22

jachtbouw Dataverzameling: gebruiksvriendelijk en veilig Meer inzicht, veiliger varen Volgsystemen op boten, voor sommige verhuurders én eigenaren van boten zijn ze bijna niet meer weg te denken. Het biedt inzicht, veiligheid en – heel praktisch - mogelijkheden voor strakke verhuurtijden. Een boot te laat terug is bijna niet meer mogelijk, lege accu’s of een volgelopen bilge ook niet. Want voordat het zover is, kun je als verhuurder of eigenaar ingrijpen, vaak op afstand. Poging tot inbraak? Je bent meteen op de hoogte. Tekst: Dominique van Dam ‘Ik redde negen levens afgelopen jaar door het volgsysteem aan boord van een van de verhuurjachten, vertelt Jan Huibers, eigenaar van familiebedrijf Yachtcharter Huibers in Heukelum vrijwel meteen in het gesprek over voor- en nadelen van volgsystemen. ‘Ik kreeg een melding over lage spanning in accu’s, terwijl het systeem aangaf dat ze aan de stroom lagen. Dat klopt niet, dacht ik meteen. Ik ben er heen gegaan en heb de mensen uit de boot gehaald, al wat versuft door gassende accu’s. Als het systeem niet in de boot had gezeten, was het waarschijnlijk anders afgelopen. Alleen dit al is de investering in de volgsystemen in onze boten meer dan waard: veiligheid staat bovenaan.’ Het is een extreem voorbeeld van voordelen van de werking van het systeem dat Huibers gebruikt in zijn boten. Het is een van de vele systemen voor het volgen van boten die op de markt zijn. Overgewaaid uit de Mediterrane landen – in Kroatië, Griekenland en Italië zit in bijna elk jacht wel zo’n volgsysteem ingebouwd – is dit in Nederland steeds vaker het geval. Een uurtje montage voor een vast kastje per boot, een app en een abonnement, meer is er niet nodig. Wat levert het op en wat zijn de gevaren, bijvoorbeeld als het gaat over privacy? Technische afwijkingen komen direct door in het systeem: accuspanning laag of juist hoog of een bilgepomp die aanslaat. Meldinggestuurd De volgsystemen zijn volgens Huibers niet om iedereen maar de hele tijd in de gaten te houden. Hij heeft daar – zo zegt hij lachend – ‘helemaal geen tijd voor. En het kan ook niet. Ik krijg een melding als een huurder keuzes maakt die niet horen, bijvoorbeeld als een motorjacht van onze vloot een verboden gebied in vaart op basis van geofence, zoals de Westerschelde, het IJsselmeer of de Noordzee.’ Technische mankementen of afwijkingen komen direct door in het systeem: accuspanning laag of juist hoog of een bilgepomp die aanslaat: informatie die de veiligheid aangaat, die krijgt Huibers door. Problemen heeft Huibers zelden met de huurders. ‘Als mensen het niet eens zijn met het systeem, zijn ze vaak iets van plan zijn wat niet kan of mag. Bijvoorbeeld groepen die naar regio’s willen waar je niet zomaar heen kunt met de boot. Of die dag en nacht een paar koelboxen van plan zijn te laten draaien om bier koud te houden. Ongewenst gedrag en daarbij vaak gevaarlijk, omdat ze zich niet beseffen wat voor groot water ze opvaren of wat de accu’s aankunnen.’ Ed Moné, directeur van Movida, ondersteuner bij telecomvraagstukken van bedrijven en HISWA-RECRON TOP Supplier, ziet ook alleen maar voordelen van de volgsystemen aan boord van boten. Zelf exploiteren ze het systeem MEA Finder. ‘Het is een SAASoplossing, makkelijk in gebruik en eenvoudig in beheer’, zegt hij. ‘In de automobielindustrie is het al veel gebruikt en heel normaal om je hele fleet te voorzien van dit soort systemen. Ik zie de jachten verhuurindustrie nu volgen. De installatie is niet zo moeilijk en wordt gedaan door gecertificeerde monteurs die steekproefsgewijs gecontroleerd worden. De keurmerken (KIWA/SCM) zijn erkend door verzekeringsmaatschappijen. De informatie is data-encrypted, je maakt gebruik van een VPN-verbinding en je 22 HISWA MAGAZINE | 06 2022

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication