25

vraag & antwoord column Vraag van een lid Een klant heeft bij mij een boot gekocht, maar wil de koopovereenkomst (vanwege een gebrek dat hij constateert) ontbinden. Onder welke voorwaarden kan dat? Michaël Steenhoff Manager Jachtbouw en Jachtservice Antwoord van HISWA-RECRON Ontbinding is alleen mogelijk als een boot niet aan de koopovereenkomst beantwoordt. De koper kan herstel eisen als dit mogelijk is en ook in redelijkheid van jou als verkoper gevraagd kan worden. De klant moet jou wel binnen een redelijke termijn na het ontdekken van het gebrek op de hoogte stellen. Het wordt lastig om na een lange periode nog een beroep doen op ontbinding. Het is aan jou als verkoper om te bewijzen dat het gebrek ten tijde van de aflevering nog niet bestond, indien het gebrek zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering voordoet. De aard van het gebrek is van groot belang. Gaat het om een afgebroken scharnierpunt van een buiskap? Of gaat het om een scheur in de romp waardoor het gebruik van de boot niet meer mogelijk is? Bij het laatste is de kans groter dat een ontbinding van de koop gerechtvaardigd is. Consumenten beroepen zich in de praktijk al snel op een ontbinding van de koopovereenkomst. Een ontbinding gaat echter pas op als herstel niet mogelijk is, niet binnen een redelijke termijn kan plaatsvinden of ernstige overlast voor de consument veroorzaakt. Deze herstelmogelijkheden moeten ruim worden opgevat en kunnen niet zomaar door een consument worden gepasseerd. De kosten van dit herstel komen voor rekening van jou als verkoper. Bij het beoordelen van een ontbinding is dus de specifieke situatie van groot belang. Regelneven Regelgeving. Nodig, maar wat lijkt vaak vergeten te worden is de werkbaarheid en uitvoerbaarheid in de praktijk van alledag. De praktijk van het mkb wel te verstaan. Ben je bezig met een klant en het product of dienst dat je verkoopt, dan zit je niet te wachten op allerlei administratieve verplichtingen. Die weliswaar vaak een goed doel dienen, maar wel als extra belasting op de mkb-schouders neerdalen. De initiatieven voor regelgeving, al dan niet vanuit EU Richtlijnen geboren, komen steeds vaker uit Brussel. Je kunt je afvragen of ze het ondernemen voor het mkb zo langzamerhand niet tot een bureaucratische uitdaging maken. Veel regelgeving wordt gemaakt om grote bedrijven te dwingen maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Maar veel van die regelgeving komt ook terecht bij het mkb. Als je als toeleverancier aan een groot bedrijf levert, kun je vragen verwachten over de oorsprong van je producten, waar en hoe die gemaakt zijn, van welke materialen en ga zo maar door. Dat vraagt om een gedetailleerde administratie, áls je alle gegevens al boven water kunt krijgen. Schieten we niet door met z’n allen? Ondernemerschap is de kurk waarop onze economie drijft, dat is een open deur. Hoeveel tijd moeten we met elkaar besteden om de regels uit te voeren? En hoeveel tijd blijft er dan nog over voor je klanten en alle andere zaken die je als ondernemer moet doen om je bedrijf levensvatbaar te houden? We dreigen te verzuipen en dat moeten we voorkomen. Deze klacht is niets nieuws. Politici spreken vaak over minder regels maar het tegendeel lijkt het resultaat te zijn. Minder blijkt meer en het is wederom tijd om de regelneven (lees: overheden) op hun verantwoordelijkheden te wijzen en de stroom aan regels in te dammen. Meer balans en meer oog voor ondernemerschap. Hopelijk maakt het nieuwe kabinet er werk van. 04 2024 | HISWA MAGAZINE 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication