19

De duurzame sloep van Impacd Boats. Daarna treedt er kwaliteitsverlies op, die kan worden verholpen door extra vezels toe te voegen. Peter de Boer van Impacd Boats schat in dat een sloep 25 jaar mee kan gaan. Voor de grap berekent hij de levensduur van de sloep waar hij tegenaan leunt: “Dus 25 keer acht, dat is tweehonderd jaar!” Het printen kost natuurlijk stroom. De printer zelf beweegt en de kop moet worden verhit. Toch vallen de stroomkosten mee, het kan bovendien met groene stroom. De hoeveelheid afval bij het proces is minimaal. Aangroei Een andere zorg bij dit voor ons nieuwe bouwmateriaal is aangroei. Gerbert Smits: “Over het polypropyleen kan geen verflaag worden aangebracht. Tenzij je een coating toepast maar die zijn vaak verre van milieuvriendelijk en niet duurzaam. Dus er kan ook geen antifouling op het onderwaterschip. Voor mij is dat juist een van de redenen geweest om hierin te stappen. Antifouling is een groot probleem. Het is enorm toxisch. Het slijt van de romp af, komt in het water en besmet dan via de vissen die wij eten onze voedselketen. Ons materiaal bevat een niet-toxische antibacteriële toevoeging. Dat is ook verplicht omdat het om post-consumer waste gaat, dat moet worden behandeld. Dat middel werkt tegen aangroei.” Schade De meeste 3D-geprinte boten zijn grijs, de natuurlijke kleur van het filament. Maar daarin is variatie aan te brengen. Dat zien we bij botenprintondernemer Tanaruz uit Rotterdam waar scheepsarchitect Alexey Shifman volop in de ontwikkelingsfase zit. Hij gebruikt bij het printen verschillende kleuren. Het resultaat is een boot met een kleurverloop van wit naar donkerblauw. Shifman en zijn team onderzochten ook de kracht van het geprinte materiaal. Omdat de technieken zo nieuw zijn, kan niemand nog zeggen hoe een 3D-geprinte romp reageert op een stevige aanvaring. Met een voorhamer sloeg hij steeds harder op een van de proefrompen. Een weinig wetenschappelijke maar wel effectieve test. Uiteindelijk lukte het om het materiaal te laten scheuren. Voor reparaties zijn nog geen beproefde technieken. Opnieuw printen ligt voor de hand. Een 3D-printer aan het werk met een catamaran motorboot. 04 2022 | HISWA MAGAZINE 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication