17

Elling exporteert naar Amerika. Export naar Engeland en Noorwegen is momenteel rustiger maar naar Hongarije gaat het wel door. andere branches.” I-sloep heeft verschillende dealers in het buiten land. “De lagere verkoopcijfers die we hier zien, zie ik elders ook. Alleen bij Berlijn hebben we een grote spot, daar gaan wel boten naartoe.” I-sloep bouwt hybride sloepen in twee varianten: beide hebben een inboard-diesel. Bij de ene variant komt de elektromotor op de diesel. De andere heeft een elektrische poddrive in het roer. “Bij de overstap naar elektrisch varen is snel en regelmatig opladen belangrijk. Amsterdam voert nu regelgeving over elektrisch varen in, zonder dat daarbij op uitzicht is op voldoende laadcapaciteit.” Stut vindt het jammer dat de bal voor hybride aandrijving nu volledig bij jachtbouwers wordt gelegd. Bij geen enkele scheepsmotorproducent is een hybride motor te bestellen. De jachtbouwers moeten het helemaal zelfstandig ontwikkelen, wat hybride varen onnodig duur en ingewikkeld maakt. Toch de beurs Vincent Stoop van Enkhuizensloep bouwt sinds 1991 sloepen, tenders en cruisers op de werf in Enkhuizen. Stoop werkt aan een nieuwe kajuitboot van 9.5 meter. “Dat slaat aardig aan, we hebben er nu vier van verkocht. Export naar Engeland en Noorwegen is momenteel rustiger maar naar Hongarije gaat het wel door. Stoop bedrijft vooral marketing via sociale media en staat op beurzen. “Op de Boatshow Hollandse Plassen bij Diverse Enkhuizensloepen in aanbouw. 04 2024 | HISWA MAGAZINE 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication