techtalk Waterstof als energiedrager Vliegende start voor studententeam TU Delft In aansluiting op de ontwikkeling van zonneboten, heeft een team van studenten aan de TU Delft gewerkt aan een vliegende waterstofboot. Dat ze daarmee letterlijk een vliegende start hebben gemaakt, werd bewezen in de Monaco Energy Boat Challenge in juli dit jaar. Het team van TU Delft kwam als winnaar uit de bus. Tekst: Michaël Steenhoff De 23 studenten van het team – het TU Delft Hydro Motion Team – zijn ervan overtuigd dat waterstof de energiedrager van de toekomst is. Uiteindelijk zijn fossiele brandstoffen eindig en er moet een einde komen aan de uitstoot van broeikasgassen. De toepassing van accu’s om elektriciteit op te slaan wordt gezien als een tijdelijke oplossing. De energiedichtheid van waterstof is in vergelijking met de opslag in een accu 235 keer hoger. Daarnaast is ook de hoeveelheid Lithium die nodig is voor Li-ION accu’s niet onbeperkt beschikbaar. Elektriciteit uit waterstof is dus de oplossing die wat de studenten betreft de toekomst heeft in de maritieme industrie. Daarbij is natuurlijk ook van belang dat de waterstof duurzaam is geproduceerd. De energiedichtheid van waterstof is in vergelijking met de opslag in een accu 235 keer hoger. Monohull-ontwerp Hoe ontwerp je een boot die moet varen op waterstof? De eerste keuze was om niet met een multihull aan de slag te gaan maar met een monohull op draagvleugels. Als bouwmateriaal is carbon gebruikt voor een lichte en sterke constructie. In de romp zijn twee tanks van 2.3 meter ondergebracht waarin de waterstof, onder een druk van 350 bar, is opgeslagen. Een andere ontwerpeis was zeewaardigheid van het vaartuig aangezien de wedstrijd op de Middellandse Zee werd gevaren. Dat betekende ook een uitdaging voor de vleugels; door de golfslag mochten de draagvleugels niet boven water komen omdat het vaartuig dan instabiel wordt. De oplossing hiervoor vonden de studenten in een slim besturingssysteem dat reageert op de golfhoogte en hiermee de draagvleugels op de juiste diepte houdt. Tussen de tanks werd de brandstofcel geplaatst die van waterstof elektriciteit maakt waarmee de boot werd aangedreven. Water is vervolgens het enige wat dan uit de uitlaat komt. Het team in actie tijdens de Monaco Energy Boat Challenge. 24 HISWA MAGAZINE | 05 2022
25 Online Touch Home