19

De Torqeedo Travel Delphia 11 verplaatsing van 6,8 ton. Hier vinden we 80 kWh aan opgeslagen energie, uit twee Deep Blue­accu’s en een Single Torqeedo DBi 1400 motor van 50 kW. Tien uur op cruisesnelheid is een mooie prestatie voor een dergelijk zwaar waterverplaatsend motorjacht. Hoe staat het met het laden? De meeste elektrische boten liggen net als niet­elektrische boten in de haven aan de walstroom met een gewone blauwe driepolige stekker. Uit het stopcontact komt 230V en de acculader zorgt ervoor dat de accu’s in een uur of acht weer helemaal vol zijn. Marcel Schaap: “Onze dealers stellen de laders af op het accu pakket zodat een nacht laden genoeg is voor een dag varen.” Een groter jacht als de Delphia 11 van Bénèteau kan worden geladen met een standaard 230V aansluiting in de jachthaven. Met een enkele 3,3 kW­lader voor beide accu’s duurt dat dan wel 24 uur. Vaak worden er twee laders geïnstalleerd, dan is een nacht voldoende. Maar dan zijn er wel twee stopcontacten nodig. Met een snelle lader van 22 kW (3 fasen) zijn beide accu’s in een paar uur vol. Is er in Nederland ruimte voor een wisselaccusysteem? In de meeste grote steden zijn goedwerkende systemen met elektrische wisselsteps en wisselscooters beschikbaar. Het Taiwaneese Gogoro, dochter van telefoonproducent HTC, werkt met swap­accu’s: verwisselbare accu’s die de gebruiker uit een laadrek kan trekken en in de eigen e­scooter kan laten glijden. In een stad als Amsterdam zouden de vele boten die de grachten bevolken dan langs een wisselpunt varen voor een verse accu. Zou een dergelijk systeem kunnen werken in Nederland? De steps en scooters zijn onderdeel van de dagelijkse routine van mensen in zeer dichtbevolkte steden. Er is voldoende vraag naar terwijl de watersport het moet hebben van piekdagen en de weekeinden. Een winstgevend plan opzetten zou een uitdaging zijn. Romkje Groothedde van De Stille Boot ziet wel mogelijkheden om als watersportsector aan te sluiten bij een nieuw of bestaand swapaccusysteem voor scooters. Kleinschalig kan ook, met jachthavens die meerdere opgeladen inruilaccu’s beschikbaar hebben voor een veelgebruikt model zoals de Torqeedo Travel. Dit kan met name een oplossing bieden voor havens die onvoldoende stroom op de steigers hebben, maar hun klanten wel elektrisch willen laten varen. Is hybride varen met waterstof de toekomst? Er zijn verschillende hybride installaties mogelijk. De eenvoudigste manier is om naast de dieselmotor een elektromotor te installeren. Een toepassing die regelmatig voorkomt. Een andere vorm van hybride varen is met een diesel­ of benzinegenerator aan boord die op de verlaten ankerplek de accu voor het elektrisch varen weer vol maakt. Maar dan vaar je nog steeds niet uitstootvrij. Met een waterstofgenerator kan de accu wel uitstootvrij worden opgeladen. In de loods van De Stille Boot staat de H2 Coach Boat, een RIB met een flinke Torqeedo buitenboordmotor (50 kW) in combinatie met een waterstofbrandstofcel die 51 kWh kan leveren. Daarmee wordt de range van deze RIB verdubbeld. Helaas is waterstof alleen in Den Helder aan het water verkrijgbaar. Anders moet de RIB op de trailer naar een van de 14 tankstations met waterstof. Marcel Schaap: “Wij krijgen soms klanten die zeggen: ‘ik wil een waterstofboot’. Maar ik kan klanten er op dit moment nog niet mee opzadelen. Daarvoor is de techniek nog te experimenteel en de infrastructuur te weinig ontwikkeld.” Ook benoemt Schaap de grote energieverliezen in het traject ‘van windmolen naar motor’ waarbij bijna driekwart van de energie verloren gaat. Er bestaat op dit moment alleen grijze waterstof die wordt gemaakt van aardgas waarbij CO2 vrij komt. Groene H2 niet rendabel. Is elektrisch varen veilig? Sommige watersporters vragen zich af hoe het gesteld is met de veiligheid rond elektrisch varen. Varen met een elektrische motor gaat meestal een stuk rustiger dan met een verbrandingsmotor. Elektromotoren kunnen doorgaans iets minder plotselinge power leveren. De kans op ongelukken is daardoor kleiner. Verder worden tegenwoordig vooral veilige LiFePO4 accu’s gebruikt. Deze Lithium­ijzerfosfaatbatterijen zijn niet brandbaar, contact met water is ongevaarlijk en ze kunnen hoge temperaturen weerstaan. is nog 02 2023 | HISWA MAGAZINE 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication