techtalk Aanscherping Wet Pleziervaartuigen: bedreiging voor jachtwerven? Er zijn voorstellen om de reikwijdte van de Richtlijn Pleziervaartuigen - in Nederland vertaald in de Wet Pleziervaartuigen - te verbreden met de verplichting om na een aanpassing van een pleziervaartuig een CE-herkeuring uit te voeren. HISWA-RECRON maakt zich ernstig zorgen hierover. Het kan namelijk betekenen dat al bij een geringe technische aanpassing - zoals het plaatsen van zonnecellen - de gehele boot opnieuw gekeurd moet worden. Tekst: Michaël Steenhoff Nu is het zo geregeld dat bij een grote aanpassing waarbij bijvoorbeeld de stabiliteit wordt beïnvloed, een herkeuring noodzakelijk is. Ook wel bekend als Major Craft Conversion (MCC). Een dergelijke herkeuring wordt een Post Construction Assessment (PCA) genoemd. Aangezien ingrijpen op de stabiliteit een belangrijk veiligheidsrisico met zich kan meebrengen, is een herkeuring goed te rechtvaardigen en in het belang van de consument én de ondernemer. Maar het kan niet zo zijn dat bij het uitvoeren van regulier onderhoud of een refit - waarbij niet aan de essentiële (veiligheids)eisen wordt getornd - een PCA nodig is. Waarbij ook niet op voorhand vast te stellen is of een dergelijke PCA bijdraagt aan het verhogen van de veiligheid. Geen goed idee Waarom is uitbreiding van de reikwijdte van de PCA nog meer geen goed idee? • Als een boot jaren eerder CE-gekeurd is, is het lastig bij latere wijzigingen de toen geldende normen en benodigde documenten boven tafel te krijgen. 18 HISWA MAGAZINE | 05 2024
19 Online Touch Home