Aankomst van de Vaan R5 in Stockholm. Eerste schetsen Samen met de kinderen op een zeilboot vakantie vieren. Met dat idee begon voor Igor Kluin en Nienke van ’t Klooster het avontuur, op Mallorca. Kluin groeide op het water op, zeilde al vanaf jonge leeftijd wedstrijden. Zijn vrouw had niet veel met zeilen. Toen ze in de baai een catamaran zag, leek dat dé oplossing: een stabiele boot met ruimte voor de kinderen. ‘We zijn direct de eerste schetsen gaan maken. In ons ontwerp wilden we een paar dingen verenigen. Het moest echt een zeilboot zijn, met mooi design, én duurzaam. Sailing, style, sustainability.’ De Groene Zaak Dat Kluin een duurzame catamaran wilde bouwen, lag voor de hand. Duurzaamheid is de rode draad in zijn ondernemerschap. In 2010 richtte hij met diverse andere ondernemingen De Groene Zaak op, een lobbyclub van inmiddels meer dan 200 duurzame bedrijven, in uiteenlopende sectoren: van energie- tot postbedrijf. Zelf startte Kluin zijn groene zaak in 2006: Qurrent, leverancier van duurzame energie. Het leverde hem in 2010 een plek op in de Duurzame Top 100 van Trouw. ‘Dat soort lijstjes zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel.’ Alle onderdelen duurzaam Duurzaamheid staat op nummer 1 bij Vaan Yachts. De aandrijving van de catamaran is elektrisch, op het dak liggen zonnepanelen. Elk onderdeel moet van zo duurzaam mogelijk materiaal zijn. Het aluminium van de romp bestaat bijvoorbeeld uit afgedankte raamkozijnen, nummerborden en verkeers borden. In plaats van leer bestaat de bekleding van de banken uit gerecyclede stoffen. ‘Duurzaamheid is geen sausje over het ontwerp, het is ons fundament. Dat maakt alle keuzes complexer. Tenzij het niet anders kan, gebruiken we materialen die gerecycled zijn en die we kunnen hergebruiken.’ Een zeilboot kan niet zonder zeilen. ‘Een zeil moet zeer veel kracht kunnen dragen en niet uit elkaar vallen. Een onderdeel dat recyclebaar is, moet juist wel uit elkaar kunnen worden gehaald. Dus onze zeilen zijn niet duurzaam. Nóg niet.’ Volgens Kluin spelen de toeleveranciers een belangrijke rol in de transitie naar de bouw van duurzame boten. Ondernemers die duurzame onderdelen ontwikkelen, waar de markt nog niet altijd op zit te wachten, weten Vaan Yachts steeds beter te vinden. Ook bieden toeleveranciers – bijvoorbeeld van platen voor interieu rbouw – volgens Kluin genoeg duurzame opties aan. ‘Staan we op een beurs, biedt de toeleveranciers tientallen opties aan. Dan hoeven wij alleen de duurzame producten te zien. Dat wekt soms verbazing. Maar wij vinden dat we met acht opties al genoeg keuze hebben.’ De jachtbouw is volgens Kluin geen koploper in duurzaamheid, al vindt hij dat het aanbod op de internationale beurs METS in Amsterdam steeds groter wordt. Of botenbouwers het willen of niet: duurzaamheid gaat een steeds grotere rol spelen. Kluin: ‘Je kunt het laten gebeuren of je kiest er bewust voor. Ik denk dat je bewust voor duurzaamheid moet kiezen. Regels worden steeds strenger. Op een bepaald moment moet je maatregelen nemen, 04 2023 | HISWA MAGAZINE 15
16 Online Touch Home