21

otlights die op dat moment in de mmer met jachtbouw als thema is Wij geloven dat de beste reclame voor een merk is dat je boten gezien worden op het water. bekendheid en vertrouwen op te bouwen bij het juiste publiek. Wij geloven dat de beste reclame voor een merk is dat je boten gezien worden op het water. Wij positioneren Var Tenders als een semi-custom botenbouwer waarbij we veel aandacht schenken aan het personaliseren van een boot. Een klant kan al zijn wensen en ideeën op tafel leggen. Wij smelten dat samen met het minimalistische design en DNA van Var Tenders. Daarnaast vinden wij klantbeleving erg belangrijk. De klant is tijdens het bouwproces altijd welkom om de voortgang te volgen. Soms komt een klant tijdens de bouw met nieuwe ideeën of inzichten, altijd een uitdaging om dit alsnog te realiseren.” Wat willen jullie zeggen met jullie slogan ‘Unique, just like you’? “De slogan ‘Unique, just like you’ geven we aan dat iedereen een boot op zijn of haar eigen manier gebruikt. Om 100 procent te kunnen genieten van een boot moet de boot volledig passen bij het gebruik van de eigenaar. Als voorbeeld: als jij als eigenaar graag duikt, dan wil je met je tender naar een baai kunnen varen, voor anker gaan en al je equipment aan boord kunnen opslaan, maar ook kunnen schoonmaken en je duikflessen weer kunnen vullen. En als jij na het duiken graag lekker wilt eten, zorgen we ervoor dat er een goede kookgelegenheid aan boord is.” Met welk doel ga je dit jaar als exposant naar de HISWA te water? “In 2022 was onze eerste deelname aan de HISWA te water. We hadden veel bekijks en interesse, maar merkten dat veel mensen ons nog niet kenden. Dit is een kwestie van tijd, je moet ieder jaar weer zichtbaar zijn op dit soort evenementen. De beurs was wel succesvol, met interessante leads. We tekenden daar het contract voor bouwnummer 2, erg leuk. Dit jaar willen we verder bouwen aan naamsbekendheid, we verwachten geen verkopen te doen tijdens de beurs. Dit komt door het proces wat vooraf gaat aan het bouwen van een custom tender. Ons demomodel VAR950 ligt te koop voor een interessante prijs en nemen we mee naar de HISWA te water 2023.” Wat brengt de toekomst? “Ik merk dat de interesse minder is dan vorig jaar. Mensen zijn toch iets huiveriger met het doen van grote aankopen. We zitten niet om werk verlegen, maar het zou mooi zijn als we rond de HISWA nog een boot verkopen. Ons doel is om steady drie tot vier boten per jaar te bouwen. Wat me opvalt, is dat er steeds meer aluminium tenders en sloepen gebouwd worden. Het is de kunst om de juiste doelgroep te bereiken en je te blijven onderscheiden van de rest. Natuurlijk is het elektrificeren en hybridiseren van boten populair, maar dat is door de accupakketten nog wel erg kostbaar. Zeker als het gaat om snelvarende boten. Onze focus ligt op wat de klant wil. Dus wil de klant elektrisch of hybride: het kan bij ons allebei. Momenteel bouwen we de tweede VAR950 af en hopen we aankomende HISWA te water te tonen. Daarnaast zijn we bezig met het ontwerp van een groter model, van zo’n 12 meter. Dat moet een sportieve dag/weekendboot worden vol met comfort en een strak en minimalistisch design.” Hoe ziet als beginnend bedrijf jullie marketingmix eruit? “Wij zijn een startend bedrijf en moeten goede afwegingen maken waar we ons marketingbudget aan besteden. We kiezen voor een gestage, maar steady groei die controleerbaar is. Wij gebruiken momenteel de social mediakanalen Facebook, Instagram en LinkedIn. Daarnaast vind ik het belangrijk om te netwerken met mensen die in dezelfde branche zitten. Je weet nooit waar een balletje begint te rollen…” Biografie Ivar Loos is van jongs af aan actief in de watersport. Hij zeilde altijd met zijn ouders en ging later zelf ook met de boot op vakantie. Hij volgde de Cios-watersportopleiding en deed daarna maritieme techniek. Ivar werkte voordat hij Var Tenders startte onder andere als engineer projectleider bij Yachtsupport. 04 2023 | HISWA MAGAZINE 25

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication