Kleine technische aanpassingen moeten niet leiden tot een herkeuring. De motivatie om een PCA verplicht te stellen moet gebaseerd zijn op een goede risico-analyse. • De definitie van een Major Craft Conversion is niet helder omschreven. • Een aanscherping van de voorwaarden die een PCA verplichten, creëert een hoge drempel bij bedrijven die reparatie en onderhoudswerkzaamheden uitvoeren. In sommige gevallen leidt dat namelijk tot overname van de productaansprakelijkheid over de gehele boot. • Vanuit de voorgaande overweging kan dit aanleiding geven tot het stoppen van bedrijfsactiviteiten door toenemende kosten en aansprakelijkheid. En gebruikers ertoe stimuleren de gewenste aanpassingen zelf uit te voeren zonder voldoende kennis van zaken met alle mogelijke veiligheidsrisico’s van dien. • Een PCA moet zich beperken tot de aangebrachte aanpassingen en niet van toepassing zijn voor het gehele vaartuig. • Vanuit duurzaamheidsoverwegingen moet het onderhouden en upgraden van een pleziervaartuig juist bijdragen aan een verlengde levensduur. De voorgenomen aanscherping van de reikwijdte van een PCA heeft het tegenovergestelde effect. Het brengt eigenaren ertoe om hun boot sneller ‘end of life’ te verklaren. De motivatie om een PCA verplicht te stellen moet gebaseerd zijn op een goede risico-analyse met betrekking tot de gewenste aanpassingen. Op basis van wat er nu voorgesteld wordt, leidt dit tot hogere kosten zonder dat de consumentenveiligheid hiermee is gediend. Classificatiemodel HISWA-RECRON, ICOMIA (internationale koepel) en EBI (Europese koepel) stellen voor om de randvoorwaarden wanneer een PCA nodig is beter te definiëren. Dit kan in de vorm van een vast te stellen lijst van ‘grote’ en ‘kleine’ modificaties. De lijst moet gebaseerd zijn op de mate van effect van een (technische) aanpassing aan een vaartuig. Hiervoor is een classi ficatiemodel opgezet waarbij wordt gekeken naar de aard van de modificatie en de technische know-how die hiervoor nodig is. Dit voorstel loopt van kleine aanpassingen (met geen effect voor de veiligheid, die de consument zelf kan uitvoeren) tot grote aanpassingen waarvoor een gedeeltelijke of gehele PCA noodzakelijk is. Verder ligt er een voorstel voor andere maatregelen om de veiligheid van consumenten te verhogen. Zoals een systeem waarin consumenten inzicht krijgen wanneer bij welke aanpassing(en) professionele uitvoering noodzakelijk of aanbevolen wordt. Het is van groot belang voor bedrijven dat er maximale juridische zekerheid is ten aanzien van de aansprakelijkheidsrisico’s die gepaard gaan met voorgenomen uitbreiding van de PCA. Daarom is het belangrijk dat wijzigingen in de pas lopen met de herziening van de Richtlijn Pleziervaartuigen die is voorzien in 2027/2028 om dit te kunnen garanderen. Dit onderwerp stond centraal tijdens de TechTalk Live op 17 oktober jl. In het voorjaar van 2025 vindt er weer een nieuwe TechTalk Live plaats. Hou www.hiswarecron.nl/agenda in de gaten. 05 2024 | HISWA MAGAZINE 19
20 Online Touch Home