dit jaar het thema voor het HISWA Symposium on Yacht Design and Yacht Construction op 14 en 15 november 2022 in RAI Amsterdam. Het thema verwijst niet alleen naar het energievraagstuk maar ook naar de energie die ervoor nodig is om deze uitdaging aan te gaan. In dit artikel enkele tips van de sluier. Tekst: Michaël Steenhoff Het programma bestaat net zoals de vorige editie in 2020 uit een mix van presentaties van wetenschappelijk onderzoek en de praktische toepassingen daarvan. De doelstelling van het HISWA Symposium is de wereld van onderzoek en die van de praktijk samen te brengen, kennis te delen en zo innovatie te versnellen. Kennis en resultaten van onderzoek zijn weinig waard zonder praktische toepassing en dat is waar onze industrie goed in is. Dat is hard nodig willen we de klimaatdoelstellingen halen om de uitstoot van broeikasgassen drastisch te verminderen. In de Europese Klimaatwet zijn doelen vastgelegd van een klimaatneutrale EU in 2050 en een vermindering van broeikasgasemissie met 55 procent in 2030 ten opzichte van 1990. We hebben nog maar acht jaar te gaan voor 2030. Ontwerpen voor kruissnelheid Een van de onderwerpen die op de planning staat, is het ontwerp van het onderwaterschip. Veel jachten worden ontworpen op een eis voor een maximum te behalen snelheid. Onderzoek wijst uit, kijkend naar hoe (motor) jachten over de jaren gebruikt worden, dat deze topsnelheid zelden wordt gevaren. Dat betekent dus dat een jacht dan 99% van de vaartijd met de niet meest efficiënte romp rondvaart. Dus wordt er meer energie verbruikt dan wanneer het jacht ontworpen zou zijn voor kruissnelheid. Een gemiste kans want alle energie die niet wordt gebruikt is de eerste winst. Onderzoeksinstituut Marin en De Voogt/Feadship presenteren hierover hun onderzoeksresultaten. andere over de dynamische hull vane, een methode om weerstand en dus Presentaties zijn er onder energieverbruik te verminderen. Jachtarchitect Van Oossanen geeft uitleg over de dynamische hull vane, een methode om weerstand en dus energieverbruik te verminderen. Het nieuwe element is dat deze ‘onderwaterspoiler’ verstelbaar is. Lateral, een ontwerpbureau dat nauw verbonden is met superjachtbouwer Oceanco, geeft een toelichting over beschikbare alternatieve brandstoffen. Er wordt dieper ingegaan op wat de milieu-impact van deze energiedragers is en welke invloed dat heeft op het jachtontwerp. Open source De meest duurzame manier om je voort te bewegen met een boot is natuurlijk zeilen (en roeien). Ook naar het zeil, als verticale vleugel of alternatieve vormen daarvan, wordt nog steeds onderzoek gedaan om prestaties te verhogen. TU Delft laat hun onderzoeksresultaten zien waarin een verticale rotor voorzien is van ‘vleugeltips’ waardoor de prestaties van zo’n rotor aanzienlijk verbeteren. Deze techniek biedt ook voor commerciële jachten een oplossingsrichting. Verder presenteert een ontwerpteam van onder andere Vripack en Dykstra Naval Architects een ontwerp voor een groot zeiljacht waarin geen verbrandingsmotoren komen te staan. De informatie rondom dit te bouwen jacht wordt ‘open source’ ter beschikking gesteld. Een hoopvolle en zeer positieve ontwikkeling die kennisdeling en innovatie zal versnellen als dit door meerdere partijen wordt overgenomen. Verder komt Royal Huisman Shipyard met resultaten van een onderzoek naar een nieuw type vleugelzeil. 20 HISWA MAGAZINE | 03 2022

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication