0

HISWA magazine magazine voor 05 | oktober 2024 | jaargang 31 de watersportbranche METSTRADE Show Aanscherping Wet Pleziervaartuigen Santos Boats: winnaar Startup Award Wanbetaling liggeld en dan?

All water sports. One community. 18– 26 JAN 2025 Boek nu uw ticket: boot.com

colofon voorwoord HISWA Magazine is het relatie magazine van HISWA-RECRON. Het blad profileert zich als het toonaangevende vakblad van de watersport industrie. Het blad verschijnt zes keer per jaar en wordt verspreid onder watersport bedrijven en stakeholders in de watersportbranche. Uitgever HISWA-RECRON Storkstraat 24 3833 LB Leusden 033 - 303 97 00 communicatie@hiswarecron.nl Advertentieverkoop Dock35 Media Martijn Penning 0314 - 355 826 martijn@dock35media.nl Aan dit nummer werkten mee Jeroen van den Heuvel, Edwin Slager, Michaël Steenhoff, Lisette Vos, Klaas Wiersma Hoofdredacteur drs. Liane Jansen Redactiesecretariaat Rianne Hartog Foto cover METSTRADE Show Vormgeving Dock35 Media B.V. Druk Senefelder Misset Doetinchem Partners in business Liane Jansen Hoofdredacteur Inspiratie Dit voorwoord kan ik natuurlijk niet beginnen zonder stil te staan bij het plotselinge overlijden van onze Algemeen Voorzitter Peter Brussel op 6 oktober jl. Wat een schok en wat een verlies. Op pagina 8 staat een In Memoriam waarin we stil staan bij wat hij allemaal voor HISWA-RECRON heeft betekend. Bij aanvang van zijn bestuursperiode in 2013 mocht ik hem interviewen voor HISWA Magazine. Een prettige kennismaking en een fijn gesprek was dat. In dat interview vroeg ik hem – Peter was zelf jarenlang ondernemer – naar inspiratietips voor onze ondernemers. Graag haal ik aan wat hij toen antwoordde: “Zet je klanten voorop. Ik zeg altijd: Klant centraal, winst optimaal. Ten tweede: verras je klanten. Doe iets wat zij zelf niet verwachtten. Klanttevredenheid is een race zonder finish. Ten derde: doe alleen de dingen waar je goed in bent.” Adviezen die zijn indrukwekkende nalatenschap markeren. Met name dat laatste advies heeft de beursorganisatie van de METSTRADE Show goed begrepen. Anders kan de METS niet al sinds 1988 de grootste B2B-beurs voor de wereldwijde jachtbouw- en watersportindustrie zijn. Opkomende technologie is dit jaar het inspirerendste onderdeel van de beurs. Zo vinden bezoekers in de Next Generation Propulsion Zone het nieuwste van het nieuwste op het gebied van elektrische voortstuwing, waterstofoplossingen en batterijmanagement. Op pagina 14 lees je er alles over. Maar ook het Start Up Pavilion is terug, voor ondernemers die willen starten in de sector. Dat zijn er gelukkig nog steeds veel. Zo ook Dorus Groen (30 jaar) van Santos Boats uit De Kwakel. Hij won tijdens de afgelopen verkiezing Boot van het Jaar de Startup Award. Zijn eerste boot Santos One was te zien op de HISWA te water in Lelystad. Op pagina 22 vertelt Dorus zijn verhaal over wat hem inspireerde op weg hier naar toe. Kennispartners In TechTalk op pagina 18 besteden we aandacht aan de mogelijke aanscherping van de Wet Pleziervaartuigen. In hoeverre is die een bedreiging voor jachtwerven? Met deze artikelen is dit vooral voor jachtbouwende lezers een nummer vol informatie en inspiratie. P.S. Vergeet niet het jachtbouwsymposium (19 en 20 november) en het jachthavensymposium (21 november) tijdens de METSTRADE Show te bezoeken! Meer informatie op www.hiswarecron.nl/agenda. 05 2024 | HISWA MAGAZINE 3

inhoud Artikelen Elk nummer 14 Thema: METSTRADE Show De METSTRADE Show blijft groeien. Wat kun je dit jaar verwachten, wat is er nieuw en wat wordt met succes geprolongeerd? 18 TechTalk De aanscherping van de Wet Pleziervaartuigen is een bedreiging voor jachtwerven. Het kan betekenen dat al bij een geringe technische aanpassing de gehele boot opnieuw gekeurd moet worden. 22 Santos Boats: winnaar Startup Award Dorus Groen van het jonge bedrijf Santos Boats won tijdens de verkiezing Boot van het Jaar de Startup Award. Zijn eerste boot Santos One is net klaar. 26 Het Portret Dit keer: Alwin Theuns van Theuns Jacht Techniek. 07 Op Stapel 08 Ondernemersnieuws 31 Vraag & Antwoord 21 Column Jeroen van den Heuvel 28 Nieuws I Mens & Bedrijf 33 Nieuws I Innovatie 34 HISWA-RECRON Business Club Nieuws kalender Overzicht van bijeenkomsten, evenementen, workshops, trainingen en vergaderingen van HISWA-RECRON. NOVEMBER Training Keuren van Gasinstallaties (basis) 13 november t/m 14 november 2024 Kantoor HISWA-RECRON, Leusden www.hiswarecron.nl/agenda HISWA Symposium on Yacht Design and Yacht Construction 19 november t/m 20 november 2024 RAI Amsterdam (tijdens METSTRADE Show) www.hiswasymposium.com Jachthavensymposium 21 november 2024 RAI Amsterdam (tijdens METSTRADE Show) www.hiswarecron.nl/agenda Op 19 en 20 november is het 28e HISWA Symposium on Yacht Design and Yacht Construction. Algemene Ledenvergadering HISWA-RECRON 28 november 2024 Innstyle, Maarssen www.hiswarecron.nl/agenda DECEMBER Training Inspecteren van Tuigages aan Boord van Pleziervaartuigen (basis en herhaling) 10 december 2024 Rake Rigging, Medemblik www.hiswarecron.nl/agenda Meer bijeenkomsten Houd www.hiswarecron.nl/agenda in de gaten voor een actueel overzicht van evenementen, trainingen, vergaderingen en andere bijeenkomsten. 05 2024 | HISWA MAGAZINE 5

Dé specialist in de bouw van sanitaire units van hoge kwaliteit Maatwerk dat volledig aan uw wensen voldoet Volledige ontzorging van ontwerp tot sanitaire installatie Innovatieve milieu- en energiebewuste oplossingen Onderhoudsvriendelijke en duurzame materialen Units zijn schakelbaar, fl exibel en verplaatsbaar mobielbouw.nl biedt u nog veel meer informatie

uitgelicht Op Stapel 54 Laguna De 54 Laguna van Chaser Yachts is een jacht voor liefhebbers van snelheid en comfort. Dit motorjacht is ideaal voor dagtochten, maar vanwege de uitgebreide voorzieningen is een langer verblijf ook comfortabel. De goed uitgeruste buitenkombuis en de royale slaap- en badkamerfaciliteiten dragen daar aan bij. Het ruime zonnedek en het zwemplateau nodigen uit tot relaxen en plezier op het water. Verder zijn er veel zitopties: voor zowel zonnebaden als voor ontspanning in de schaduw. Ook op andere vlakken is de 54 Laguna aanpasbaar aan de wensen van de klant. Weinig onderhoud en eenvoudig om mee te varen sluiten de rij met voordelen van de 54 Laguna. www.chaseryachts.com Specificaties Lengte ............................................................ 16,50 m Breedte ............................................................4,26 m Diepgang ..........................................................0,62 m 05 2024 | HISWA MAGAZINE 7

nieuws Ondernemersnieuws In Memoriam: Peter Brussel, Algemeen Voorzitter HISWA-RECRON Met diep verdriet namen wij kennis van het overlijden van Peter Brussel, Algemeen Voorzitter van HISWA-RECRON. Peter was een inspirerende leider, een gedreven pleitbezorger van de watersport- en recreatie sector en bovenal een warm en oprecht mens. Peter trad eind 2013 aan als voorzitter van HISWA Vereniging met de missie om de organisatie te transformeren naar een ver nieuwende en moderne ondernemers vereniging. In 2019 leidde hij de fusie met de Vereniging RECRON. Als voorzitter van de fusieorganisatie HISWA-RECRON speelde hij een cruciale rol in de verdere ontwikkeling en professionalisering van de sector. Onder zijn leiding groeide de organisatie uit tot een krachtige vertegenwoordiger van de watersport en recreatie in Nederland, met een focus op kwaliteit, duurzaamheid, digitalisering, innovatie en samenwerking. Peter was niet alleen een strategische denker, maar ook een man van de praktijk. Met een groot gevoel voor ondernemerschap. Hij begreep de uitdagingen en kansen binnen de watersport- en recreatiesector en wist bruggen te slaan tussen ondernemers, beleidsmakers en het publiek. Zijn betrokken heid en toewijding maakten hem een gewaardeerd en geliefd bestuurder, zowel binnen als buiten HISWA-RECRON. Bovenal zullen we Peter herinneren als een persoon met een groot hart. Hij had altijd oog voor de mens achter het bedrijf en zette zich in voor de verbetering van het welzijn van iedereen in de sector. Zijn warme persoonlijkheid en oprechte interesse in anderen maakten dat hij intense en blijvende relaties opbouwde. Peter laat een grote leegte achter, maar zijn nalatenschap zal nog lang voelbaar zijn in de sector waar hij zo gepassioneerd voor werkte. Wij zijn dankbaar voor alles wat hij heeft betekend en zullen hem missen als collega en vriend. Onze gedachten gaan uit naar zijn familie en dierbaren in deze moeilijke tijd. Rust in vrede, Peter. Leerplatform WatersportHero gelanceerd WatersportHero is een gratis leerplatform speciaal voor de watersportleden van HISWA-RECRON. WatersportHero ondersteunt medewerkers bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Het gaat om het vergroten van kennis en vaardigheden door korte trainingen. Van technische kennis over onderhoud en reparatie tot klantgerichtheid en veiligheidsprocedures. WatersportHero biedt een breed scala aan cursussen die aansluiten bij de specifieke behoeften van de watersportsector. www.watersporthero.nl 8 HISWA MAGAZINE | 05 2024

HISWA-RECRON heeft 5 nieuwe leden 1. Yachtcharter BLY www.yachtcharterbly.nl 2. Rondvaartbedrijf Zilvermeeuw www.zilvermeeuw.nl 3. Santos Boats www.santosboats.com 4. Rentals Egmond www.rentalsegmond.nl 5. Vakantiepark So What www.bungalowparksowhat.nl Controle arbeidsinspectie bij jachtwerven Van oktober 2024 tot december 2025 voert de arbeidsinspectie controles uit bij scheeps- en jachtwerven. HISWA-RECRON is hiervan op de hoogte gesteld. Een belangrijk aandachtspunt is de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E). Deze moet actueel zijn en goed worden nageleefd, want de inspectie hanteert een streng beleid. Voor de watersportsector is ook een speciale RI&E beschikbaar. Daarin opgenomen zijn: een standaard vragenlijst, een bijbehorende handleiding en een standaardmodel voor het opstellen van een plan van aanpak. In het plan van aanpak kun je acties noteren die nodig zijn om de risico’s te beperken. Een ingevuld en actueel plan van aanpak voorkomt onder andere dat je aansprakelijk gesteld kunt worden voor bedrijfsongevallen. www.hiswarecron.nl/kennisbank Prinsjesdag 2024: belangrijke maatregelen voor de watersportsector Tijdens Prinsjesdag 2024 zijn belangrijke maatregelen aangekondigd voor de watersportsector. Het kabinet belooft arbeidsmarktverbeteringen, die meer flexibiliteit moeten bieden aan ondernemers. Daarnaast worden regels en lasten voor bedrijven verlicht, met extra financiering voor innovatie. Een cruciaal punt is het onderhoud aan de Nederlandse vaarwegen, wat de komende jaren wordt op - gepakt. Dit zorgt voor een betere infrastructuur voor watersportondernemers. Ook wordt de capaciteit van het elektriciteitsnet uitgebreid, wat meer ruimte biedt voor verduurzaming en technologische vernieuwing. Een zorgpunt voor de sector is de voorgenomen btw-verhoging op logies en sport, met uitzondering van kampeerplekken. HISWA-RECRON blijft lobbyen om deze verhoging te beperken en bood op 15 oktober een petitie aan de Vaste Kamercommissie Financiën aan. HISWA-RECRON blijft nauw betrokken bij de ontwikkelingen en benadrukt het belang van watersport en recreatie in het politieke debat. Alle inzet is gericht op een beter vestigingsklimaat en lastenverlaging voor de sector. www.hiswarecron.nl/lobby Nieuw: training Natuurinclusief Ondernemen Hoe krijg je meer natuur op je bedrijf? In de inspiratietraining Natuurinclusief Ondernemen leer je waarom het belangrijk is om de natuur een handje te helpen. Je krijgt voorbeelden van en praktische tips over het vergroenen van je binnen- en buitenruimte, het natuurinclusiever maken van je activiteitenaanbod en het communiceren met je klanten over jouw natuurinclusieve bedrijf als unique selling point. Na het maken van een scan van je bedrijf heb je een concreet plan om te starten met natuurinclusiever ondernemen. De training bestaat uit twee dagdelen en wordt op verschillende locaties aangeboden. Een incompany training is ook mogelijk. De training wordt verzorgd vanuit het Collectief Natuurinclusief. Dat heeft als doel: meer natuur in Nederland. HISWA-RECRON is hierbij aangesloten. Gasten van recreatie- en watersportbedrijven komen om te recreëren. Dit doen zij graag in een natuurlijke omgeving. www.hiswarecron.nl/agenda 05 2024 | HISWA MAGAZINE 9

LEISURE TAXATEURS NEDERLAND UW TAXATIE SPECIALIST IN LEISURE Leisure Taxateurs Nederland is gespecialiseerd in het professioneel taxeren van exploitatiegebonden recreatieen watersportbedrijven en onroerend goed in heel Nederland. www.leisuretaxateurs.nl +31 (0)85 488 35 80 info@leisuretaxateursnederland.nl DOUBLE COAT Dubbel UV HOOGSTE GLANS DOUBLE COAT DUBBEL UV geeft meer glans, meer bescherming en een hoger rendement. Gebruik Double Coat Dubbel UV wanneer hout een vernis met hoge glans en duurzame bescherming vraagt. De eenvoudige applicatie eigenschappen van Double Coat Dubbel UV leiden direct tot een professioneel resultaat. Voor meer informatie zie: www.doublecoat.nl.

nieuws Aanvraag doorvaart- en BHG-vignet Amsterdam uitgesteld De Gemeente Amsterdam past de ijkdatum aan voor de aanschaf van het doorvaartvignet en het BHG-vignet om in aanmerking te komen voor de overgangsregeling. De nieuwe ijkdatum wordt 1 april 2025. De ijkdatum voor de aanschaf van een doorvaartvignet stond eerst op 1 oktober 2024 om in aanmerking te komen voor de voorgestelde overgangsregeling. De ijkdatum van het BHG-vignet stond op 1 december 2024. De gemeente moet de ingediende zienswijzen nog moet behandelen. Het definitieve besluit en de Nota van Beantwoording wordt eind 2024 verwacht. HISWA-RECRON lobbyde flink voor het uitstel. “Dat er al voor 1 oktober een nieuw doorvaartvignet moest worden aangevraagd, zorgde voor veel onrust bij jachthavens en hun klanten”, zegt Gerdina Krijger, regiomanager bij HISWA-RECRON. “Dit hebben wij bij de gemeente aangegeven. Er zijn maar liefst 1.030 ziens wijzen met bezwaren ingediend op het beleidsvoornemen. Daarop moet nog een antwoord komen van de gemeente. Terwijl het beleid nog niet definitief is vastgesteld, was er wel een ultimatum gesteld voor de aanvraag. Dat kan natuurlijk niet.” www.amsterdam.nl/uitstootvrijvervoer Meld je aan voor het HISWA Jachtbouwsymposium De 28e editie van het International HISWA Symposium on Yacht Design and Yacht Construction, staat dit jaar in het teken van Modern Times. Dit toonaangevende symposium op het gebied van jachtontwerp en jachtbouw vindt plaats tijdens de METSTRADE Show in de RAI Amsterdam op 19 en 20 november 2024. Er is een inspirerend programma met presentaties van experts over AI-toepassingen in de maritieme industrie, ontwikkeling van lithiumbatterijen, parametrisch modelleren in jachtontwerp, nucleaire energie voor superjachten en duurzame productie van aluminium catamarans. Daarnaast kunnen bezoekers deelnemen aan een excursie naar het Marin, waarbij de nieuwe Seven Oceans Simulator centraal staat. Aanmelden via www.hiswasymposium.com Accijnsaanpassing HVO gestrand op EU-regelgeving Uit het onderzoek Propelling our future van ICOMIA bleek dat HVO100 een goede oplossing biedt aan vaartuigen waar een elektrische aandrijving niet passend is of aan vaartuigen die een goed functionerende diesel hebben. Technisch gezien zijn er geen nadelen. Prijstechnisch helaas wel, HVO100 is 5 tot 15 ct per liter duurder aan de pomp. In een gesprek met het Ministerie van Financiën maakte HISWARECRON zich sterk voor spoedige aanpassing van de accijnzen, zodat de schonere HVO voor dezelfde prijs of goedkoper dan fossiele diesel kan worden getankt. Helaas blijkt dat er bij de accijnzen geen onderscheid gemaakt kan worden tussen HVO en diesel. Accijnzen worden namelijk gekoppeld aan internationale productcodes waarbij diesel en HVO dezelfde code hebben. Waarschijnlijk pas in 2026 wordt HVO goedkoper dan diesel, omdat de doorrekening van CO2 Campagne werken in de watersport duurt voort In de watersportsector blijft de zoektocht naar goed opgeleid en gemotiveerd personeel gaande. HISWA-RECRON zet zich actief in om werkgevers en potentiële medewerkers met elkaar in contact te brengen, via verschillende online en offline kanalen. Tijdens de Watersport Carrièredagen op de HISWA te water 2024 konden bezoekers eenvoudig vacatures vinden via speciale vlaggetjes bij exposanten. De vlaggetjes gaven aan dat deze bedrijven op zoek zijn naar nieuwe medewerkers. Bezoekers maakten op deze laagdrempelige manier kennis met potentiële werkgevers in de sector. Daarnaast stond de Welkom op het Water-trailer op de beurs. In deze trailer, die door het hele jaar op diverse locaties aanwezig is, krijgen mensen de kans om de verschillende beroepen in de watersport te ontdekken. Bijvoorbeeld door het doen van een watersportberoepencheck. Verder draait op social media een campagne waarbij de sector aantrekkelijk wordt neergezet voor nieuwe medewerkers. De traffic daarvan leidt naar de goedbezochte vacaturepagina op hiswa.nl. -emissierechten niet voor HVO gelden. Oproep aan leden: plaats je vacatures op hiswa.nl Ben je lid van HISWA-RECRON en heb je een vacature? Plaats die dan gratis op hiswa.nl. Log hiervoor in bij je eigen bedrijfsprofiel via www.mijnhiswarecron.nl en klik bij Mijn Vacatures op Nieuwe vacature plaatsen. 05 2024 | HISWA MAGAZINE 11

Sterkenburg Yacht Brokers B.V., is een internationale-, beëdigde- en gecertificeerde makelaardij op het gebied van luxe motorjachten, gevestigd te Drimmelen. Wij zijn op zoek naar een: JACHTMAKELAAR Wij zoeken een dynamisch, commercieel en enthousiast persoon die bij voorkeur de markt kent en reeds ervaring heeft in de jachtmakelaardij. Functie-omschrijving: • Aanspreekpunt voor zowel particuliere- als zakelijke relaties • Adviseren van kopers en verkopers • Inventariseren verkoop- en koopwensen (internationale) clientèle • Opstellen van de daarbij behorende overeenkomsten • Het onderhouden van reeds bestaande – en het benaderen van nieuwe contacten • Algemene administratieve werkzaamheden Wat bieden wij: • Een zelfstandige functie in de altijd bewegende en fascinerende ‘motorbootwereld’ • Marktconforme arbeidsvoorwaarden Wat wij vragen: • Klantvriendelijke-, flexibele-, ondernemende- en doortastende instelling • VWO/HBO-opleidingsniveau • Goede uitdrukkingsvaardigheid (zowel schriftelijk als mondeling) in de Nederlandse, Engelse, Duitse en/of Franse taal • Representatieve-, creatieve- en oplossingsgerichte houding Spreekt deze functie je aan? Stuur dan je motivatiebrief en C.V. naar: Sterkenburg Yacht Brokers B.V. T.a.v. de heer H.G. Sterkenburg Nieuwe Jachthaven 6 4924 BA Drimmelen T. 0162-685722 E. r.sterkenburg@sterkenburgyachtbrokers.nl Bezoek ons: METS stand 05.760 De keuze van professionals www.roodberg.com The Original

nieuws Druk bezochte kennissessie over wanbetaling liggeld Hoe zit het proces van het in beslag nemen van boten bij wanbetaling van liggeld eruit? Edwin Slager, Van Emstede & Slager Advocaten (Kennispartner van HISWA-RECRON), lichtte tijdens een drukbezochte kennissessie op 24 september jl. de stappen toe die nodig zijn om een boot in beslag te nemen als er niet betaald wordt. Was je niet bij deze kennissessie, maar wil je er wel meer over weten, lees dan verder op pagina 21. In de Vraag & Antwoord-rubriek legt Edwin uit wat dit proces inhoudt, welke juridische aspecten erbij komen kijken en hoe je als jachthaven dit effectief kunt aanpakken. Barry Madlener, Minister van Infrastructuur en Waterstaat Lancering Programmaraad Jachtbouw en Waterrecreatie Op initiatief van HISWA-RECRON besloot minister Harbers vorig jaar tijdens een bedrijfsbezoek aan Mulder Yachts om een programmaraad voor de jachtbouw- en watersportsector op te richten. Zijn opvolger, minister Madlener (voormalig kajuitjachtzeiler), steunt dit plan. Op 1 oktober jl. vond de eerste bijeenkomst plaats met 60 deelnemers. De watersportsector was goed vertegenwoordigd door HISWA-RECRON, het Watersportverbond en de Toerzeilers. In werksessies werden thema’s als nautische infrastructuur, duurzaamheid en veiligheid besproken. Een stuurgroep gaat halfjaarlijks rapporteren aan de minister, waarmee de pleziervaart en watersportsector beter op de agenda komen. AI centraal op Jachthavensymposium De 12e editie van het Jachthavensymposium - een succesvolle samenwerking tussen METSTRADE Show en HISWA-RECRON - is op donderdag 21 november 2024 in de RAI Amsterdam. Het symposium richt zich op de rol van AI (Artificiële Intelligentie) voor jachthavens in Nederland en biedt volop inspiratie. Erik van der Stouwe van Waterrecreatie Nederland houdt een presentatie over boottellingen en het meten van de bezettingsgraad van havens, allebei door middel van AI. Matthijs Akkenaar van SkillsTown legt uit hoe AI werkt en hoe een jachthaven AI kan inzetten. Daarnaast is er een update van relevante dossiers van HISWA-RECRON. Op verzoek van veel leden vindt het symposium dit jaar ‘s ochtends plaats. Na de lunch is er dan gelegenheid om de beurs METSTRADE Show te bezoeken. Twee nieuwe collega’s bij HISWA-RECRON HISWA-RECRON stelt graag twee nieuwe collega’s aan je voor. Nieuwe regiomanager Shavonne Korlaar Shavonne Korlaar startte op 1 augustus jl. als regiomanager voor Gelderland en Utrecht. Shavonne woont in Nijkerk en heeft een achtergrond in recreatie en toerisme. Voorheen werkte zij als beleidsadviseur recreatie en toerisme bij de gemeente Voorst. In haar nieuwe rol bij HISWA-RECRON zet zij zich in voor de ondernemers in Gelderland en Utrecht. “Met een team ervoor zorgen dat gasten de veelzijdigheid van onze provincies kunnen ontdekken, geeft mij enorm veel energie”, zegt Shavonne. Aanmelden via www.hiswarecron.nl/jachthavensymposium. Nieuwe projectleider human resources voor de watersport Marjolein Posthumus startte op 1 september jl. als projectleider HR voor de watersportsector. Ze heeft uitgebreide ervaring op personeelsgebied binnen het MKB en richt zich op het ondersteunen van ondernemers vragen op het gebied van human resources (HR), vooral van leden die onder de HISWA-cao vallen. Zij ondersteunt ondernemers op het gebied van personeelsbeleid en biedt hierbij advies en begeleiding. Bijvoorbeeld bij het vastleggen van personeelsbeleid, voorbeeldcontracten en protocollen voor verzuim en verlof. “Plezier en enthousiasme in het verbinden van mensen is wat mij kenmerkt”, vertelt Marjolein. Beide collega’s staan klaar om kennis te maken en ondernemers in hun werkgebieden te ondersteunen. www.hiswarecron.nl/medewerkers 05 2024 | HISWA MAGAZINE 13

column Thema: METSTRADE Show METSTRADE Show blijft groeien Met de METS 2024 voor de deur is dit het moment om vooruit te kijken. Wat kunnen we verwachten, wat is er nieuw en wat wordt met succes geprolongeerd? ‘De Mets’ is sinds 1988 de grootste B2B-beurs voor de wereldwijde watersportindustrie. Tekst: Klaas Wiersma Naast de reguliere beursactiviteiten breidt de METSTRADE Show uit. Het wordt meer en meer een mondiale ontmoetingsmoment voor organisaties. Zoals bekend komen de vertegenwoordigers van alle watersportbrancheorganisaties wereldwijd samen op de ICOMIA-conferentie. Was het Super Yacht Forum al 30 jaar onderdeel van de week, nu heeft ook het Yacht Racing Forum zijn weg gevonden naar Amsterdam. METS evolueert naar Amsterdam Leisure Marine Industry Week. Twee beurzen Met directeur Niels Klarenbeek en exhibition manager Patricia Becker kijken we naar de derde week van november. Becker is degene die zorgt dat de beurs er straks daadwerkelijk staat, samen met een team van 18 medewerkers. Voor het onlangs overgenomen Super Yacht Forum werken nog eens zes personen. Klarenbeek is zelf sinds 2020 betrokken bij de beurs. “Ik ben als eindverantwoordelijke in deze periode meer bezig met de ontwikkelingen op de lange termijn. Eigenlijk organiseren we altijd twee beurzen tegelijk, de komende en die van over een jaar.” Krap in het jasje METS groeit en groeit. Waren er in 2023 nog 1.400 exposanten, dit jaar zijn er honderd bij gekomen en is de beurs opnieuw helemaal uitverkocht. Voor 2025 staat dan ook in de planning om de laatste hal, hal 8, ook te benutten. Iets wat tot nu toe nog niet nodig was. “Ik heb nog gevraagd of we daarna het dak op kunnen”, grapt Klarenbeek. Maar hij maakt zich voorlopig geen zorgen. “Met betere efficiency kunnen we nog flink groeien, mocht dat nodig zijn. Voorlopig blijven we in dit gebouw.” Verhuizen naar een grotere beurslocatie ligt ook om een andere reden niet voor de hand. De METSTRADE Show is een van de eigen titels van Amsterdam RAI. Drie pijlers Becker legt uit dat METSTRADE stoelt op drie pijlers: 1. Emerging technologies 2. Sustainability 3. Accessibility and inclusion Emerging technologies Opkomende technologie is het meest inspirerende onderdeel van de beurs. Voor het derde jaar wordt bijvoorbeeld de Next Generation Propulsion Zone ingericht met al het nieuwe op het gebied van elektrische voortstuwing, waterstofoplossingen en batterijmanagement. Elk jaar worden hier weer grote technologische stappen gemaakt. Maar ook het Start Up Pavilion is terug. Vorig jaar wist Yachting Ventures hier een bruisend eiland van nieuwe technologieën en creatieve oplossingen neer te zetten. Tijdens het pitching event presenteerden startende ondernemers hun uitgewerkte plannen aan de hand van modellen en mooie brochures. En niet zonder succes! Maar liefst twee startups vonden op de beurs financiering voor hun idee. De winnaar van vorig jaar, Zparq, staat dit jaar als reguliere exposant op de beurs. “Je kunt natuurlijk maar een jaar ‘start-up’ zijn”, licht Becker lachend toe. Ook het succesvolle Foiling Pavilion wordt geprolongeerd. Het Niels Klarenbeek en Patricia Becker. 14 HISWA MAGAZINE | 05 2024

Women’s Yachting Awards. Er moet meer aandacht naar meer vrouwen in de branche. Nieuw op de beurs zijn de paviljoen heeft maar liefst twintig exposanten en bij kennissessies wordt ingegaan op technische aspecten van het foilend varen. Sustainability Het thema duurzaamheid is merkbaar over de hele beurs. Bijna elke exposant doet wel iets op het gebied van duurzaamheid. De uitdaging is om ook de juiste erkenning te krijgen voor duurzame inspanningen. Zo was er bij de bouw van superjachten soms sprake van groene claims die niet altijd voldoende onderbouwd waren. Het antwoord kwam van The Water Revolution Foundation met Life Cycle Assessment: het beoordelen van de gehele levenscyclus van een jacht. Niet alleen de uitstoot bij gebruik wordt bekeken, ook de milieubelasting van alle bouwmaterialen, het transport ervan en natuurlijk de uiteindelijke sloop van een boot wordt meegenomen. “Van de superjachtbouwers zijn er nu twintig LCA-gecertificeerd”, licht Klarenbeek toe. Ook bij de ICOMIA-besprekingen staat dit onderwerp op de agenda, zij het in een andere vorm. Accessibility and inclusion Toegankelijkheid en inclusie, dit is een breed gebied. Nog altijd stromen young professionals (jonger dan 35 jaar) uit naar andere branches. Jonge mensen waar de jachtbouw- en watersportsector om zit te springen. In de Young Professionals Club & Career Zone organiseert de Britse organisatie Marine Recourses De Young Professionals Club & Career Zone. 05 2024 | HISWA MAGAZINE 15

Stand 05.761 Komt u ons bezoeken? Van ontwerp tot realisatie DE SPECIALIST IN HAVENINRICHTING (038) 303 03 15 • info@w2support.com • www.w2support.com

Thema: METSTRADE Show workshops en trainingen. Dit jaar zijn er ook HR-medewerkers van Feadship op zoek naar jong personeel, de werf heeft maar liefst 130 vacatures in de aanbieding. Inclusie heeft betrekking op de participatie van vrouwen in de branche. Er lijkt maar weinig aandacht te bestaan voor het feit dat 80 procent uit mannen bestaat in de branche. Nieuw zijn de Women’s Yachting Awards, gepresenteerd door Yacht Femme. Er zijn inmiddels 60 genomineerden voor deze prijs. ‘Start in hal 13’ Klarenbeek heeft ook nog praktische tips voor een bezoek aan de beurs: “Begin je dag in hal 13, de verbindingszone tussen de twee hallencomplexen. Hier vind je de Dame Awards, het METSTRADE-theater en de Next Gen Propulsion Zone. Dit is echt het epicentrum van kennis en innovatie. Natuurlijk is het verstandig om vooraf afspraken te plannen met exposanten die je wilt spreken. Maar houd in je agenda ook ruimte voor spontane ontmoetingen, laat je inspireren.” In hal 13 worden alle DAME Awards tentoongesteld. Wat speelt er bij de ICOMIA-commissies? Medewerkers van HISWA-RECRON volgen alle ontwikkelingen op de beurs uiteraard met grote interesse. Maar tijdens de beurs vinden ook bijeenkomsten plaats van de International Council of Marine Industry Associations (ICOMIA). Deze internationale koepel van watersportbrancheorganisaties zoals HISWA-RECRON, biedt door haar schaal grote voordelen voor landelijke brancheorganisaties. Gedurende het hele jaar wordt er digitaal vergaderd in vijf verschillende commissies. Naast deze commissies zijn er tien kleinere groepen die over minder prominente onderwerpen vergaderen. Meerdere keren per jaar treffen de leden elkaar, zoals tijdens de METSTRADE Show. Dynamisch statistiekboek Volgens Jeroen van den Heuvel, adjunct-directeur Jachtbouw en Watersport bij HISWA-RECRON, spelen er een aantal interessante zaken in de commissies. Zo produceert de commissie Market Intelligence elk jaar een statistiekboek. De cijfers in dit boekwerk zijn van grote waarde voor ondernemers. HISWA-RECRON koopt het jaarlijks af voor de leden die er vervolgens gratis gebruik van kunnen maken. Van den Heuvel: “Deze cijfers worden opgeleverd door alle landen. Bij sommigen gaat dat heel vlot, cijfers uit Amerika bijvoorbeeld zijn binnen twee maanden beschikbaar. Maar er zijn ook landen, zoals Italië, waar de overheid de cijfers eerst moet goedkeuren met enorme vertraging tot gevolg. Om dat laatste te omzeilen werken we nu aan een dynamisch statistiekboek waarbij we dus niet hoeven te wachten tot de laatste cijfers binnen zijn.” De Technical Commitee bespreekt technische regelgeving. Vooral definities zijn lastig: is een foilend vaartuig een pleziervaartuig of een draagvleugelboot? Definities De Technical Committee bespreekt technische regelgeving. Droge kost maar daardoor niet minder relevant. De nieuwe Richtlijn Pleziervaartuigen van de Europese Commissie zal niet voor 2030 klaar zijn. Ondertussen zijn de ontwikkelingen op het water bijna niet bij te houden. Definities van bepaalde boten lopen achter op de werkelijkheid. Is een foilend vaartuig bijvoorbeeld een pleziervaartuig of een draagvleugelboot? Ook de definitie van een refit is van groot belang. Van den Heuvel: “Na een refit zou een jacht opnieuw een CE-certificaat moeten krijgen als er iets is gedaan met de stabiliteit. Maar waar ligt de grens? Als er aan bakboord een schroef wordt ingedraaid en aan stuurboord niet? Wij zoeken naar een geschikte standaardformulering en bepleiten die bij Europese Commissie.” Vervolg op Ricardo-onderzoek Michaël Steenhoff, manager jachtbouw en jachtservice bij HISWA-RECRON, schreef al eerder over het Ricardo-rapport, een groot onderzoek waarbij per voortstuwingssysteem het Global Warming Potential is berekend. Er wordt een vergelijking gemaakt met diesel, HVO, hybride-elektrisch, accu-elektrisch en waterstof. Van alle brandstoffen is weer voor negen types vaartuig berekend wat de klimaatimpact zou zijn. Tijdens de bijeenkomst van de Milieu en Technische Commissie bespreken commissieleden vervolgstappen op het Ricardorapport. Zoals een Life Cycle Assessment - tool voor de recreatievaart. Een rekenmethode waarbij alle levensfases van een boot worden meegenomen om te komen tot een totale footprint. Steenhoff: “Het ontwikkelen van deze tool is een complexe zaak. In Nederland bouwen wij bijvoorbeeld veel one-off-boten of boten in kleine serie. De tool moet daarop zijn toegespitst: niet te ingewikkeld en niet te duur om uit te voeren. Grotere werven kunnen zich veroorloven om een technisch bureau in te schakelen, voor kleine ondernemers wordt dat veel te duur.” Het is bekend dat er vanuit de overheid een herziening komt op richtlijnen rond dit onderwerp. Deze herziening zal een stevige milieucomponent hebben; deze tool is bedoeld om daar beter op voorbereid te zijn. 05 2024 | HISWA MAGAZINE 17

techtalk Aanscherping Wet Pleziervaartuigen: bedreiging voor jachtwerven? Er zijn voorstellen om de reikwijdte van de Richtlijn Pleziervaartuigen - in Nederland vertaald in de Wet Pleziervaartuigen - te verbreden met de verplichting om na een aanpassing van een pleziervaartuig een CE-herkeuring uit te voeren. HISWA-RECRON maakt zich ernstig zorgen hierover. Het kan namelijk betekenen dat al bij een geringe technische aanpassing - zoals het plaatsen van zonnecellen - de gehele boot opnieuw gekeurd moet worden. Tekst: Michaël Steenhoff Nu is het zo geregeld dat bij een grote aanpassing waarbij bijvoorbeeld de stabiliteit wordt beïnvloed, een herkeuring noodzakelijk is. Ook wel bekend als Major Craft Conversion (MCC). Een dergelijke herkeuring wordt een Post Construction Assessment (PCA) genoemd. Aangezien ingrijpen op de stabiliteit een belangrijk veiligheidsrisico met zich kan meebrengen, is een herkeuring goed te rechtvaardigen en in het belang van de consument én de ondernemer. Maar het kan niet zo zijn dat bij het uitvoeren van regulier onderhoud of een refit - waarbij niet aan de essentiële (veiligheids)eisen wordt getornd - een PCA nodig is. Waarbij ook niet op voorhand vast te stellen is of een dergelijke PCA bijdraagt aan het verhogen van de veiligheid. Geen goed idee Waarom is uitbreiding van de reikwijdte van de PCA nog meer geen goed idee? • Als een boot jaren eerder CE-gekeurd is, is het lastig bij latere wijzigingen de toen geldende normen en benodigde documenten boven tafel te krijgen. 18 HISWA MAGAZINE | 05 2024

Kleine technische aanpassingen moeten niet leiden tot een herkeuring. De motivatie om een PCA verplicht te stellen moet gebaseerd zijn op een goede risico-analyse. • De definitie van een Major Craft Conversion is niet helder omschreven. • Een aanscherping van de voorwaarden die een PCA verplichten, creëert een hoge drempel bij bedrijven die reparatie en onderhoudswerkzaamheden uitvoeren. In sommige gevallen leidt dat namelijk tot overname van de productaansprakelijkheid over de gehele boot. • Vanuit de voorgaande overweging kan dit aanleiding geven tot het stoppen van bedrijfsactiviteiten door toenemende kosten en aansprakelijkheid. En gebruikers ertoe stimuleren de gewenste aanpassingen zelf uit te voeren zonder voldoende kennis van zaken met alle mogelijke veiligheidsrisico’s van dien. • Een PCA moet zich beperken tot de aangebrachte aanpassingen en niet van toepassing zijn voor het gehele vaartuig. • Vanuit duurzaamheidsoverwegingen moet het onderhouden en upgraden van een pleziervaartuig juist bijdragen aan een verlengde levensduur. De voorgenomen aanscherping van de reikwijdte van een PCA heeft het tegenovergestelde effect. Het brengt eigenaren ertoe om hun boot sneller ‘end of life’ te verklaren. De motivatie om een PCA verplicht te stellen moet gebaseerd zijn op een goede risico-analyse met betrekking tot de gewenste aanpassingen. Op basis van wat er nu voorgesteld wordt, leidt dit tot hogere kosten zonder dat de consumentenveiligheid hiermee is gediend. Classificatiemodel HISWA-RECRON, ICOMIA (internationale koepel) en EBI (Europese koepel) stellen voor om de randvoorwaarden wanneer een PCA nodig is beter te definiëren. Dit kan in de vorm van een vast te stellen lijst van ‘grote’ en ‘kleine’ modificaties. De lijst moet gebaseerd zijn op de mate van effect van een (technische) aanpassing aan een vaartuig. Hiervoor is een classi ficatiemodel opgezet waarbij wordt gekeken naar de aard van de modificatie en de technische know-how die hiervoor nodig is. Dit voorstel loopt van kleine aanpassingen (met geen effect voor de veiligheid, die de consument zelf kan uitvoeren) tot grote aanpassingen waarvoor een gedeeltelijke of gehele PCA noodzakelijk is. Verder ligt er een voorstel voor andere maatregelen om de veiligheid van consumenten te verhogen. Zoals een systeem waarin consumenten inzicht krijgen wanneer bij welke aanpassing(en) professionele uitvoering noodzakelijk of aanbevolen wordt. Het is van groot belang voor bedrijven dat er maximale juridische zekerheid is ten aanzien van de aansprakelijkheidsrisico’s die gepaard gaan met voorgenomen uitbreiding van de PCA. Daarom is het belangrijk dat wijzigingen in de pas lopen met de herziening van de Richtlijn Pleziervaartuigen die is voorzien in 2027/2028 om dit te kunnen garanderen. Dit onderwerp stond centraal tijdens de TechTalk Live op 17 oktober jl. In het voorjaar van 2025 vindt er weer een nieuwe TechTalk Live plaats. Hou www.hiswarecron.nl/agenda in de gaten. 05 2024 | HISWA MAGAZINE 19

ICY Marina Management Draadloos beheer van uw jachthaven ICY Marina Management is een cloud-based systeem waarmee u de ligplaatsen en eventueel aanvullend campingplaatsen of vakantiewoningen op afstand kunt beheren. Het systeem heeft een zeer korte terugverdientijd doordat de effi ciëntie van uw onderneming verbetert en u energie bespaart. Waarom ICY Marina Management • Energieverbruiken uitlezen • Ampèrelimieten instellen • Verbruikslimieten instellen • Prepaid tegoeden instellen • Stroom aan/uit op basis van boeking Stroomzuil en watertapautomaat ICY levert stroomzuilen die volledig voorgemonteerd zijn met modules, controllers, schakelautomaten en aardlekautomaten. Alles volgens de modernste standaarden en richtlijnen. De zuilen zijn verkrijgbaar in diverse maten en zijn geheel naar uw wens modulair in te richten. Ook voor tapautomaten kunt u bij ons terecht. Volledig uitgerust met een haspel met slang. App ICY Marina Management wordt geleverd met eenvoudig te gebruiken software en een smarphone app. De app biedt, indien u dit wenst, ook de mogelijkheid voor uw gasten om in te loggen, zodat ze hun verbruik in de gaten kunnen houden en de stroom op hun ligplaats in of uit kunnen schakelen. Bezoek ons op de Recreatievakbeurs, zodat we alle mogelijkheden kunnen toelichten voor uw bedrijf. en voor uw bedrijf. www.icy.nl Meer weten? Scan de code, vul het formulier in en wij nemen vrijblijvend contact met u op. Energiebesparend en effi ciëntieverhogend

vraag & antwoord column Vraag van een lid van HISWA-RECRON Mag ik een ‘weesboot’ in mijn jachthaven bij wanbetaling verkopen? Jeroen van den Heuvel Antwoord Ja, de HISWA Algemene Voorwaarden Huur en Verhuur Lig-en/of Bergplaatsen bieden hiervoor een mogelijkheid. Het moet dan wel gaan om een boot met een waarde van minder dan 10.000 euro, maar dat is bij een weesboot meestal het geval. Zorg in elk geval voor een taxatie en/of leg de staat van de boot vast door middel van foto of film. Je handelt vervolgens zo: 1. Versturen van aanmaning Als de klant de factuur niet betaalt, verstuur je een aanmaning. Eventueel gaat daar een vriendelijk herinnering aan vooraf. Om de boot zelf te mogen verkopen, moet je de aanmaning aangetekend versturen. Een voorbeeld: Geachte heer/mevrouw, U heeft de factuur d.d. …… niet binnen de overeengekomen tijd van 14 dagen na factuurdatum betaald en u verkeert om die reden in verzuim. Ik stel u hierbij kosteloos in de gelegenheid de factuur alsnog te betalen binnen 14 dagen nadat u deze e-mail/brief heeft ontvangen, bij gebreke waarvan ik aanspraak maak op vergoeding van de wettelijke rente over het factuurbedrag vanaf 15 dagen na de factuurdatum en aanspraak maak op vergoeding van de buitengerechtelijke incassokosten conform de staffel BIK ad € …. De HISWA Algemene Voorwaarden eisen het niet als voorwaarde voor de verkoop van de boot, maar het is raadzaam om in de aanmaning te vermelden dat - de boot na zes maanden wordt verkocht als er dan nog niet is betaald en - dat een retentierecht op de boot wordt uitgeoefend. Dit maak je kenbaar door een bordje aan de boot te bevestigen waarop staat dat een retentierecht wordt uitgeoefend. Leg de boot ook aan de ketting en maak foto’s ervan. Uit het oogpunt van klantvriendelijkheid kun je deze twee aanzeggingen ook in een tweede brief of e-mail versturen. 2. Aanmaning per deurwaardersexploot Als na zes maanden de klant nog niet heeft betaald dan moet je als ondernemer de klant per deurwaardersexploot opnieuw aanmanen om het verschuldigde bedrag binnen 21 dagen te betalen. Als daarna nog niet wordt betaald, dan heb je het recht om de boot te verkopen. Als je op geen enkele wijze de eigenaar van de weesboot kunt achterhalen, dan geldt op grond van artikel 5:4 van het Burgerlijk Wetboek: Hij die een aan niemand toebehorende roerende zaak in bezit neemt, verkrijgt daarvan het eigendom. N.B. Een andere mogelijkheid om van de weesboot af te komen, is de gang naar de rechter, gevolgd door een vonnis en verkoop via een deurwaarder. Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Van Emstede & Slager Advocaten, Kennispartner van HISWA-RECRON, www.vanemstedeslager.nl. Adjunct-directeur Jachtbouw en Watersport Deze column schrijf ik tijdens het gekrakeel rond de Miljoenennota. Het deed me terugdenken aan de columns van Rosanne Hertzberger in de NRC. Hoewel ik haar conclusies niet altijd deelde, was ik elke week wel nieuwsgierig naar haar bombardement van argumenten om een onderwerp te fileren. Inmiddels is Hertzberger lid van de Tweede Kamer. Van opiniemaker naar beleidsmaker. Gevangen in de fractiediscipline van Omzigt’s NSC is er geen ruimte voor prikkelende standpunten van een individueel Kamerlid. Jammer. De vier coalitiepartijen spreken over dualisme tussen het Kabinet en de Tweede Kamer. Of Nederland daardoor beter en effectiever bestuurd wordt, valt nog te bezien. Het geeft in ieder geval wel ruimte aan de partijleiders om hun populistische koers voort te zetten. Met het Kabinet, met eigen ministers, als schietschijf. Het geeft te denken over de rol van HISWA-RECRON. We zijn mede-beleidsbepalers. We komen met keurige voorstellen, goed en gedegen onderbouwd, en pogen daarmee te overtuigen. Vaak met succes, zodat onze leden kunnen blijven ondernemen. De realiteit voorop, als betrouwbare partner van wetgever. Maar als we de keurige veren afschudden en, verwijzend naar gewenst dualisme, minder de realiteit meenemen in onze voorstellen, moeten we onze standpunten bijstellen. Niet meteen reëel, maar wel echt gewenst. Bijvoorbeeld: Schaf het Klein Vaarbewijs af Er loopt een onderzoek naar de effectiviteit van het Klein Vaarbewijs. De overheid verwijst daarbij naar de ongevallencijfers. Wij lezen echter: ongevallen door technische problemen en door wangedrag. Daar helpt geen vaarbewijs tegen, welk niveau je er ook aan geeft. Schaf toeristenbelasting af Gemeenten zien toeristen als melkkoe. Logisch, de toerist kan namelijk niet stemmen in de betreffende gemeente, en daarmee lijkt het een electorale ongevaarlijke beslissing. Het is van de zotte dat we binnenlandse toeristen extra laten betalen voor binnenlandse bestedingen. Schaf de Wet Pleziervaartuigen af De CE-regelgeving geeft grote groepen ambtenaren werk, maar in de afgelopen 25 jaar zijn de jachten er niet veiliger op geworden. De handel regelt de kwaliteit zelf wel, er is vakmanschap genoeg. De wet leidt nu alleen maar tot administratieve rompslomp. En tot geschillen over wel of niet precies voldoen aan de regeltjes. Lekker deze afschaffingen, maar de politieke werkelijkheid zal helaas anders zijn. 05 2024 | HISWA MAGAZINE 21

Santos Boats: winnaar Startup Award jachtbouw column ‘Techniek en ondernemerschap ideale leerschool’ Dorus Groen, mede-oprichter en mede-eigenaar van Santos Boats uit De Kwakel, won tijdens de verkiezing Boot van het Jaar de Startup Award. Zijn eerste boot Santos One was pas net af voor de presentatie op HISWA te water in Lelystad. Tekst: Lisette Vos In het juryrapport van de verkiezing Boot van het jaar 2024 staan lovende woorden over het eerste ontwerp van het jonge bedrijf Santos Boats: een duurzame en onverwoestbare boot voor een breed publiek die makkelijk en stil door de wateren vaart. Dorus Groen (30), ontwerper van de sloep, is meer dan trots op de prijs. ‘Je begint met niets en dan win je met je innovatieve ontwerp. Naar mijn weten is dit de eerste keer dat een jachtbouwer de Startup Award wint.’ Dorus is vanaf zijn geboorte op het water te vinden. Het gezin, waarin hij opgroeide, maakte vaartochten op een klassieke platbodem. Al op zesjarige leeftijd schetste hij boten op een kladblokje. ‘Varen is de leukste vakantie die er is. Techniek vond ik toen al interessant. Ik wilde bijvoorbeeld weten hoe lang en breed een boot was, welke motor de boot had. Ik keek vaak in een groot boek met zeilboten van mijn vader. Ik tekende als een botenbouwer in spé mijn eerste bootjes.’ Commerciële blik Voor de lancering van de Santos One op HISWA te water in september legde Dorus een lange weg af. Tijdens het tweede jaar van de hbo-opleiding Werktuigbouwkunde testten hij en zijn medeDe oplossing: een sloep die met de techniek rotatiegieten wordt gebouwd. studenten zijn eerste bootontwerp in het onderzoeksinstituut Marin. Daarna zette hij boten tijdelijk in de koelkast. Tijdens de opleiding maakte hij een uitstap naar de accutechnologie van elektrische scooters. Aan de Hogeschool van Amsterdam volgde hij de minor Ondernemerschap. Dorus is op de eerste plaats techneut, maar leerde met een commerciële blik naar technische oplossingen te kijken. ‘Je moet je altijd afvragen of een product dat je ontwikkelt meerwaarde heeft voor de klant. Is er een markt voor? Wat is je businessmodel? Kun je meer doelgroepen bedienen? Voor mij was de combinatie van lessen in techniek en ondernemerschap de ideale leerschool.’ Rotatiegieten Zijn eerste boot – een aanpassing van zijn ontwerp op school – kwam uit een 3D-printer. Een investeerder uit Aalsmeer had interesse in de aluminium sloep, maar het productieproces (lasDorus Groen. 22 HISWA MAGAZINE | 05 2024

Testen van de Santos One. techniek) maakte de offerte te duur. Dorus bedacht een oplossing: een sloep die met de techniek rotatiegieten wordt gebouwd. Over de grens vond hij een bedrijf dat een mal voor zijn ontwerp kon maken. De investeerder had vertrouwen in zijn verhaal en stapte als mede-eigenaar in Santos Boats. De Santos One – gebouwd van HPDE én met een duurzame aandrijving – is een sloep voor particulieren, verhuur én bedrijven. ‘We hebben goed nagedacht over voor wie we de boot maken. HDPE is duurzaam en slijtvast. Dat vraagt om minder onderhoud. De aandrijving is elektrisch en stil. Op de boot van 5,5 meter is ruimte voor acht passagiers. Zo is de sloep ook aantrekkelijk voor bijvoorbeeld hotels en restaurants die iets extra’s aan hun klanten willen bieden.’ In een sneltrein Als jonge ondernemer steekt Dorus veel tijd en energie in zijn bedrijf. De dagen zijn te kort. De avond voor de presentatie op de HISWA te water testten Dorus Groen en zijn bemanning nog de Santos One op het water. ‘We zitten in een sneltrein. Alles gaat anders dan je vooraf denkt. Heel spannend. Maar ik vind het leuk om steeds weer creatieve oplossingen te bedenken. Hoe mooi is het om de reacties op de HISWA te water te horen. En de Startup Award is fantastische PR.’ Boot delen Santos Boats bouwt dit jaar 20 exemplaren van de Santos One. Dorus heeft sinds kort twee medewerkers in dienst voor onder meer planning en techniek. En hij is lid geworden van HISWARECRON. ‘Ik ben goed in de creatieve kant van het verhaal, anderen zijn weer beter in planning en sales. Ik ben nu eigen baas, met personeel. Ik kan de hulp van HISWA-RECRON goed gebruiken.’ Dorus blijft hard werken én dromen. ‘Een boot delen wordt steeds gebruikelijker. Of je nu een boot huurt bij een bedrijf, gaat varen met je collega’s op een boot van het bedrijf, of de buurman die de boot aan de straat verhuurt. We ontwikkelen innovaties die het delen van de boot in de nabije toekomst alleen maar makkelijker maakt. Mijn valkuil is dat ik steeds nieuwe ideeën heb en altijd alles tegelijk wil. Maar nu eerst op vakantie met mijn vriendin.’ We ontwikkelen innovaties die het delen van de boot in de nabije toekomst alleen maar makkelijker maakt. 05 2024 | HISWA MAGAZINE 23

Nautische advocaten legal support in stormy times Van Emstede & Slager Advocaten nautical lawyers | HISWA-RECRON Kennispartner Emmalaan 9, 1075AT Amsterdam +31 (0)20 675 94 94 | edwin@vanemstedeslager.nl www.nautische-advocaten.nl Sinds 1987 gespecialiseerd in juridische kwesties waarmee de ondernemer in de waterrecreatiebranche geconfronteerd kan worden, daaronder begrepen algemene voorwaarden, bouw en verkoop van vaartuigen, reparatie/renovatie, jachthaven- en jachtverhuurkwesties, het opstellen van diverse contracten én incasso. Vele leden van HISWA-RECRON en de Nederlandse Jachtbouw Industrie kozen Van Emstede & Slager Advocaten reeds als hun huisadvocaat. 12 - 14 NOVEMBER 2024 Wij staan voor u klaar! PLAATS UW VACATURE IN HISWA MAGAZINE HISWA magazine magazine voor 04 | augustus 2024 | jaargang 31 de watersportbranche Evenementenhal Hardenberg Ook dit jaar staan wij op de Recreatie Vakbeurs. Bezoek onze stand 601 en laat u verrassen door ons actuele aanbod! DÉ RECREATIE BEDRIJFSMAKELAAR HISWA te water Update Nederlandse jachtbouw Verwerking van composiet boten Nieuwe eigenaar bij BestBoats Neem contact op met Martijn Penning T +31 (0)314 - 355 826 E martijn@dock35media.nl I www.dock35media.nl

Een verfrissende watersportbeurs! Boot Holland is dé Indoor watersportbeurs van Nederland. Vaar mee op de nieuwe koers van Boot Holland 2025 en laat je verrassen door de grote diversiteit aan innovaties in de watersportwereld. Kijk voor meer informatie op www.boot-holland.nl. Schrijf je in en verzeker je van deelname! 5 t/m 9 maart 2025 www.boot-holland.nl WTC EXPO Leeuwarden

het portret rubriek Alwin Theuns In de rubriek Het Portret zetten we een persoon in de spotlights die op dat moment in de actualiteit is of verband houdt met het thema. In dit nummer is dat Alwin Theuns, directeur/eigenaar bij Theuns Jacht Techniek. Tekst: Liane Jansen Van harte met je jubileum: Theuns Jacht Techniek bestaat dit jaar 40 jaar. Welke ontwikkeling heeft jouw bedrijf in die vier decennia meegemaakt? “Ik ben geboren aan boord van een binnenvaartschip. Daar werd alles wat maar met water te maken had met de paplepel ingegoten. Al van jongs af aan interesseerde ik mij voor de technische kant van zaken. Toen mijn ouders in 1978 aan de wal gingen en een jachthaven begonnen, kon ik mijn ei volledig kwijt. Altijd was ik aan boord van de boten te vinden en daarin maakte ik mij alles eigen. Ik volgde vele cursussen en breidde mijn werkzaamheden steeds verder uit. Denk aan laswerk aan jachten, inbouwen van volledige boordsystemen, inbouwen van hoofdmotoren, gasinstallaties, boeg- en hekschroeven, expertisewerkzaamheden en adviseren bij aan- en verkoop.” Waarom ben je verhuisd naar een nieuw onderkomen? “Voorheen werkte ik vooral veel in mijn eigen jachthaven, Jachthaven Scharloo. Maar een paar jaar geleden heb ik grond gekocht en daar recent twee hallen op gebouwd, helemaal naar mijn eigen zin ingedeeld. Aangezien het milieu mijn speciale interesse heeft, is het pand volledig energieneutraal. Met onder andere zonnepanelen, accupacks en opvang van regenwater voor alle schoonmaakwerkzaamheden. In het gebouw kan ik zelfstandig - en in eigen beheer - mijn werkzaamheden uitvoeren.” Je bent ook heel lang lid van HISWA-RECRON en ook HISWA gecertificeerd gaskeurmeester. Wat is de toegevoegde waarde hiervan voor jou? “De HISWA Algemene Voorwaarden brengen duidelijkheid en dat is goed. Zeker in de almaar veranderende markt, een wereld die helaas steeds verder verhardt. Als gaskeurmeester zorg ik niet alleen voor veiligheid aan boord maar het werk biedt mij ook de mogelijkheid om andere zaken te aan boord te signaleren en die te verbeteren of aan te passen aan de wensen van de klant.” Wat is het mooiste, bijzonderste project dat je ooit onder handen hebt genomen? “Doordat ik al zoveel jaar en met heel veel plezier in de watersportbranche werk, heb ik al vele mooie projecten gedaan. Maar het mooiste vind ik technisch lastige klussen, zaken waarvan anderen zeggen dat die niet kunnen. Bijvoorbeeld het inbouwen van een boeg- of hekschroef waar eigenlijk geen plaats voor is. 26 HISWA MAGAZINE | 05 2024

Het mooiste vind ik technisch lastige klussen, zaken waarvan anderen zeggen dat die niet kunnen. Als ik dan toch een oplossing vind en het jacht volledig naar tevredenheid van de klant oplever, dan doet mij dat veel deugd.” Bij Google Reviews scoor je 5 sterren, wat is het geheim van jouw succes? “Het klinkt misschien gek maar ik doe niets aan sales en marketing. Als ik het zelf mag zeggen: ik ben een perfectionist en wil altijd iets goeds opleveren. Onze branche laat zich nog steeds kennen doordat consumenten veel met elkaar praten en delen. Biografie Alwin Theuns (1968) trad in 1984 in dienst bij Jachthaven Scharloo, de haven van zijn ouders. Daar startte hij ook zijn eigen bedrijf: Theuns Jacht Techniek. Na vele vakgerichte opleidingen maakte hij het maritieme vak zich eigen. In 2003 werd hij eigenaar van de jachthaven en in 2019 verkocht hij het bedrijf. Vanaf 2020 doet hij zijn werk vanuit een nieuw bedrijfspand. Deze mond-tot-mondreclame heeft in mijn geval altijd geleid tot extra werk. Daar ben ik dankbaar voor maar werk er ook naar. Dat is geen probleem want ik kan mij niets leukers bedenken dan mijn eigen vakgebied.” 05 2024 | HISWA MAGAZINE 27

nieuws NIEUWSMENS&BEDRIJF Derde World Yachting Sustainability Forum De Genua Boat Show vormde eind september het podium voor het derde World Yachting Sustainability Forum. Belangrijke sprekers als Margherita Sacerdoti van de Ferretti Groep, Andrea Guido van Sanlorenzo, Erik Stromberg van de Bénéteau Groep en Nicola Pomi van Volvo Penta bespraken onderwerpen als decarbonisatie, de praktische uitdagingen van ESG (Environmental, Social and Governance) en de behoefte van investeerders om zich te beschermen tegen greenwashing. www.salonenautico.com/3-world-yachting-sustainability-forum Royal Huisman verkocht aan O2 Capital Partners De Royal Huisman Group (bestaande uit Royal Huisman, Huisfit en Rondal) is verkocht aan de Nederlandse langetermijninvesteerder O2 Capital Partners. Het managementteam blijft onveranderd. De vorige aandeelhouders, Koninklijke Doeksen en Parcom, steunen de transitie naar O2 Capital Partners. Jan Willem Doeksen: “Het was een eer om Royal Huisman Group te ondersteunen en te ontwikkelen tot het toonaangevende bedrijf dat het nu is. We laten een bedrijf achter met een sterke orderportefeuille en een toegewijd team van specialisten.” Royal Huisman Group viert dit jaar het 140-jarig jubileum. www.royalhuisman.com Daling omzet botendivisie Groupe Bénéteau De omzet van Groupe Bénéteau’s botendivisie is in de eerste helft van dit jaar gedaald met 32 procent ten opzichte van het recordjaar 2023. De botenbouwer verwacht dit jaar een totale omzet van 1 miljard euro. Bruno Thivoyon, CEO van Bénéteau: “De macro-economische en geopolitieke onzekerheid drukt op de hele botensector, zowel in Europa als in de Verenigde Staten. Onze distributienetwerken hebben zoals verwacht hun voorraden afgebouwd in de eerste helft van 2024.” Zonder het effect van voorraadafbouw zou de omzetdaling beperkt zijn gebleven tot vier procent. Ook premiumisatie, het opschuiven in het gamma naar duurdere boten, levert meer omzet op. www.beneteau-group.com Overname Quantum en Doyle door North Technology Group North Technology Group (NTG) heeft zowel Doyle Sails als Quantum Sails overgenomen. Beide merken behouden hun unieke identiteit en blijven onafhankelijk opereren. NTG is gevestigd in Bridgeport, ten noorden van New York. Het Nederlandse Sailmon is onderdeel van NTG. www.northtechnologygroup.com Nederlander Willemsen bij Savvy Navvy Zeenavigatie-app Savvy Navvy stelde Jacco Willemsen aan als nieuwe Global Sales manager. Willemsen werkte tien jaar als salesmanager EMEA bij Navionics. De benoeming van Willemsen komt een paar weken nadat de Savvy Navvy-app meer dan 1.8 miljoen downloads bereikte. www.savvy-navvy.com 28 HISWA MAGAZINE | 05 2024

Sanlorenzo Group neemt Nautor Swan over De Italiaanse botenbouwer Sanlorenzo Group sloot een overeenkomst met de Finse zeiljachtbouwer Nautor Swan. De Sanlorenzo Group bouwt motorjachten en superjachten. Nautor Swan bouwt jachten en levert verschillende diensten als Nautor Swan Charter and Brokerage, Nautor Swan Global Service – dat wereldwijde hulp biedt – en ClubSwan Racing, de sportdivisie. Voor een geleidelijke integratie van de merken en het verkoopnetwerk is een periode van vier jaar genomen voor overname van 100 procent van de aandelen. www.sanlorenzoyacht.com en www.nautorswan.com Boot van het Jaar-awards uitgereikt Tijdens de afgelopen HISWA te water is in vijf categorieën de Boot van het Jaar-award uitgereikt: • Zeilboot van het Jaar werd de X-Yachts XC47, een bluewatercruiser uit Denemarken. Bij het ontwerp luisterde de werf naar ervaren X-Yachts-schippers met een doelmatig en efficiënt jacht als resultaat. • De Motorboot van het Jaar is een elektrisch aangedreven Northman 1050 Trawler Electric. De jury was onder de indruk van de ruimte aan boord en een aantal verrassende ontwerpkeuzes. • De stoere Van Baerdt Docker e65 werd tot Sloep van het Jaar gekozen. De romp is van het onverslijtbare HDPE (hogedichtheidpolyetheen) en de aandrijving elektrisch met een draaibare pod-aandrijving van Waterworld. • Ook Dorus Groen koos voor het recyclebare HDPE als materiaal voor de duurzame sloep van Santos Boats. Hij won daarmee de Startup Award. Zie ook het artikel op pagina 22. • De Oeuvre Award ging naar Hans Webbink van Steeler Yachts. Webbink legde de basis voor het succesvolle sloepenmerk Antaris. Steeler Yachts groeide onder zijn leiding uit tot toonaangevende jachtwerf. www.bootvanhetjaar.nl Nieuwe RIB’s voor KNRM De KNRM plaatste bij Stormer Marine een order voor de bouw van 11 RIB’s. Het gaat om boten van 7,5 meter in de nieuwe Chaterina D-klasse. De reddingsmaatschappij beschikte al over een exemplaar van deze reddingsrib dat fungeerde als prototype. Het uiteindelijke ontwerp van de Chaterina D-klasse kwam tot stand op basis van ervaringen van de bemanningen en na uitgebreide proefvaarten. Bouwer RS Aero failliet Van de RS Aero werden in de afgelopen 10 jaar wereldwijd 3.600 boten verkocht naar meer dan 60 verschillende landen. De boot werd al die tijd gebouwd door MTAG Composites. Nadat dit bedrijf in juli dit jaar failliet gin, nam RS de productie in eigen hand. De RS Aero wordt nu geproduceerd door de RS Marine Groeps in Cowes op het Isle of Wight. Op het wereldkampioenschap van de RS Aero in de UK startte dit jaar een veld van 175 boten. www.rsmarinegroup.com Yamaha opent Nederlands testcentrum Yamaha Motor Europe heeft een nieuwe faciliteit geopend waar botenbouwers verschillende buitenboordmotoren, montageopstellingen en propellerconfiguraties kunnen testen. Het Yamaha Marine European Engineering Centre (YMEEC) is gevestigd in de buurt van Rotterdam en biedt het hele jaar door de ideale atmosferische en aquatische omstandigheden voor het testen van scheepsmotoren op boten. www.yamaha-motor.eu 05 2024 | HISWA MAGAZINE 29

drijvende steigers & turn key marinas golfbrekers - complete jachthavens - industriële steigers speciale roeisteigers - drijvend maatwerk - huursteigers Sikkel 3 NL-3274 KK HEINENOORD T +31 (0)78 67 77 000 E info@interboatmarinas.nl I www.interboatmarinas.nl Wij weten veel van boten, omdat we zelf ook varen. METSTRADE stand 05.841

nieuws Bètatesters helpen Stentec Stentec - gespecialiseerd in digitale navigatie – test altijd uitgebreid de nieuwe kaarten. Bij het testen van WinGPS6-2024 kunnen gebruikers zich opgeven als bètatester en bijdragen aan de ontwikkeling van een betrouwbare 2024-versie. Deze bètatesters kunnen vanuit een 2024-testversie direct meldingen sturen aan de ontwikkelaars. www.stentec.com Shogun Agentschap voor Allround Yachting Allround Yachting is voortaan de agent van Shogun Yachts voor de Benelux. De Shogun performance cruisers worden gebouwd door Linjett Yachts uit Zweden, de oudste jachtwerf van Zweden. Er zijn twee modellen; de Shogun 50 en de Shogun 43. Die laatste is onlangs genomineerd voor Europees Jacht van het Jaar 2024. www.allroundyachting.nl Succesvolle HISWA te water Onder bezoekers en exposanten van de HISWA te water 2024 heerste na afloop van de beurs in de Bataviahaven Lelystad grote tevredenheid. Tijdens deze 39e editie lagen er meer dan 440 nieuwe boten. Er kwamen meer bezoekers dan vorig jaar (30.000) op af. Beursdirecteur Arjen Rahusen sprak van een evenement dat de records van alle voorgaande edities verbrak. “We hadden meer bezoekers dan ooit, exposanten uit een record aantal landen en een enorm gezellige, feestelijke sfeer. Dat kan ook bijna niet anders met prachtig weer en zulke mooie boten op zo’n perfecte plek.” Tijdens de beurs tekende de organisatie een overeenkomst om te bekrachtigen dat de beurs ook de komende vijf jaar in de Bataviahaven wordt gehouden. De volgende editie vindt plaats van woensdag 3 tot en met zondag 7 september 2025. www.hiswatewater.nl Recordpoging cursus Klein Vaarbewijs 1 Vaarplezier organiseert op zaterdag 11 januari 2025 een recordpoging om met zoveel mogelijk watersporters tegelijkertijd de cursus Klein Vaarbewijs 1 te volgen, waarbij 750 cursisten het doel is. Dit aantal is gekozen in het kader van het 750-jarig bestaan van Amsterdam in 2025. De cursus van Vaarplezier bestaat uit twee delen, waarvan het eerste deel (de theoriedag) op zaterdag 11 januari 2025 plaatsvindt in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Deze dag heeft de inhoud van de normale theoriedag van Klein Vaarbewijs 1, met een aantal speciale toevoegingen vanwege het bijzondere moment. Het tweede deel, theorie-op-de-boot, wordt in de twee weken erna verzorgd met vijf motorkruisers. www.vaarplezier.nl/winter AluShip bouwt weer volop boten Eind juni woedde er brand bij AluShip in Steenwijk. Het pand brandde volledig af en alle machines en producten gingen verloren. Eigenaar John Sellis kwam echter direct in actie en vond dezelfde week een tijdelijke locatie. Voor de bouw van de casco’s kon AluShip gebruik maken van een faciliteit in Sneek. Inmiddels zijn de eerste boten afgebouwd en is drie maanden na de brand de eerste nieuw gebouwde boot afgeleverd. Na de HISWA te water zijn al vier nieuwe boten verkocht. Op de oude locatie verrijst een nieuw pand dat volgens planning eind januari 2025 klaar moet zijn. www.aluship.nl 05 2024 | HISWA MAGAZINE 31

Introducing Electric Vector Fi r Fi™ Electric stabilizers with n V rs with next-generation Vor Fins™ 2022 or Fins s Compact cusom made electric actua y effi ciency om mad • Patent pending noise reduction • With 3rd generation Vector FinsTM • Increased lift to drag ratio, placement flexibility and effi ciency • The signifi cant foiling effect provides a smoother ride • Easier installation or Dutch distributor: Asa Boot Electro Sleipner Group www.asabootelectro.nl www.sleipnergroup.com

nieuws NIEUWSINNOVATIE Elektrische voortstuwing Yanmar Motorenfabrikant Yanmar Marine International zette een eerste stap op het gebied van elektrische voorstuwing. Het gaat om een elektrische sail-drive die ‘plug and play’ kan worden gemonteerd op dezelfde infrastructuur aan boord als bij een verbrandingsmotor. Floris Lettinga, directeur verkoop en marketing bij Yanmar Marine International: “Met dit plug-and-playplatform kunnen watersporters eenvoudig overstappen op elektrische voortstuwing.” De E-Sail Drive wordt geleverd in drie modellen: de SDe7 kW, de SDe10 kW en de SDe15 kW. www.yanmar.com Duurzame steiger van One Concept Marine One Concept Marine is een Frans bedrijf dat zich richt op de transitie van jachthavens richting een duurzame omgeving. In de haven van Saint Tropez presenteerde One Concept Marine daarom het innovatieve Mentemponton. Deze steiger is voorzien van zonnepanelen die tot 15 kWh per dag kunnen produceren en uitgerust met een waterterugwin- en opslagsysteem en een unit die de mariene biodiversiteit bevordert. www.oneconcept-marine.com Volvo Penta hybride-elektrisch Volvo Penta begint vanaf 2025 op beperkte schaal met de productie van een hybride-elektrische aandrijving voor jachten en commerciële vaartuigen. Het gaat daarbij vooralsnog alleen om het heavy-duty gamma, de zwaardere motoren van de scheepsmotorenbouwer. Het gaat om een volledig aandrijfsysteem van joystick tot schroef. Cristec lanceert verbeterde versie Met de toevoeging van een plus-teken lanceert Cristec verbeterde versies van het RCB-split-chargerelais en de RCE batterij-isolator. Cristec is een Franse marktpartij op het gebied van schakelende batterijladers. Met de RCB+ kan het laadvermogen van een dynamo worden gedeeld tussen een startaccu en een serviceaccu waarbij de RCB+ nu ook klaar is voor lithium. De RCE+ is een MOSFET-accusplitter met een verbeterd compact ontwerp. www.cristec.fr Ultraslanke patrijspoorten De Vistamare-lijn van Nemo bestaat uit een nieuwe serie van zeer dunne patrijspoorten. Er zijn drie standaardmaten beschikbaar: 150mm, 200mm en 250mm waarmee de patrijspoorten geschikt zijn voor boten van 10 tot 30 meter. In het ontwerp ontbreken zichtbare schroeven en ook de handgrepen zijn gestroomlijnd. Nemo is een merk van de Quick Group. www.nemoindustrie.com Garmin-camera verbeterd Met de GC 245 en GC 255 voegt Garmin een aantal nieuwe features toe aan de lijn van maritieme boordcamera’s. Zo kan de roestvrijstalen GC255 worden geïnstalleerd met een verzonken montage. De resolutie is verhoogd naar 1080P en op het beeld kunnen afstandsmarkeringen en begeleidingslijnen worden getoond, die assisteren bij het aanleggen. De camera’s hebben een fish-eye-, standaard- en birdseyeweergave en kunnen volledig worden geïntegreerd met het Garmin-marinenetwerk of bluenetnetwerk. www.garmin.com 05 2024 | HISWA MAGAZINE 33

nieuws Nieuwe Paguro-generatoren De nieuwe serie Paguro-generatoren van Advance Yacht Systems omvat vier modellen, van de lichte 5.5 Mini Y tot de 22 EK. De Paguro 5.5 Mini Y weegt slechts 70 kilo en de eencilinder Yanmar L100-motor levert 5 kVA/4,5 kW bij 53 dB(A). Het grootste model heeft een gewicht van 520 kilo, levert 22 kVA / 20 kW en is met 49 dB(A) nog stiller dan zijn kleine broertje. www.advanceyacht.co.uk Beste versie Torqeedo Met de Travel 903 heeft Torqeedo tien jaar ervaring samengebundeld tot “de beste versie van onze Travel motor”, aldus Fabian Bez, CEO van Torqeedo. Deze elektromotor heeft 14 procent meer actieradius in vergelijking met de Travel 1103. Deze verbetering komt onder andere door uitrusting met de efficiënte propeller die voorheen alleen verkrijgbaar was als accessoire. www.torqeedo.com Nieuw: elektrisch submerk AX/E Wie de website van Axopar opent moet kiezen tussen Axopar en AX/E. De keuze voor Axopa brengt de bezoeker bij de oude site van The Adventure Company, zoals de botenbouwer zichzelf noemt. De site voor de elektrische variant van deze moderne motorboten geeft alle informatie over de twee elektrische modellen, de AX/E 22 en de AX/E 25. Beide modellen werden ontwikkeld in nauwe samenwerking met Evoy, de Noorse fabrikant van volledig elektrische scheepsmotorsystemen. De Finse botenbouwer Axopar heeft een belang van 10 procent in Evoy. www.axopar.com HISWA-RECRONBUSINESSCLUBNIEUWS In de rubriek HRBC Nieuws lees je nieuws van de leden van de HISWA-RECRON Business Club. Wil je ook lid worden? Er zijn diverse partnerships mogelijk: Partner in Business, Kennispartner of TOP Supplier. Kijk voor meer informatie op www.hiswarecron.nl/hrbc. Tevreden deelnemers bij HISWA-RECRON Energie HISWA-RECRON Energie bestaat inmiddels enkele jaren en kent veel tevreden deelnemers. Zo ook familiebedrijf Aquanaut, dat bijna twee jaar gebruik maakt van het inkoopcollectief van EnergyProof (TOP Supplier van HISWA-RECRON). Eigenaar Mark Bakker: “Deelname aan het collectief bespaart ons niet alleen veel geld, het geeft een goed gevoel. Ik kan erop vertrouwen dat we altijd een gunstig tarief hebben. EnergyProof houdt de energiemarkt voortdurend scherp in de gaten en ontzorgt ons. De energiemarkt is complex en hoewel de energieprijzen recent misschien wel zijn gedaald, moet je rekening houden met wat er in de toekomst gebeurt. Daar heb ik geen zicht op en dus laat ik het over aan de experts.” Aquanaut Vastgoed bezit en beheert schiphuizen voor de verhuur van overdekte ligplaatsen aan eigenaren van motorjachten van 12 tot 15 meter. De locatie van 35.000 vierkante meter in Sneek biedt plaats aan 50 jachten in de zomer en daar kunnen in de winter nog 25 boten bij. De hal verbruikt veel elektriciteit omdat de boten ook stroom nodig hebben als ze in de stalling zijn. Accu’s zouden anders ontladen en andere apparatuur aan boord kan zonder elektriciteit mogelijk beschadigen. www.hiswarecronenergie.nl Nieuwe leden HISWA-RECRON Business Club De HISWA-RECRON Business Club telt twee nieuwe TOP Suppliers: • Energiebelasting Besparen Organisaties met veel grond, een hoog energieverbruik en meerdere locaties betalen vaak de energie rekening gespreid over meerdere energie - aansluitingen. Dit kan leiden tot inefficiënties en het onnodig betalen van te veel energiebelasting. Het team van Energiebelasting Besparen pakt dit aan en ontzorgt ondernemers. www.energiebelastingbesparen.nl • TopaTeam Retail Services Met de producten van TopaTeam kunnen ondernemershun haven of vakantiepark optimaliseren. Van sanitair tot installatiemateriaal, van elektra tot keukenapparatuur. www.topateam.nl 34 HISWA MAGAZINE | 05 2024

GET YOUR FREE TICKET WHERE THE GLOBAL LEISURE MARINE INDUSTRY COMES TOGETHER 19 - 20 - 21 NOVEMBER 2024 RAI AMSTERDAM WWW.METSTRADE.COM The METSTRADE Show is the world’s largest marine equipment trade show and the only truly international B2B exhibition. With excellent networking opportunities, a broad range of showcased innovations and located in one of the most beautiful cities in the world, the METSTRADE Show is an unmissable event for every professional in the marine industry. METSTRADE FEATURES ORGANISED BY POWERED BY MEMBER OF OFFICIAL CATALOGUE PARTNER

SLIMME HAVEN TECHNIEK Seijsener biedt slimme totaaloplossingen voor jachthavens, beroepsvaart en woonboten. Kijk op seijsener.com

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
Home


You need flash player to view this online publication