21

Duurzame sloep, uiteraard met elektromotor. Grof oppervlak Wat opvalt aan de 3D-geprinte boten van dit moment is de structuur van het materiaal. Geprint materiaal heeft een geribbeld oppervlak. De printers kunnen nog niet glad printen. Gerbert Smits van 10XL geeft aan dat een volgend investeringstraject het ontwikkelen van een frees zou zijn die bijvoorbeeld de robotarm volgt en het materiaal glad freest. Maar die techniek bestaat nog niet. We leggen het voor aan Peter de Boer van Impacd Boats. “Wij kunnen de boot ook glad aanleveren. Kijk, deze 6,80 meter lange door Martin Brekebede ontworpen tendersloep is helemaal glad. En hij komt toch uit de 3D-printer. Maar we zijn er honderd uur mee bezig geweest om hem helemaal glad te schuren. Heel veel werk dus.” De Boer verwacht dat acht van de tien klanten zullen kiezen voor het ribbelige oppervlak omdat het toch leuk is om te zien. “Je ziet dat de boot uit de printer komt en dat heeft speciale waarde.” Conclusie 3D-printen van boten staat in de startblokken. De grote voordelen zijn de snelheid en het gemak van het bouwen. Daardoor zijn de bouwkosten veel lager. Het bouwmateriaal is gerecycled en er kan na gebruik opnieuw mee worden geprint. Dat zijn grote milieuvoordelen. Impacd Boats betitelt de duurzame sloep als voor 74% duurzaam. De vraag- en verkoopkant loopt voor op de technische ontwikkelingen. Het printen zelf gaat nog niet altijd vlekkeloos maar op de eerste boten is weinig aan te merken. Het geprinte materiaal heeft een ribbelstructuur maar voor het varen zelf is dit nauwelijks een belemmering. De grote voordelen van 3D-printen zijn snelheid, gemak en het gebruik van gerecycled materiaal. Werken met verschillende kleuren levert een mooi verloop op. 04 2022 | HISWA MAGAZINE 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication