vraag & antwoord column Vraag van een lid van HISWA-RECRON Mag ik een ‘weesboot’ in mijn jachthaven bij wanbetaling verkopen? Jeroen van den Heuvel Antwoord Ja, de HISWA Algemene Voorwaarden Huur en Verhuur Lig-en/of Bergplaatsen bieden hiervoor een mogelijkheid. Het moet dan wel gaan om een boot met een waarde van minder dan 10.000 euro, maar dat is bij een weesboot meestal het geval. Zorg in elk geval voor een taxatie en/of leg de staat van de boot vast door middel van foto of film. Je handelt vervolgens zo: 1. Versturen van aanmaning Als de klant de factuur niet betaalt, verstuur je een aanmaning. Eventueel gaat daar een vriendelijk herinnering aan vooraf. Om de boot zelf te mogen verkopen, moet je de aanmaning aangetekend versturen. Een voorbeeld: Geachte heer/mevrouw, U heeft de factuur d.d. …… niet binnen de overeengekomen tijd van 14 dagen na factuurdatum betaald en u verkeert om die reden in verzuim. Ik stel u hierbij kosteloos in de gelegenheid de factuur alsnog te betalen binnen 14 dagen nadat u deze e-mail/brief heeft ontvangen, bij gebreke waarvan ik aanspraak maak op vergoeding van de wettelijke rente over het factuurbedrag vanaf 15 dagen na de factuurdatum en aanspraak maak op vergoeding van de buitengerechtelijke incassokosten conform de staffel BIK ad € …. De HISWA Algemene Voorwaarden eisen het niet als voorwaarde voor de verkoop van de boot, maar het is raadzaam om in de aanmaning te vermelden dat - de boot na zes maanden wordt verkocht als er dan nog niet is betaald en - dat een retentierecht op de boot wordt uitgeoefend. Dit maak je kenbaar door een bordje aan de boot te bevestigen waarop staat dat een retentierecht wordt uitgeoefend. Leg de boot ook aan de ketting en maak foto’s ervan. Uit het oogpunt van klantvriendelijkheid kun je deze twee aanzeggingen ook in een tweede brief of e-mail versturen. 2. Aanmaning per deurwaardersexploot Als na zes maanden de klant nog niet heeft betaald dan moet je als ondernemer de klant per deurwaardersexploot opnieuw aanmanen om het verschuldigde bedrag binnen 21 dagen te betalen. Als daarna nog niet wordt betaald, dan heb je het recht om de boot te verkopen. Als je op geen enkele wijze de eigenaar van de weesboot kunt achterhalen, dan geldt op grond van artikel 5:4 van het Burgerlijk Wetboek: Hij die een aan niemand toebehorende roerende zaak in bezit neemt, verkrijgt daarvan het eigendom. N.B. Een andere mogelijkheid om van de weesboot af te komen, is de gang naar de rechter, gevolgd door een vonnis en verkoop via een deurwaarder. Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Van Emstede & Slager Advocaten, Kennispartner van HISWA-RECRON, www.vanemstedeslager.nl. Adjunct-directeur Jachtbouw en Watersport Deze column schrijf ik tijdens het gekrakeel rond de Miljoenennota. Het deed me terugdenken aan de columns van Rosanne Hertzberger in de NRC. Hoewel ik haar conclusies niet altijd deelde, was ik elke week wel nieuwsgierig naar haar bombardement van argumenten om een onderwerp te fileren. Inmiddels is Hertzberger lid van de Tweede Kamer. Van opiniemaker naar beleidsmaker. Gevangen in de fractiediscipline van Omzigt’s NSC is er geen ruimte voor prikkelende standpunten van een individueel Kamerlid. Jammer. De vier coalitiepartijen spreken over dualisme tussen het Kabinet en de Tweede Kamer. Of Nederland daardoor beter en effectiever bestuurd wordt, valt nog te bezien. Het geeft in ieder geval wel ruimte aan de partijleiders om hun populistische koers voort te zetten. Met het Kabinet, met eigen ministers, als schietschijf. Het geeft te denken over de rol van HISWA-RECRON. We zijn mede-beleidsbepalers. We komen met keurige voorstellen, goed en gedegen onderbouwd, en pogen daarmee te overtuigen. Vaak met succes, zodat onze leden kunnen blijven ondernemen. De realiteit voorop, als betrouwbare partner van wetgever. Maar als we de keurige veren afschudden en, verwijzend naar gewenst dualisme, minder de realiteit meenemen in onze voorstellen, moeten we onze standpunten bijstellen. Niet meteen reëel, maar wel echt gewenst. Bijvoorbeeld: Schaf het Klein Vaarbewijs af Er loopt een onderzoek naar de effectiviteit van het Klein Vaarbewijs. De overheid verwijst daarbij naar de ongevallencijfers. Wij lezen echter: ongevallen door technische problemen en door wangedrag. Daar helpt geen vaarbewijs tegen, welk niveau je er ook aan geeft. Schaf toeristenbelasting af Gemeenten zien toeristen als melkkoe. Logisch, de toerist kan namelijk niet stemmen in de betreffende gemeente, en daarmee lijkt het een electorale ongevaarlijke beslissing. Het is van de zotte dat we binnenlandse toeristen extra laten betalen voor binnenlandse bestedingen. Schaf de Wet Pleziervaartuigen af De CE-regelgeving geeft grote groepen ambtenaren werk, maar in de afgelopen 25 jaar zijn de jachten er niet veiliger op geworden. De handel regelt de kwaliteit zelf wel, er is vakmanschap genoeg. De wet leidt nu alleen maar tot administratieve rompslomp. En tot geschillen over wel of niet precies voldoen aan de regeltjes. Lekker deze afschaffingen, maar de politieke werkelijkheid zal helaas anders zijn. 05 2024 | HISWA MAGAZINE 21
22 Online Touch Home