techtalk Mogelijkheden met natuurlijke vezels en herbruikbare hars In Europa komt er jaarlijks 250.000 ton polyesterafval bij. Onbruikbaar materiaal dat we niet kunnen recyclen. Maar glas kunnen we vervangen door vlas. De Nederlander Jeroen Wats bouwt in Schotland al RIB’s van Danu, een composiet waarvan zowel de hars als de vezels herbruikbaar zijn. Tekst: Klaas Wiersma Uit de videobeelden van The Ocean Race, die op dit moment wordt gevaren, krijgen we een mooi beeld van hoe deze meest recente racemonsters er van binnen uitzien. De overdekte kuip is wit geschilderd, in het leefgedeelte is de koolstof romp zwart gelaten maar we zien ook enkele bruine onderdelen. Paneeltjes, luiken en consoles voor de stuurautomaat. Deze onderdelen zijn gemaakt van een laminaat met plantaardige vezels in plaats van glas of koolstof. Vlasvezels zijn hiervoor het meest geschikt. Daysailer met vlasvezel Bij de bouw van de IMOCA-boten hadden de teams wel een duwtje in de rug nodig. Volgens de aangepaste klasseregels mag er voor honderd kilo aan vlas worden gebruikt zonder dat het meetelt aan het totale gemeten gewicht van de boot. Team Malizia werkte samen met GreenBoats, een Duitse werf met veel ervaring met vlaslaminaat. In 2020 kwam GreenBoats met de Flax27 Daysailer, een schitterend zeiljacht dat voor 80 procent is gebouwd uit natuurlijke en gerecyclede materialen. Voor de romp werd vlasvezel gebruikt. Vlasweefsel zit qua stijfheid en sterkte tussen carbon en glasweefsel in. CO2 -negatief Vlasweefsel zit qua stijfheid en sterkte tussen carbon en glasweefsel in. 300 grams vlasweefsel is net zo stijf als 495 grams glasweefsel, het weefsel is wel 40 procent lichter bij dezelfde stijfheid. Het heeft een hoge dempende werking. Vlas is een gewas met heel weinig impact op het milieu, het heeft weinig herbiciden of bemesting nodig. Je zou het gebruik van vlas misschien wel CO2 negatief kunnen noemen, de vlasplant legt CO2 - vast. Natuurlijk is er wel mechanische bewerking van de vezels nodig. Geen vraag Ondanks deze positieve eigenschappen heeft een grote detailhandel als Poly Service vlasvezel niet in de webshop staan. Jan Spelt van Poly Service: “We hebben het wel in de winkel maar niet in de webshop. De reden is dat het niet loopt. En dat komt omdat Jeroen Wats lanceerde eerder G-Force Yachts en is nu hoofd innovaties van ExoTechnologies. 24 HISWA MAGAZINE | 03 2023
25 Online Touch Home