17

Het revolutionaire ontwerp The Icon van BMW. innovatie uit de automotive gebruikt kan worden in de jachtbouw. Het BMW-project laat zien van hoe bedrijven, we zitten niet bij elkaar aan de keukentafel. Al delen we wel kennis en ontwikkelingen met Volvo Trucks.” Zo ziet Post bij Volvo Penta technieken waar Volvo Car en Volvo Penta beide in geloven. Dat is de hybride aandrijving. Volvo Car bouwt al jaren de plugin hybrid­auto’s. Aandrijving waarbij een verbrandingsmotor en een elektromotor samenwerken. Op lage snelheid kan emissieloos worden gevaren gecombineerd met de grotere range van een verbrandingsmotor op hoge snelheid. Volvo Penta levert deze parallel­hybride technologie nu voor zeegaande schepen die monteurs van en naar windparken brengen. Post: “De techniek is nog niet beschikbaar voor de jachtbouw. Maar hier zijn we wel mee bezig.” Ook noemt Post het gebruik van alternatieve brandstoffen. “Er is geen ‘silver bullet’ voor de vervanging van diesel. Waterstof is een veelgehoorde oplossing maar is niet altijd toepasbaar. Een brandstof als methanol verdient het om onderzocht te worden. Voor de watersport is het gebruiken van HVO100 een uitstekend alternatief. Hiermee kun je tot 90 procent CO2 reduceren en het is volledig geschikt voor alle Volvo Penta’s, ook voor de oudere modellen. De verkrijgbaarheid is nog in ontwikkeling, maar ook hier zal het aanbod de vraag volgen.” Accutechniek IVA­docent Arthur von Barnau Sythoff noemt, net als Justin Post, ook de accutechniek voor het elektrisch varen. Op dit moment zijn de meeste elektrische boten uitgerust met een batterij van Torqeedo, een dochter van de Duitse motorenbouwer Deutz. Het zwaarste accupakket van Torqeedo is de Deep Blue. Het is een gemariniseerde versie van de accu uit de elektrische BMW i3. Op het gebied van zware accu’s maakt de jachtbouw dankbaar gebruik van alle innovaties uit de automotive. Ook voor het laden van de accu’s in havens en elders aan het water heeft de nautische industrie niet opnieuw het wiel hoeven uitvinden. Van automotive naar jachtbouw 1. accutechniek 2. hybride varen 3. geïntegreerde displays 4. HVO biodiesel 5. interactieve online aankooptool 6. hoog serviceniveau 7. registratiesysteem Von Barnau Sythoff waarschuwt om niet alleen naar de techniek te kijken maar ook naar hoe bijvoorbeeld de markt is georganiseerd. Beide branches kennen een dealernetwerk. Maar de klant kan steeds vaker via een interactieve online tool zelf een auto samenstellen. Een optie die botenbouwers steeds vaker bieden. “Sommige leasemaatschappijen zijn erin gespecialiseerd om de klant volledig te ontzorgen. De auto wordt voor de deur afgeleverd, waar de klant maar wil. Ook sommige watersportbedrijven hanteren een uitzonderlijk hoog serviceniveau. Wajer is daar een goed voorbeeld van.” Nadrukkelijke wens: registratie Toch benadrukt Arthur von Barnau Sythoff hoe groot de verschillen zijn tussen de auto­industrie en de jachtbouw. Door het enorme verschil in de omvang van de markt worden auto’s seriematig gebouwd, terwijl boten veel meer onderling verschillen. Een auto is een consumptiegoed, een boot een luxeproduct. Eén aspect uit de autowereld zou Von Barnau Sythoff zo snel mogelijk in de watersport moeten worden ingevoerd. Dat is een registratiesysteem voor boten. “Toen de registratie voor caravans werd ingevoerd, was het niet meer mogelijk om ‘de caravan te dumpen’. Een praktijk die vaker voorkwam dan gedacht. Het probleem van afgedankte boten is de afgelopen jaren steeds actueler geworden. In elke haven liggen wel een paar boten waarvan de eigenaar niks meer van zich laat horen. Met een registratie systeem of een kenteken is dit niet meer mogelijk.” 03 2023 | HISWA MAGAZINE 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication