29

vraag & antwoord column Vraag van een lid van HISWA-RECRON Welke kosten komen voor mijn rekening als ik moet zorgen voor herstel van gebreken van een door mij geleverde boot? Jeroen van de Heuvel Adjunct-directeur Watersport en Jachtbouw Antwoord van HISWA-RECRON Als het afgeleverde - in dit geval een boot - niet aan de koopovereenkomst beantwoordt, bepaalt het Burgerlijk Wetboek dat de koper herstel van het afgeleverde kan eisen. Dit moet dan wel mogelijk zijn en in redelijkheid van de verkoper gevraagd kunnen worden. Artikel 7:21 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt vervolgens dat de kosten van het herstel niet aan de koper in rekening kunnen worden gebracht. Dit is ten opzichte van consumenten dwingend recht en dat betekent dat je als ondernemer niet van deze regel mag afwijken. Bij verkoop aan een bedrijf kan in de koopovereenkomst wel een afwijkende afspraak worden gemaakt. Onder herstel valt alles dat nodig is om het gebrek weg te nemen. Het gaat daarbij dus niet alleen om de reparatie maar ook om vervanging van onderdelen. Het recht op herstel betekent ook dat niet alleen de kosten van het herstel maar ook eventuele bijkomende kosten (zoals transport) voor rekening van de verkoper komen. Dit antwoord kwam tot stand met medewerking van Edwin Slager van Van Emstede & Slager Advocaten. Beter slecht bedacht dan goed gejat Innovatie klinkt als een belofte naar de toekomst. Problemen los je op door een beroep te doen op innovatie. Innovatie heeft altijd te maken met een ontwikkeling van iets nieuws. Bijvoorbeeld het ontwikkelen van het internet is een innovatie die in korte tijd de wereld veranderde. De ontwikkeling van de mobiele telefoon was er ook zo eentje. Nu staat de kunstmatige intelligentie voor de deur als gamechanger. Ik kreeg laatst de HISWA Paper Boat Show 1977 onder ogen. Alle boten die op de HISWA-beurs van 1977 in de Amsterdam RAI lagen werden op een A4 uitgelicht. Veel van de merken bestaan nog, maar de boten zijn doorontwikkeld. Noem het innovatie, noem het een ontwikkeling, maar de boten van toen zijn onmiskenbaar verbeterd. Niet alleen varen ze comfortabeler, ook de toeleveranciers hebben hun producten sterk verbeterd. Over de vraag of er ook echt innovatieve gamechangers hebben plaatsgevonden moet ik langer nadenken. Elektrische aandrijving, hydrofoils, epoxy, 3D-printen, dat zag je in 1977 niet. Maar is dat een innovatie als ‘ontwikkeling van iets nieuws’ is, of een logische vervolgstap in de beschikbare techniek. Innovatie of voortkabbelen? Innovatie is nu vooral terug te vinden op de werkvloer. Processen en administratie zijn niet vergelijkbaar met 1977. Ook sales is drastisch veranderd. Wat nauwelijks veranderd is: type vaartuigen, modellen en scheepsuitrusting. Ook services, havens en zelfs verenigingen. Je kunt ervoor kiezen hetzelfde product aan te bieden als je collega, maar dan iets goedkoper. De meeste ondernemers kiezen ervoor om iets toe te voegen aan de markt. Een innovatie, maar dan wel een waarvan je zeker weet dat de afnemer het wil afnemen. Dat schuurt per definitie. Dat resulteert vaak in een kopie van het bestaande product met marginale verbetering. Meer van hetzelfde. Willen we de toekomst van de watersport in met meer van hetzelfde? Of is het tijd voor echte innovatie? Is het tijd om iets nieuws te creëren? Een gamechanger. Geen idee of het aanslaat. Geen idee of de met zekerheid omklede afnemer het accepteert. Maar een ding is zeker, meer van het zelfde voegt niets toe. Dus out-of-the-box, benen op tafel, alle remmen los en volle kracht vooruit! 03 2023 | HISWA MAGAZINE 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication