13

De Zeelander is zeer populair in de VS omdat het model lijkt op de traditionele Lobster Boats. van de koper van een Elling wat minder recessiegevoelig is. ‘Ook in de tijd van de bankencrisis tussen 2008 en 2014 rolden we er goed doorheen. Onze doelgroep is wat ouder, heeft de schaapjes op het droge.’ Ook bij Zeelander, met de helft van de klanten miljardair, heeft een goede markt in Europa. ‘Zelfs in het zuinige Nederland’, lacht Koopmans, ‘zijn tijdens de coronapandemie de boten opgeraakt en verkochten we een Zeelander 5, 6 en 7 én nog eentje die in ontwikkeling is.’ Engeland en Rusland: geopolitiek De Britse markt en de Russische markt zijn wel veranderd. ‘Engeland was een belangrijk afzetgebied voor ons’, zegt Van den Bos. ‘We verkochten eerst twee tot drie boten per jaar en nu voor Subsidieregelingen Voor (mkb-)ondernemers zijn verschillende subsidies en regelingen beschikbaar om de stap te zetten naar internationaal zakendoen. De belangrijkste is de regeling Support International Business (SIB) van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). www.rvo.nl/subsidies-financiering/sib het eerst in Southampton geen. De pond is 20 procent minder waard en als je een inruilboot uit Engeland koopt, betaal je nog een keer btw.’ Toch is hij over de toekomst hier wel positief: ‘Het komt wel weer. Ze wennen vanzelf aan de lage pond. Daarnaast gaan we campagne voeren met het feit dat je als Brit 18 maanden vrijstelling krijgt voor varen in de EU. Dan ga je even naar Brits grondgebied en krijg je weer 18 maanden.’ Waarom de Russische markt niet meer loopt, mag duidelijk zijn: de oorlog in Oekraïne legde de handel aan banden. Beiden zijn het er niet onverdeeld mee eens: ‘Mijn klanten hebben waarschijnlijk helemaal geen goed woord over voor wat er gebeurt, maar het hele systeem heeft er last van. Tientallen bouwers en duizenden va k lieden zitten ineens zonder werk’, zegt Koopmans. Over verkoop in markten waar voldoende potentiële kopers zijn, zoals de golfstaten, de Oostkust van Afrika en Aziatische landen, hoor je de bouwers maar weinig. En met een reden. ‘De golfstaten hebben weinig tot geen interessante bestemmingen’, 03 2023 | HISWA MAGAZINE 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication