19

jachtbouw Trends en ontwikkelingen 2024 Arbeidsmarkt Zowel het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) als werkgeversorganisatie AWVN zien een kleine afname van de arbeidsmarktkrapte ten opzichte van vorig jaar. De nood in de jachtbouw is echter nog steeds hoog. Regelgeving Op het gebied van regelgeving noemen de sloepenbouwers de uitstootvrije zone in Amsterdam. Ellings Yachts kreeg te maken met de sancties tegen Rusland en verloor een derde van zijn afzetmarkt. Innovatie “We bouwen die sloepen al twintig jaar, wat kun je er nog aan verbeteren?” zegt een van de hellingbazen spottend. Ook bij de andere bedrijven is de eerste helft van 2024 geen periode van grote vernieuwingen. De innovatie die plaatsvindt is vooral op het gebied van marketing en sales: verschillende bedrijven werken aan een betere website met een interactieve bootconfigurator. Duurzaamheid De meeste bedrijven in de Nederlandse jachtbouw hebben hun duurzaamheidsslag al eerder gemaakt. Schiphof vertelt trots dat Aquatec met de aanschaf van een elektrische heftruck nu een geheel elektrisch aangedreven machinepark heeft. Marketing Zoals genoemd zijn meerdere bedrijven bezig met het verbeteren van hun website. Sociale media zijn een belangrijk marketingkanaal. De bouwers van grotere boten zien het belang van publicaties in bladen. Van den Bos van Ellings Yachts adverteert ook in zeilbladen: “Onze klanten zijn vaak zeilers die de overstap maken naar een motorboot.” Internationale handel Er worden nog steeds sloepen geëxporteerd. Vooral Duitsland wordt genoemd maar ook Engeland, België en Frankrijk. Enkhuizensloep heeft een kleine markt in Hongarije. Bij de grotere jachten is vooral Elling afhankelijk van de export. Zij hebben hun doelgroep succesvol verlegd van Rusland en Oekraïne naar de USA. Kempers Watersport verkochten we vorige week nog een boot.” Volgens Stoop zijn er wel steeds minder beurzen. Watersportbladen niet vergeten Vri-Jon DSA Yachts in Ossenzijl bouwt luxe motorjachten tussen de 11 en 15 meter. Ook Patrick Jonas ziet dat er te weinig echte techneuten zijn. Over het slechte voorjaar in de sloepenverkoop heeft Jonas een sterke mening. “Tijdens corona zijn er ontzettend veel sloepen verkocht, die komen nu op de tweedehands markt. Mensen merken dat er ook onderhoud nodig is.” Zelf ziet hij nog geen terugval. “Wij zitten in het midden van het luxe segment. Natuurlijk, teruglopende economie, politieke onrust of oorlog, dat soort dingen zijn nooit goed voor onze sector.” Op het gebied van marketing noemt Jonas naast social media ook de bladen. “Die worden vaak vergeten, maar wij hebben een doelgroep die wat ouder is. Die mensen hebben liever een boekje op de keukentafel liggen dat je steeds weer even kunt pakken.” Veel bedrijven werken aan een betere website met een interactieve bootconfigurator. Opvallend voor de eerste maanden van 2024 is dat een aantal sloepenbouwers het heel rustig heeft. Door het slechte weer dit voorjaar blijven impulsaankopen uit. In de corona-jaren ‘20, ‘21 en ‘22 beleefde vooral de sloepenverkoop een hausse. Nu is er een terugslag in de verkoopcijfers. De markt voor grotere jachten lijkt hier minder last van te hebben. Toch ziet Van den Bos van Elling Yachts dat de Europese markt stagneert in zijn segment van zeewaardige motorjachten. 04 2024 | HISWA MAGAZINE 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication