25

schafprijs voor een nieuwe boot (1,5 procent van de aanschafwaarde) en een 1 procent afdracht bij registratie. Overigens levert dit wel een concurrentienadeel ten opzichte van andere landen op. Identificatie en registratie van boten kan veel problemen oplossen en voorkomen. Voorwaarden De discussie tijdens het congres zorgde voor de volgende aandachtspunten die voorwaardelijk zijn voor een goed werkend recyclingsysteem: • Bootregistratie in een Europees geharmoniseerd systeem • Een door overheden ondersteund logistiek systeem • Mogelijkheden creëren voor het lokaal slopen van boten • Onderzoek en toepassen van alternatieven voor glasvezel • Fondscreatie voor ontmanteling door producenten, eigenaren en overheden • Verbeteren van de kwaliteit van het gerecyclede materiaal • Formulering van een gemeenschappelijke EU-visie De industrie verwacht verder vanuit Brussel meer samenwerking om logistieke problemen op te lossen, kennis te delen en funding hiervoor te vinden. Routekaart EBI stelde als voorbereiding op het congres een routekaart op voor de aanpak van end-of-life recreatievaartuigen. Dit wordt de basis voor de uitwerking van een Europese routekaart. Tijdens het congres werd verder erkend dat nader onderzoek nodig is voor de mogelijkheden van eco-design. De Richtlijn Pleziervaartuigen, op basis waarvan de Wet Pleziervaartuigen in Nederland geldt, wordt komende jaren herzien. Overwogen wordt om hierin het element eco-design op te nemen. Immers, de mogelijkheden om een boot goed te hergebruiken, liggen al besloten in het ontwerp ervan. De routekaart oftewel de Roadmap on the implementation of the circular economy for end-of-life boats staat op www.europeanboatingindustry.eu. Identificatie en registratie HISWA-RECRON voert al jaren intensieve lobby om in Nederland pleziervaartuigen te registeren. Identificatie en registratie kan veel problemen oplossen en voorkomen als we weten wie de rechtmatige eigenaar of houder van een boot is. In overleggen met het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en het Ministerie van Veiligheid & Justitie blijkt dat de wil er wel is, maar dat er nog verschillende praktische problemen moeten worden opgelost om tot een sluitend registratiesysteem te komen. Meer informatie: www.hiswarecron.nl/actueel/standpunten. 03 2024 | HISWA MAGAZINE 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication