27

vraag & antwoord column Vraag van een lid van HISWA-RECRON Ik hanteer de HISWA Algemene Voorwaarden. Ik heb inmiddels een boot al een tijd onder retentie en mag nu overgaan tot verkoop. Nu tref ik een registratienummer aan. Hoe kan ik nu verder? Herbert van Oord Manager Arbeidsmarkt, Training & Opleiding Antwoord van HISWA-RECRON De HISWA Algemene Voorwaarden voor Lig- en Bergplaatsen kennen het recht op retentie na een onbetaalde factuur (artikel 9). Na voldoende tijd en een deurwaardersexploot krijg je als ondernemer het recht op verkoop. Bij een waarde onder de 10.000 euro kan dat zonder tussenkomst van een rechter. Het aantreffen van een registratienummer belemmert deze eenvoudige procedure. Y-nummer (registratie snelle motorboten) Tref je een Y-nummer aan? Neem dan contact op met de RDW. Meld dat op basis van een overeenkomst (het volgen van de HISWA Algemene Voorwaarden) het eigendom wordt opgeëist. Vervolgens stuurt de RDW de geregistreerde eigenaar van de snelle motorboot een brief met daarin de boodschap over het voornemen van de ondernemer om de snelle motorboot over te schrijven. De RDW mag de snelle motorboot alleen overschrijven als de geregistreerde eigenaar daarmee akkoord gaat. Doet deze dat niet, dan is een uitspraak van de rechter leidend. De RDW zal deze uitspraak volgen. Kadasternummer Tref je een kadasternummer aan? Dan is medewerking van de juridische eigenaar noodzakelijk. Wil die niet meewerken, zoek dan hulp van een advocaat. Ondanks dat de HISWA Algemene Voorwaarden tweezijdig zijn afgesloten, ontnemen deze de rechten van de juridische eigenaar niet weg. Normaliter kan en mag alleen de juridische eigenaar zijn vaartuig laten doorhalen of is zijn medewerking nodig voor het overschrijven. Bij doorhalen moet het vaartuig op naam staan van de eigenaar. De rechter zal dan eerst toetsen of er geen beslag of andere claims op rusten, voordat hij het doorhalen toestaat. Laat je juridisch bijstaan als dit proces gevoerd gaat worden. Conclusie: bij verkrijging van een vaartuig dat bij het Kadaster of de RDW staat ingeschreven en waarvan de geregistreerde eigenaar niet wil meewerken, is een gang naar de rechter noodzakelijk. Ook al is de waarde minder dan 10.000 euro. Dit antwoord kwam tot stand met medewerking van Lorrendraaijer (HISWA-RECRON TOP Supplier) en Van Emstede & Slager Advocaten (HISWA-RECRON Kennispartner). Lief zijn De krapte op de arbeidsmarkt zal nog wel een tijdje voortduren. Het aantal jongeren in Nederland neemt immers af. Dus ook het aantal jongeren dat kiest voor een technische opleiding en dat geschikt is voor het werk in onze branche. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bedrijven ‘ach en wee’ roepen. En jongeren ‘hoera’, want zij kunnen kiezen waar zij willen werken. Bedrijven moeten dan ook zuinig zijn op hun jonge medewerkers. Ben je geen goede werkgever? Dan zijn ze zo weer weg. Soms al bij het minste geringst. Aan de andere kant van de heuvel is het gras altijd groener. Zeker als dat meer salaris oplevert of waardering. Er zijn al jongeren geweest, die bij hun nieuwe werkgever direct bij binnenkomst al salarisverhoging vroegen zonder ook maar één hand uitgestoken te hebben voor hun baas. Ik noem dat brutaal! Laat je vooral niet gek maken, maar verlies tegelijkertijd de werkelijkheid niet uit het oog. Je moet wel een beetje lief zijn voor je jonge medewerkers. HISWA-RECRON doet immers zijn stinkende best om nieuwe studenten binnen te hengelen voor jouw bedrijf. Tot nu toe lukt dit best redelijk. De opleidingen voor Maritieme Techniek groeien ieder jaar nog een beetje. Maar, soms is het ook dweilen met de kraan open. Vooral als je hoort dat bedrijven niet altijd zorgvuldig omgaan met nieuwe medewerkers. Laatst was er een bedrijf dat een leerling-medewerker behandelde als een goedkope arbeidskracht. Hij kreeg alleen de K-klusjes en was dus snel weer weg. Niet alleen weg bij het bedrijf, maar ook uit de branche. Zonde! Jongeren hoeven we echt niet met fluwelen handschoentjes aan te pakken. Maar een beetje nadenken kan geen kwaad. Het is niet de bedoeling dat jongeren de bedrijfstak instromen en daarna weer uitstromen. Misschien is een taxiservice om jonge werknemers op te halen naar het werk en weer thuis te brengen nog niet eens zo’n slecht idee! 06 2023 | HISWA MAGAZINE 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication