25

TechTalk van de piekmomenten aan het einde van de dag als iedereen zijn bolide weer voor de deur parkeert en de stekker in het stopcontact steekt. Prijssturing is een prima instrument om dat gedrag te beïnvloeden. Voorlopig worden de problemen op het net zeker niet kleiner dus de ontwikkeling van lokale netwerken zijn soms een interessante oplossingsrichting, bijvoorbeeld voor een jachthaven. Onderzoek: propelling our future ICOMIA, de internationale koepel van watersportbrancheorganisaties waar HISWA-RECRON lid van is, deed onderzoek naar de levencyclus van aandrijfsystemen in pleziervaartuigen en energiedragers: de Life Cycle Analysis (LCA). Doel: het verkrijgen van inzicht in de CO2 en de opties om dat te verminderen. Dit laatste ondanks het geringe aandeel in de CO2 gebruikt: gemiddeld zo’n 50 uur per jaar. Dat in combinatie met de totale levenscyclusanalyse van een vaartuig en de huidige stand van de techniek, is het lastig om een alternatieve energiedrager een positief verschil te laten maken. De toepassing van HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil, 100 procent) kan wel al meteen een positieve bijdrage leveren aan het verminderen van de CO2 -uitstoot. Het totale beeld is zeer genuanceerd: er is geen ‘one size fits all’-oplossing. -uitstoot van pleziervaartuigen -uitstoot van pleziervaartuigen (in de EU 0,4 procent) ten opzichte van de transportsector. Michaël Steenhoff en Jeroen van den Heuvel van HISWA-RECRON presenteerden de verrassende inzichten van het onderzoek. In het onderzoek zijn vijf energiedragers met negen boottypen met elkaar vergeleken. Belangrijke factor is dat, in vergelijking met bijvoorbeeld de auto-industrie, pleziervaartuigen weinig worden De presentaties van TechTalk Live staan op www.hiswarecron.nl/agenda. De volgende TechTalk Live is op donderdag 17 oktober 2024. Het programma is binnenkort bekend. Meer informatie In HISWA Magazine nummer 6 van december 2023 staat een uitgebreid artikel over het onderzoek. Ook online te lezen via: www.hiswarecron.nl/magazines. Het gehele onderzoek is te bestellen op www.propellingourfuture.com. Deze grafiek geeft het laagste Global Warming Potential (GWP) aan voor elk voortstuwingssysteem ten opzichte van een standaard verbrandingsmotor. Hoe lager de waarde hoe lager de GWP gedurende de levensfase van een vaartuig. Hieruit blijkt dat het gebruik van duurzaam verkregen HVO in veel gevallen de uitstoot van CO2 het meest reduceert. Bron van beide grafieken: Ricardo. 02 2024 | HISWA MAGAZINE 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication