14

column METS ‘Bij ons zie je geen boten’ De 35e editie van de METS “Waren er vorig jaar 1400 exposanten op de METSTRADE Show in de RAI Amsterdam, dit jaar zijn het er alweer honderd meer”, vertelt directeur Niels Klarenbeek niet zonder trots. “We zijn een beetje als de AutoRAI in zijn gloriedagen maar dan voor boten.” Toch is er wel een verschil: “Bij ons zie je geen boten”. De METS is een b2b-beurs voor onderdelen en uitrusting voor pleziervaartuigen. Daarnaast wordt er achter de schermen flink vergaderd, bijvoorbeeld in de verschillende commissies van ICOMIA. Tekst: Klaas Wiersma “Ons concept is uniek”, zegt Niels Klarenbeek. “We hanteren de formule van universele standbouw. Daarmee is er voor alle standhouders een ‘cap’ op marketinginspanningen. Stel je zou de standbouw vrijgeven, dan ziet iemand z’n overbuurman een paleis opbouwen en denkt vervolgens: ‘Volgend jaar ga ik er overheen’. De ratio in de marketinguitgaven is dan al snel verdwenen. De focus ligt meer op het product dan op de marketing, wat resulteert in een level playing field. Of je nu een startende ondernemer bent of een multinational, de stand is gelijk. Dit is de basis van het succes van de METS.” Klarenbeek heeft een helder beeld van het doel en de doelgroep van de METS. Aan de uitrusting voor pleziervaartuigen is een grens. “We doen zeker aan kwaliteitsbewaking, een kampeeroventje dat opeens als een nautische oven op de markt wordt gebracht, daar trappen we niet in.” Next Gen De METSTRADE Show is in de 35 jaar van zijn bestaan flink gegroeid. Noodgedwongen bestaat de enorme beurs al een tijdje uit twee delen. Wie van het ene gedeelte naar het andere wil, komt onherroepelijk langs het Elicium, de brug tussen de twee Nieuw dit jaar is een apart paviljoen dat geheel gewijd is aan draagvleugeltechniek. delen. Klarenbeek: “Dit is het epicentrum van de beurs, hier staan de DAME Awards van dit jaar. Ook het theater met lezingen over onderwerpen als diversiteit en duurzaamheid, vind je hier. Net als de Next Generation Propulsion Zone. Vroeger heette dit de Electric Hybrid Showcase maar dat dekt de lading niet meer. Tegenwoordig vallen waterstof en verbeterde batterijmanagement systemen hier ook onder. Vandaar deze nieuwe naam.” Foiling Pavilion Nieuw dit jaar is een apart paviljoen dat geheel gewijd is aan draagvleugeltechniek, het Foiling Technology Pavilion. Grote initiator in deze tak van watersport is de Italiaanse Luca Rizzotti. Hij is oprichter van de Foiling Organisation, voorzitter van de Foiling Week en de groep WeAreFoiling. Rizotti kijkt uit naar de Amsterdamse beurs. Hij waarschuwt dat er geen spectaculaire Niels Klarenbeek 14 HISWA MAGAZINE | 05 2023

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication