25

Het nieuwe pand van Inter Boat Marinas. Veel jachthavens stappen over op vingerpieren. haven Denk bijvoorbeeld aan suppen of kanoën. Andere havens creëren ruimte voor houseboats. Voor al deze ontwikkelingen maken wij een goede analyse van wat een haven nodig heeft. Welk steigersysteem voldoet het beste en hoe kunnen we het toekomstbestendig maken?” Hoe ziet 2023 eruit voor jullie; bezig met innovaties? “Sinds kort hebben we een mooi nieuw onderkomen. Er liggen 100 zonnepanelen op het dak die voorzien in onze energiebehoefte. Op die manier dragen we met ons gasloze gebouw bij aan de energietransitie. In de ruime productiehal werken we in twee productiestromen aan het bekleden van dekken en bereiden we bijzondere toepassingen voor. Onze werkmethoden optimaliseren we continu. Eenvoudig; door het maken van mallen, maar ook ingenieus; door nieuwe machines en slimme aanpassingen in de productonderdelen. Het grote magazijn maakt het mogelijk om onze voorraad schoon en tegen weersinvloeden beschermd op te slaan. Andere innovatie is gericht op het verbeteren van onze voorraadstromen, om nog sneller in te spelen op de wensen van onze klanten.” Welke ontwikkelingen of trends signaleer jij bij jachthavens? “Allereerst duurzaamheid. Dat vraagt om aanpassingen in havens. De havens moeten bijvoorbeeld zo ingericht zijn dat ze hun klanten met elektrische boten kunnen voorzien in hun energiebehoefte. Maar denk ook aan de mogelijkheid om vuilwater op een verantwoorde wijze te lozen. Daarnaast zorgen de steeds extremere weersomstandigheden voor uitdagingen voor havens. Hoge waterstanden of juist het droogvallen van havens. Dit dwingt ondernemers goed te kijken naar de inrichting van de haven. Zijn de verankeringen voorbereid op extreme waterstanden als het gaat om stabiliteit en hebben ze nog de juiste lengte?” In hoeverre is duurzaamheid verankerd in jullie eigen bedrijfsvoering? “Onze drijvende systemen zijn duurzaam: ze gaan wel 50 jaar mee. We gebruiken geregenereerde en regenereerbare materialen hiervoor. Verder bespreken we het beperken van verpakkingsmaterialen met onze leveranciers en werken we graag met lokale toeleveranciers.” Wat was voor jullie de reden om TOP Supplier in de HISWA-RECRON Business Club te worden? “HISWA-RECRON is een degelijke organisatie waarmee wij graag geassocieerd worden en ik verwacht omgekeerd ook. Ze genereren belangrijke informatie over de sector. Hun bijeenkomsten zorgen voor connectie in de branche en bundeling van krachten. Van die synergie moet je gebruik maken naar mijn idee. Als wij kunnen bijstaan in een jachthavenvraagstuk dan zullen we daar ons best voor doen!” Biografie Erik Langerak (1973) studeerde Bouwkunde aan de HTS. Na zijn afstuderen ging hij aan de slag als projectleider bij een architectenbureau. In 2003 startte hij een eigen bouwadviesbureau. Vanaf 2008 werkt Erik bij Inter Boat Marinas. Eerst als projectleider, daarna werd hij mede-eigenaar. Eind 2022 nam hij Inter Boat Marinas volledig over. 02 2023 | HISWA MAGAZINE 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication