De duurzame sloep van Watt Boats. erachter begrijpen: waarom scheid je afval, waarom maakt die ene actie verschil.’ Vleugels ziet duurzaamheid in de breedste zin van het woord, ze ademt de visie die ze erop heeft: elke stap is gewonnen. Je ziet het terug in de inrichting van het havenkantoor: tot en met de balie aan toe, een halve oude boot, is alles ‘herbruik’. Ook de stoelen, lampen, tafels, het kantoormeubilair. Buiten is veel aandacht voor het recyclen en het verminderen van afval. ‘De ligplaatshouders én gasten in de haven probeer ik bewust te laten zijn van hun impact, hun bijdrage aan het geheel. In Nederland (ze is Vlaams – red.) werken keiharde regels niet, we moeten laten voelen waarom we willen dat mensen bepaald gedrag vertonen. Dus we vragen ze om niet te verkwisten en hun afval te scheiden, al is het maar omdat de afvalverwerker zo minder vaak hoeft te rijden. Zo kan de prijs laag blijven.’ En zo heeft ze nog legio voorbeelden. Voorbeeldgedrag werpt vruchten af In het onderhoud van haven en boten is het ook een terugkerend onderwerp. ‘Antivries met glucol? Simpelweg verboden, vies spul. Voor antifouling werken we met de minst vervuilende optie. Wrappen doen we niet, de hoeveelheid plastic die daar elke keer voor nodig is, is niet duurzaam te noemen.’ Ook de haven is ‘reused en recycled’. Langzaam vervangen ze onderdelen van de haven, de boxen en de steigers. ‘Ik ben tegen de wegwerpcultuur. De oude houten onderdelen worden vervangen door staal en het hout wordt opnieuw gebruikt. Ik wil dat we werken met de nieuwste technieken, elektrisch, met zonnepanelen en eco-daken.’ En soms gaat ze terug naar noeste arbeid: ‘We spuiten de steigers niet meer schoon met de hogedrukspuit, maar gebruiken een stalen borstel. Dat is echt heel arbeidsintensief, maar vele malen duurzamer.’ Dit voorbeeldgedrag begint vruchten af te werpen bij in ieder geval de eigen mensen: je eigen nest vervuil je niet. Overkoepelende organisaties als HISWA-RECRON en ICOMIA kunnen havens in haar ogen nog meer helpen: regels vertalen naar de praktijk, meer ondernemers helpen, vertellen wat werkelijk van belang is, cases en lokale voorbeelden delen. ‘En ook kijken naar belangen die elkaar tegen lijken te spreken, maar dat niet per se doen.’ Als voorbeeld noemt ze – tekenend voor de weidsheid van haar denken – de schijnbare tegenstelling tussen de belangen van de vogelbescherming en de bedrijventerreinen. ‘Laat ons weten welke route vogels vliegen en wanneer ze hier foerageren en vertel ons hoe we hier rekening mee kunnen houden. Dan doen we dat. Zo zorgen we voor een steeds betere omgeving voor iedereen.’ Duurzame sloepen Mees Brouwer en Koen Bogaerts werken ook duurzaam, maar vanuit de productkant. Ze zijn relatief nog maar kort bezig met duurzaam ondernemen, op een heel andere manier. Waar Vleugels zich richt op gedrag, werken Mees en Koen met herbruikbare grondstoffen. Ze willen de meest duurzame sloep creëren zonder in te boeten op luxe en comfort. Een uitdaging die ze zijn begonnen aan de keukentafel, tijdens hun studie. Het resultaat van die duurzame missie: Watt Boats. De ‘ultieme elektrische sloep die een authentiek verhaal met zich meedraagt’. Afgelopen september wonnen ze tijdens de HISWA te water de Start-up Award. 06 2023 | HISWA MAGAZINE 13
14 Online Touch Home