20

column innovatie Toekomst van energiedragers Over het vorig jaar verschenen onderzoek naar de CO2-uitstoot van boten, het Ricardo-rapport, hadden we het al eerder in HISWA Magazine. Hoe kijken ondernemers naar de resultaten van dit onderzoek? We bespreken het met Floris Lettinga van Yanmar Marine International en Harry Arendshorst van Arka Electric Populsion Systems uit Giethoorn. Tekst: Klaas Wiersma Mede op verzoek van HISWA-RECRON zette de internationale koepel van watersportbrancheorganisaties ICOMIA het onderzoek ‘Wegen naar koolstofvrije voortstuwing voor de recreatievaartindustrie’ uit. In het onderzoek is de CO2 van: HVO, hybride-elektrisch, volledig elektrisch en waterstof. Omdat boten onderling sterk verschillen is apart onderzoek gedaan naar open motorboten, waterscooters, verhuurboten, zeiljachten en grote waterverplaatsende jachten. Uitstoot bij HVO het laagst De kern van het rapport is een tabel met het potentiële broeikaseffect per brandstof. In deze tabel valt meteen op dat de uitstoot bij het gebruik van HVO-brandstof voor vrijwel alle boottypen het laagst is. HVO kennen we als biodiesel en het staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. De onderzoekers wijzen er wel op dat de biodiesel moet zijn geproduceerd met restproducten van de voedselindustrie. Als er palmolie wordt gebruikt waarvoor regenwouden zijn gekapt, dan is deze optie zeker niet beter voor het klimaat. HVO leidt tot een CO2 -reductie van 50 tot wel 90 procent. Het kan gewoon getankt worden in plaats van fossiele diesel. Helaas is de verkrijgbaarheid nog beperkt. Ook was er een brandstoflekkageprobleem. Vroeger werden in bootmotoren pakkingen en Er hoeft maar een slangetje los te zitten of je hebt een handgranaat gebouwd. -uitstoot bekeken afdichtingen van nitrilrubber gebruikt. Deze zwellen op onder invloed van aromaten. HVO bevat geen aromaten dus werkte het ‘seal-swell effect’ niet. Een kleine ingreep verhelpt dit en nitrilrubber wordt niet meer toegepast in moderne motoren. Floris Lettinga, directeur verkoop en marketing bij Yanmar Marine International: “Met een aanbod dat naar verwachting blijft verbeteren om aan de vraag te voldoen, is HVO-brandstof een belangrijke optie voor onze klanten die hun uitstoot willen verminderen.” Toch ziet Lettinga HVO slechts als een eerste stap: “Yanmar evolueert naar elektrische en hybride oplossingen in zijn zoektocht naar schonere, groenere aandrijfoplossingen.” Voor open motorboten levert elektrische varen iets minder CO2 op vergeleken met een dieselmotor op fossiele diesel. De CO2 - uitstoot voor elektrische waterverplaatsende motorjachten pakt echter ongunstig uit. Daarbij is wel de gehele levensduur meegenomen, waarbij dus ook de accu’s moeten worden vervangen. Voor de categorie waterscooters, jetski’s en verhuurboten is elekHVO100 is een synthetische diesel, het product wordt industrieel vervaardigd. CO2 certificaat van de leverancier Future Fuels met daarop de CO2 reductie voor 2023. 20 HISWA MAGAZINE | 03 2024

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication